-14-
Deze discussie wordt gesloten met de opmerking van de voor
zitter dat het college de gehele gang van zaken bedroevend
vir.it er. dat binnen het college nader beraad zal plaats
vinden over de stappen die thans moeten worden gedaan.
14.) Tnf.a-"--"atie. aangevraagd door de fraktie Kerstens-Zagers,
over betaalde verkeerssituaties binnen de gemeente Hoeven.
De heer Herstens houdt hetvolgende betoog:
Meneer de Voorzitter,
Bij de algemene beschouwing op de gemeentebegroting 1977 heeft
onze fractie reeds gewezen op diverse verkeerssituaties in de
gemeente Hoeven. Haar de mening van onze fractie verdienden deze
situaties een verbetering ten aanzien van de verkeersveiligheid.
De vele telefoontjes van inwoners van Hoeven in de afgelopen
dagen en zelfs enkele brieven hebben er onze fractie toe be
wogen om alsnog enkele verkeerstoestanden aan de orde te stel
len. Het is hierbij niet onze bedoeling, meneer de voorzitter,
dat onze fractie verwijten gaat uiten aan het adres van uw
college als zou dit college in het verleden nog niets gedaan
hebben voor de verkeersveiligheid in Hoeven. Onze fractie is
er van overtuigd dat de verkeersveiligheid uw volledige aan
dacht heeft en dat de weggebruikers zelf vaak onveilige situaties
veroorzaken. Toch meent onze fractie, meneer de voorzitter,
dat hangende het algehele verkeersonderzoek dat in Hoeven op
gang is gekomen, maar waarvan het eindresultaat nog wel geruime
tijd op zich zal laten wachten, aan uw college enkele sugges
ties te mogen doen ten einde de weggebruikers de helpende hand
te bieden en mede ter vergroting van de verkeersveiligheid.
Meneer, de voorzitter,
Het doet onze fractie genoegen in de regionale pers van 22
februari gelezen te hebben, dat Gedeputeerde Staten aan de Staten
een krediet van 700.000 gulden gevraagd hebben voor een recon
structie van het kruispunt Posthuis in de provinciale weg van
Hoeven naar Oudenbosch. Wij vragen ons echter af, meneer de
voorzitter, wanneer tot uitvoering van deze werkzaamheden zal
worden overgegaan. Bovendien heeft het onze fractie teleurge
steld, dat bij de kredietaanvrage van Gedeputeerde Staten
-voor-
-15-
voor een totaalbedrag van 5*720.000 gulden het kruispunt nabij
Bovendonk niet wordt genoemd. Onze fractie acht een betere
beveiliging van dit kruispunt zeker zo hard nodig als het kruis
punt Posthuis. Wij willen uw college dan ook verzoeken de si
tuatie nabij Bovendonk nog eens aan te kaarten bij Gedeputeerde
Staten.
Wellicht verdient het aanbeveling om hier een voetgangers- en
wielrijderstunnel te realiseren.
Een dergelijke tunnel zou de gevarenfactor op dit kruisount
aanmerkelijk verminderen, vooral ook omdat hier dagelijks veel
kinderen de weg oversteken, hetzij om de scholen in Hoever, te
bezoeken, hetzij om voortgezet onderwijs in Oudenbosch te vol
gen. Indien wij goed zijn ingelicht, meneer de voorzitter,
hebben zich op het kruispunt Bovendonk in een tijdsbestek van
ongeveer twee jaar een tiental ongevallen voorgedaan. De ver
ontrusting van de bewoners van de Moleneindsestraat en van de
Brede Balrouw kan onze fractie dan ook wel ergens begrijpen en
wij spreken dan ook de hoop uit dat uw college zijn bemiddeling
zal verlenen om ter plaatse tot een meer beveiligde situatie
te komen.
Meneer de voorzitter, een plek waar het in Hoeven ook regel
matig tot aanrijdingen komt is de kruising Akkerlingen-StJan
straat. Komende vanuit de Akkerlingen wordt het uitzicht voor
automobilisten vaak belemmerd door geparkeerde auto's nabij een
plaatselijke supermarkt. Ter hoogte van deze T-kruising heerst
vaak een vrij grote verkeersintensiteit en onze fractie zou u
beleefd willen verzoeken hieraan toch de grootst mogelijke aan
dacht te besteden. Wijzelf denken aan een verbreding van de
Akkerlingen ter hoogte van de St.Janstraat, waardoor een vlottere
doorstroming van het verkeer mogelijk wordt en het gezichtsveld
van de automobilisten enigzins wordt verruimd.
Ten aanzien van de situatie nabij de kleuter- en basisschool
De Beuzelaar zou onze fractie graag zien dat uw college een par
keer- en stopverbod instelde in de Bovendonksestraat aan de zijde
van beide scholen, zodat de kinderen een beter uitzicht op de
weg krijgen bij het verlaten van de school. Overigens is bij
deze situatie ook wel de medewerking van de ouders geboden wan
neer ze hun kinderen naar school brengen en weer afhalen rer
aut o
-Wellicht-