-39-
-38-
Het onderwijs kost onze gemeente 74.000,de sport
inclusief het overdekte zwembad 321.000,en de
bibliotheek 85.000,alsmede kunstzinnige vorming
65.000,totaal 545.000,Geen gering bedrag, wel een
belangrijke uitgaven in het kader van het welzijnsbeleid,
waaraan dan ook niet geknabb eld mag worden.
Daarom mijnheer de voorzitter, verheugt het mij dat gehoor
is gegeven aan de uitvoering van mijn aangenomen voorstel
om tot een investerings-overzicht te komen. We zullen nu
prioriteiten moeten aangeven. Ik stel u voor, dit in een aparte
commissievergadering voor te bereiden.
Ik ben van mening dat het prioriteiten stellen meer dan een
oppervlakkige verkenning vereist en dat prioriteiten in
tijdsverloop moeten worden bijgesteld. Ten aanzien van een
aantal zaken— ik noem u het uitbreiden van de sportaccommodaties
in Hoeven, de parkeergelegenheid nabij de voetbalvelden van
Devo, de uitbreiding van de bibliotheek, het verkeerscirculatie
plan zullen nadere onderzoekingen moeten worden gedaan.
Ik hoor dan ook graag van uw college of het in uw voornemen
ligt ons voorstellen hieromtrent te doen toekomen.
Prioriteiten stellen, mijnheer de voorzitter, gesteund
door en gebaseerd op nadere onderzoekingen, is te meer van
belang om de daaruit voortvloeiende dekkingsmiddelen voor de
kapitaalslasten in relatie tot de ruimte die er nog is tussen
de geraamde opbrengst en wettelijke grens van de onroerend
goedbelasting, zijnde 300.000,af te wegen.
Hiervóór heb ik al even gesproken over de netto vlottende
schuld en de saldireserve. Dat de één stijgt en de ander af
neemt hoeft niet erg te zijn, mits de vinger aan de pols
wordt gehouden om te financieren met kort geld en op het
juiste tijdstip wordt overgeschakeld naar vaste geldleningen.
Daarom voorzitter komt het mij voor dat niet telkenjare
moet worden gestreefd naar 300.000,-- ruimte in de
onroerend-goedbelasting. maar dat wij moeten anticiperen op
deze ruimte. Het instandhouden van een goed leefklimaat voor
jong en oud vraagt het doen van investeringen. Dat moeten
we er voor over hebben.
In dit licht bezien wil ik u het artikel niet onhouden dat
ik één dezer dagen las en waarin werd gesteld dat de consument
-de-
de weg naar de stad terug ontdekt en de stad wederkerig de
spijtoptanten nodig heeft. Gerief en ontspanning ontbreekt
veelal in kleinere dorpen, er heerst armoe aan ontmoetings
processen. Dit kan niet van Hoeven gezegd worden, wel dat
we alert moeten zijn om de geschetste situatie te voorkomen.
Terzake de overige belastinggebieden zou ik willen opmerken
dat in een vroeger stadium een oordeel gevormd moet worden
over de wenselijkheid van aanpassing.
Een jaarlijkse trendmatige verhoging is gewenst, ook ten
aanzien van de toeristenbelasting.
Een budget, mijnheer de voorzitter, is behalve financieel
huishoudplan ook taakopdracht en controlemiddel. Het biedt
mogelijkheid tot delegatie van bevoegdheden naar organisa
torische eenheden en tot controle en evaluatie. Daarom dient
de raad de hoofdlijnen van het beleid vast te stellen, ook
op middellange termijn (5 jaar) en dienen de doelstellingen
telkens bijgesteld te worden. Er zijn geen redenen te
noemen voorzitter waarom een raad met minder genoegen moet
nemen dan in een goed geleide onderneming.
Begrotingscommissie.
Daarom mijnheer de voorzitter is het gewenst dat een be
grotingscommissie wordt gevormd, bestaande uit leden van de
commissie financiën, uitgebreid met vertegenwoordigers van de
fracties die niet in die commissie zitting hebben. Deze
commissie zou tijdig in het jaar een oordeel moeten geven op
principiële vragen als:
a. het afwegen van meer investeringen tegen een verhoging
van de onroerend goedbelasting;
b. het laten vervallen van bepaalde investeringen uit de
"wensenlijst"
c. het handhaven van een bepaald door de raad gewenst
dekkingspercentage bij de retributie (reinigingsrechten etc.
of het zich strikt houden aan het ministeriële voorschrift
van meer dan het toegestane percentage per tarief, of het
houden van de som van alle tariefsverhogingen te samen
binnen de gestelde marge;
-d.-