-10-
Door de nieuwe functie-aanduidingen zal men niet kunnen ontkomen aan
de gemeentelijke" herindeling om deze nieuwe functies naar "behoren te
kunnen vervullen. Wij zijn van mening, meneer de voorzitter dat hij
een schaalvergroting op gemeentelijk niveau met inachtneming van alle
omstandigheden een verantwoorde keuze moet worden gedaan wanneer men
tot herindeling van gemeenten wil overgaan.
Tenslotte, meneer de voorzitter, wijzen wij op het voornemen van de
regering tot wijziging van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, innou-
dend onder meer dat hij een streekplan een of meer gedeelten van het
grondgebied der provincie kunnen worden aangewezen, waarvan de be
voegdheden van de gemeentebesturen geheel of gedeeltelijk overgaan
op het provinciaal bestuur. Deze bevoegdheden betreffen de vast
stelling door de gemeenteraad van structuur- en bestemmingsplannen.
Dit zijn voor het gemeentebestuur toch wel hoogst belangrijke be
voegdheden en overgang van deze bevoegdheden naar de provincie wil
onze fractie zonder meer afwijzen. Wij beschouwen dit als een zeer
ernstige aantasting van het autonome plaatselijke bestuur.
Meneer de voorzitter onze fractie wil het hierbij laten. Heo is een
uiterst moeilijke en uitgebreide materie en wij betreuren het dat
de minister zo weinig ruimte in de tijd heeft gelaten om deze zaken
uitvoerig te kunnen bestuderen. Wij zijn eohter als fractie zot de
conclusie gekomen dat wij het concept-ontwerp van de regering moeten
afwijzen en dat wij gaarne uw voorstel in het pre-advies willen
ondersteunen.
Betoog van de heer Mi.isdorp
Voorzitter,
De brief van de Minister van Binnenlandse Zaken en het bijbehorende
concept-ontwerp van wet reorganisatie binnenlands bestuur heeft heel
wat stemmen in beweging gebracht.
Ik kan mij voorstellen dat een minister van binnenlandse zaken op
zekere punten orde op zaken wil stellen en met duidelijke beleids
uitgangspunten komt. Inspraak en medezeggenschap zijn gevleugelde
woorden van dit kabinet, doch zoals het met vele zaken gaat die deze
regering ten koste van alles wil doorzetten, lijkt het ook te gaan
met dit voorontwerp van wet als wij ons hiertegen niet krachtig ver
zetten. De uitgangspunten en motiveringen op bladzijde 87 en volgen
de zijn hier voorbeelden van. Ben vriendelijk verhaal dat gelukkig
erg doorzichtig is.
- Een
-11-
Een verhaal dat spreekt over decentralisatie en democratisering:in
feite een verhaal over centralisatie en heerschappij, oftewel «kennis
is macht» en die moet men zoveel mogelijk bundelen op een of twee
niveaus
Mijnheer de voorzitter, het is ons allen bekend dat er heus wat valt
te verbeteren aan de bestuurlijke en technische organisaties van vele
gemeenten, daz daarom alleen al een heroriëntering van bestuurlijke
mogelijkheden c.o. herverkaveling van gemeenten moet en kan plaats
vinden. Een sterk bestuurlijk apparaat, gesteund door een adequaat
technisch apparaat is een onmisbaar gegeven. Dat boven een aantal
gemeenten van behoorlijke omvang en capaciteit een provinciaal bestuur
nieuwe stijl wordt gevormd lijkt mij een aanvaardbaar perspectief.
Doch een en ander moet zeker niet inhouden dat de taken van de gemeente
slechts uitvoerende taken van "ondergeschikt belang worden. De interesse
voor het raadslid zijn en actief deelnemen aan aktiviteiten in het
belang van de gemeenschap in de betreffende woongemeente zal dan snel
verminderen. Kennelijk beoogt deze minister een vermindering van de
interesse om raadslid te worden, om daardoor op een ander niveau
beslissingen te laten nemen.
Het wegnemen van meerdere taken van de gemeenten, zoals wordt geoogd,
en deze te laten toevallen aan de provincies-nieuwe-stijl is naar mijn
mening dan ook onaanvaardbaar.
Het samenvoegen van enkele of meerdere gemeenten binnen ons streekge-
west tot. een bestuurlijk en sterker geheel lijkt mij wel aanvaardbaar.
Elk voorstel, dus elke gewenste herindeling zal terdege moeten worden
bekeken. Haar rekening houdend met de problematieke» die in een
gemeente aan de orde zijn of komen en waarvoor vooral in de kleinere
en kleinste gemeenten geen adequaat apparaat ter advisering aanwezig
is, maakt men het voor de minister wel erg gemakkelijk om juist dan in
te grijpen zoals wordt voorgesteld en dus een aantal taken bij de
gemeenten weg te halen en deze over te hevelen naar hogere organen.
Spreker zegt voorts van mening te zijn dat de mogelijkheid most
blijven bestaan om mettertijd de zaken bij te sturen en dat hij het
voorstel van het Streekgewest ondersteunt.
rotoog van de heer Lockcfser.
Mijnheer de voorzitter,
Als het concept-ontwerp, betreffende de reorganisatie van ons binnen-
landsbestuur ter tafel komt, krijgt men meestal de vraag voorgeschoteld
of men voor of tegen het ontwerp is.
- Het -