-16- Wellicht dat enkele verhalen er toe kunnen bijdragen dat -en op voldoende afstand van het zebrapad parkeert en dat men he- naar willekeur neerzetten van de auto's achterwege laat. r,_ voorgevoelens vraagt onze fractie zich af, meneer vccrsitter, hoe zich de situatie nabij De Reuzelaar gaat ont wikkelen in verband met een mogelijke aansluiting van de Boven donksestraat op de Heistraat. Onze fractie hoopt van ganser har te dat deze aansluiting geen doorgang zal vinden omdat wij vrezen dat we dan in dezelfde situatie als bij de voormalige Sr. Bernardusschool terecht komen. Meneer de voorzitter, de bewoners van de Arnoutlaan klagen steen en been dat deze straat veelvuldig wordt gebruikt als snelweg en dat men op de kruisingen in deze laan maar nauwelijks snelheid terugneemt. Deze bewoners laten dan ook met een zekere angst hun kinderen buiten spelen, hetgeen men nu met het naderende voorjaarsweer maar amper zal kunnen voorkomen. Onze fractie verzoekt uw col lege nogmaals de grootste aandacht te besteden aan de kruising Arnoutlaan-Meidoornlaan en wat ons betreft mag uw college er gerust een voorrangskruising van maken. Hetzelfde geldo voor de kruising Akkerlingen-Julianastraat-Meidoornlaan, ofschoon hier het uitzicht aanmerkelijk beter is dan bij de kr ui sing Arnoutlaan-Meido ornlaan Meneer de voorzitter, Onze fractie vindt het nog steeds een vreemde verkeerssituatie zoals die is gecreëerd nabij de hoek Hofstraat-Bovendonksestraat Is het nu echt niet mogelijk, meneer de voorzitter om de Sb. Janstraat een meer vloeiende verbinding te geven met de Boven donksestraat Vooral het oversteken van voetgangers die uit de Hofstraat komen levert hier geen denkbeeldige gevaren op, omdat de Hofstraat slechts aan één zijde een trottoir bezit evenals een gedeelte van de Bovendonksestraat. Is het u bekend, meneer de voorzitter, dat de meeste wielrijders die uit de Bovendonksestraat komen met de bestemming Juliana- straat in de fout gaan door vroegtijdig aan de linkerzijde van de weg te gaan fietsen Men verkort dan immers de afstand door niet om de verkeersgeleider heen te rijden. Verkeersdruppels zijn vaak mooie dingen in het verkeer, meneer de voorzitter, als ze er maar niet toe bijdragen dat de emmer vol verkeers gevaren ervan gaat overlopen. -Zo- -17- Zo is het onze fractie ook nog steeds onduidelijk, meneer de voorzitter, waarom zo'n grote verkeersdruppel is gelegd in de Pagnevaartdreef nabij Bosschenhoofd. Automobilisten die ter plaatse niet bekend zijn bekomen in deze bocht van de Pagnevaart- dreef een heerlijke zwieper door de aanwezigheid van deze verkeersdruppel De toestand in de Bovenstraat heeft onze fractie ook al eerder onder uw aandacht gebracht, maar ten overvloede willen wij er nog eens op wijzen, dat de Bovenstraat in zijn huidige toestand en met zijn vele zijstraten een dergelijke belasting in ver band met de verkeersveiligheid niet toelaat. Meneer de voorzitter, tenslotte wil onze fractie nog eens wijzen op de gevaarlijke situatie nabij de kruising Sprangweg-St. Janstraat. Hier komt ons de situatie erg gevaarlijk voor ten opzichte van de wiel rijders. Wij zouden uw college willen verzoeken ook deze toe stand nog eens aan de orde te stellen bij het provinciaal be stuur. Mr. Brokx mag dan wel stellen dat West-Brabant niet vergeten is in het fietspadenplan van de provincie en dat West-Brabant op dit terrein een bevoorrechte positie inneemt ten aanzien van Oost- en Midden-Brabanttoch is onze fractie van mening, meneer de voorzitter, dat een stukje rijwielpad aan weerszijden van de Sprangweg en de Halderbergselaan en liever nog tot aan Oudenbosch een groot goed zou zijn voor de veiligheid van de wielrijders. Meneer de voorzitter, Onze fractie heeft misschien in deze interpellatie gewezen op bepaalde verkeerstoestanden in de gemeente Hoeven, waarvan het bestaan, al lang bij uw college bekend was. Toch hoopt onze fractie, dat uw college alles in het werk zal stellen om daar waar mogelijk dusdanige voorzieningen na te streven dat de ongerustheid onder de Hoevense bevolking voor een groot gedeelte wordt weggenomen. Onze fractie wil deze interpellatie besluiten met nadrukkelijk te stellen dat elke weggebruiker de plicht heeft ook zijn aandeel te leveren in de verkeersveiligheid van bepaalde situaties. Met dank voor uw aandacht en in afwachting van uw antwoord verblijven wij, de fraktie Kerstens-Zagers

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1977 | | pagina 70