-10- Door de nieuwe functie-aanduidingen zal men niet kunnen ontkomen aan de gemeentelijke" herindeling om deze nieuwe functies naar "behoren te kunnen vervullen. Wij zijn van mening, meneer de voorzitter dat hij een schaalvergroting op gemeentelijk niveau met inachtneming van alle omstandigheden een verantwoorde keuze moet worden gedaan wanneer men tot herindeling van gemeenten wil overgaan. Tenslotte, meneer de voorzitter, wijzen wij op het voornemen van de regering tot wijziging van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, innou- dend onder meer dat hij een streekplan een of meer gedeelten van het grondgebied der provincie kunnen worden aangewezen, waarvan de be voegdheden van de gemeentebesturen geheel of gedeeltelijk overgaan op het provinciaal bestuur. Deze bevoegdheden betreffen de vast stelling door de gemeenteraad van structuur- en bestemmingsplannen. Dit zijn voor het gemeentebestuur toch wel hoogst belangrijke be voegdheden en overgang van deze bevoegdheden naar de provincie wil onze fractie zonder meer afwijzen. Wij beschouwen dit als een zeer ernstige aantasting van het autonome plaatselijke bestuur. Meneer de voorzitter onze fractie wil het hierbij laten. Heo is een uiterst moeilijke en uitgebreide materie en wij betreuren het dat de minister zo weinig ruimte in de tijd heeft gelaten om deze zaken uitvoerig te kunnen bestuderen. Wij zijn eohter als fractie zot de conclusie gekomen dat wij het concept-ontwerp van de regering moeten afwijzen en dat wij gaarne uw voorstel in het pre-advies willen ondersteunen. Betoog van de heer Mi.isdorp Voorzitter, De brief van de Minister van Binnenlandse Zaken en het bijbehorende concept-ontwerp van wet reorganisatie binnenlands bestuur heeft heel wat stemmen in beweging gebracht. Ik kan mij voorstellen dat een minister van binnenlandse zaken op zekere punten orde op zaken wil stellen en met duidelijke beleids uitgangspunten komt. Inspraak en medezeggenschap zijn gevleugelde woorden van dit kabinet, doch zoals het met vele zaken gaat die deze regering ten koste van alles wil doorzetten, lijkt het ook te gaan met dit voorontwerp van wet als wij ons hiertegen niet krachtig ver zetten. De uitgangspunten en motiveringen op bladzijde 87 en volgen de zijn hier voorbeelden van. Ben vriendelijk verhaal dat gelukkig erg doorzichtig is. - Een -11- Een verhaal dat spreekt over decentralisatie en democratisering:in feite een verhaal over centralisatie en heerschappij, oftewel «kennis is macht» en die moet men zoveel mogelijk bundelen op een of twee niveaus Mijnheer de voorzitter, het is ons allen bekend dat er heus wat valt te verbeteren aan de bestuurlijke en technische organisaties van vele gemeenten, daz daarom alleen al een heroriëntering van bestuurlijke mogelijkheden c.o. herverkaveling van gemeenten moet en kan plaats vinden. Een sterk bestuurlijk apparaat, gesteund door een adequaat technisch apparaat is een onmisbaar gegeven. Dat boven een aantal gemeenten van behoorlijke omvang en capaciteit een provinciaal bestuur nieuwe stijl wordt gevormd lijkt mij een aanvaardbaar perspectief. Doch een en ander moet zeker niet inhouden dat de taken van de gemeente slechts uitvoerende taken van "ondergeschikt belang worden. De interesse voor het raadslid zijn en actief deelnemen aan aktiviteiten in het belang van de gemeenschap in de betreffende woongemeente zal dan snel verminderen. Kennelijk beoogt deze minister een vermindering van de interesse om raadslid te worden, om daardoor op een ander niveau beslissingen te laten nemen. Het wegnemen van meerdere taken van de gemeenten, zoals wordt geoogd, en deze te laten toevallen aan de provincies-nieuwe-stijl is naar mijn mening dan ook onaanvaardbaar. Het samenvoegen van enkele of meerdere gemeenten binnen ons streekge- west tot. een bestuurlijk en sterker geheel lijkt mij wel aanvaardbaar. Elk voorstel, dus elke gewenste herindeling zal terdege moeten worden bekeken. Haar rekening houdend met de problematieke» die in een gemeente aan de orde zijn of komen en waarvoor vooral in de kleinere en kleinste gemeenten geen adequaat apparaat ter advisering aanwezig is, maakt men het voor de minister wel erg gemakkelijk om juist dan in te grijpen zoals wordt voorgesteld en dus een aantal taken bij de gemeenten weg te halen en deze over te hevelen naar hogere organen. Spreker zegt voorts van mening te zijn dat de mogelijkheid most blijven bestaan om mettertijd de zaken bij te sturen en dat hij het voorstel van het Streekgewest ondersteunt. rotoog van de heer Lockcfser. Mijnheer de voorzitter, Als het concept-ontwerp, betreffende de reorganisatie van ons binnen- landsbestuur ter tafel komt, krijgt men meestal de vraag voorgeschoteld of men voor of tegen het ontwerp is. - Het -

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1975 | | pagina 297