-18-
Wij hopen echter dat deze grote stijging van bijdrage er een is voor
de goede zaak, vooral wat betreft de medezeggingsschap van onze af
gevaardigde gewestraadsleden en voor de gewestraad in het algemeen,
inzake de nota reorganisatie binnenlands bestuur.
Vel wil onze fractie er nogmaals op vrijzen dat wij het niet alleen
wenselijk maar dringend noodzakelijk vinden dat onze gewestraad
afgevaardigden:
a. de raad zo volledig mogelijk informeren?
b. hun genomen besluiten aan de raad weerleggen;
c. het standpunt van. de raad trachten over te brengen en zich niet te
buiten gaan aan het berijden van persoonlijke stokpaardjes.
Let wel, mijnheer de voorzitter, dit is geen verwijt aan het adres
van de heren Rijsdorp en Lockefeer omdat zij betreffende de nota
binnenlands bestuur een min of meer verschillend standpunt innamen.
Het is meer de bedoeling uw college en raad erop te wijzen, dat men
betreffende belangrijke aangelegenheden onze afgevaardigden de nodige
richtlijnen dient mede te geven. Vij zijn ervan overtuigd dat een una
niem genomen stellingname in de gewestraad, beslist de resultaten zal
bevorderen. Mijnheer de voorzitter, in het kort willen wij nog even
terug komen op de nota inzake reorganisatie binnenlands bestuur. Vel
kunnen wij ons voorstellen dat sommigen van u nu zullen denken "Nou
voor mij hoeft het niet meer". De presentatie van de concept-nota is
voor ons, zoals vele daden van het kabinet den Uyl, onbegrijpelijk en
op z'n minst ondoordacht.
De pretentie hebben te streven naar spreiding (lees decentralisatie)
van kennis, inkomen, maar vooral macht en juist door misbruik maken
van vergaarde macht het tegenovergestelde in de praktijk brengen, is
voor ons het zoveelste bewijs van onbetrouwbaarheid van regeringsver-
antwoordelijkenin dit socialistisch kabinet.
Terecht wijst de Vereniging van Nederlandse Gemeenten op het feit dat
de betrokkenheid van de burger veelal blijkt uit z'n belangstelling
voor het bestuursgebeuren. Dat bestuur moet voor de burger die zaken
behartigen die voor zijn leefmilieu en maatschappelijke structuur van
zeer grote importantie kunnen zijn.
O.i. reden te meer om de autonomie van de gemeente te laten zijn wat
ze nu is, reden te meer om de kleinere gemeenten niet onder te delen
bij de grotere broers. Het is voor ons ten ene male onvoorstelbaar,
mijnheer de voorzitter, dat straks één bestuur voor een groot aantal
gemeenten kan beslissen over zaken die sterk plaatselijk gebonden
zijn, omdat ze meestal van een eigen educatie en mentaliteit voorzien
zijn.
Onze
-19-
Onze hoop is dan ook dat het kabinet de raad van de meerderheid van
provinciale staten, streekgewesten en gemeentebesturen op zal volgen
en af zal stappen van deze snode, ondoordachte, ja zelfs onverantwoor
delijke plannen van de minister.
Hoofdstuk 2 volgnummer 110 t/m 136 betreffende het onderdeel brandweer
De totale uitgavepost is geraamd op 65.419,48.
Mijnheer de voorzitter, enkele jaren geleden was deze post nog minder
dan de helft. Jaar in en jaar uit stijgen de kosten van de brandweer
10 tot 125$ meer dan de normale indexeringsverhoudingen.
Nu wij er mede geconfronteerd zijn dat op korte termijn beide brand
weerwagens dienen te worden vervangen (tussen haakjes, mijneer de
voorzitter, in de beschouwingen 1974 attendeerden wij u reeds op de
vermoedelijk noodzakelijke vervanging van de wagen in Bosschenhoofd)
is de post brandweer voor 1976 vermoedelijk nog enkele tientallen
duizenden hoger. Toch heeft onze fractie geen enkele moeite met welke
bijdrage, honorering of wat dan ook betreffende de financiële hoogte
van deze brandweerposten. Het is hier, dacht ik, toch wel op zijn
plaats en dit mag beslist wel eens gezegd worden, dat wij bijzonder
blij en gelukkig zijn met dit kwalitatief op hoog peil staand brand- 1
weerkorps. De waardering voor de inzet, de manier van werken en het
geweldige enthousiasme van dit korps willen wij graag eens in het
openbaar uiten.
Mijnheer de voorzitter, toch is onze fractie van mening dat diverse
ramingen onbegrijpelijk overkomen. Zo constateerde onze fractie dat
de beloningen en premies de laatste 4 jaren gestegen zijn van
7.6OO,naar 21.044,68. Toch, mijnheer de voorzitter, wordt er
achtereenvolgens voor b.v. de brandmeester/bevelvoerder geraamd in 'i
1972 510, 1973 f 360, 1974 360, 1975 360, 1976
410,Voor b.v. de ondercommandant in 1972 690,1973 1000,—
enz. tot 1975 1*775»—Voor een brandmeester wordt gedurende 4
jaren steeds 300,geraamd, terwijl alle andere rangen op b.v. 4
jaren 60-70$ zijn gestegen. Tegemoetkomingen bediening alarminstallatii
dalen b.v. van 150,per bediening naar 100,Abonnementskosten
van b.v. alarminstallatie stijgen van 800,naar 1.800,en
dalen dit jaar naar 1.200,
Telefoonkostenvergoedingen van 800,komen op de begrotingspost
voor. Vergoedingen voor het verplicht bijwonen van de 12 oefeningen
zijn in 1974 b.v. 90,--, 1975 "b.v. 180, stijging van 90,—
1976 b.v. 150,daling met 30,Mijnheer de voorzitter, wij
willen geen voorbarige conclusie trekken van onzorgvuldigheid, toch
moet het ons van het hart dat een en ander ons onbegrijpelijk voorkomt
wij zullen in de begrotingsvergadering hier zeker op terug komen.
- Vij -