-9- -8- ijnheer de voorzitter, Als ik thans met mijn korte betoog zon beginnen met de woorden dat ik het met de stellingname van mijn fractiegenoot de heer Krijnen niet eens ben, zou ik dezelfde onbegrijpelijke situatie creëren zoals dit onze afgevaardigde in de gewestraadvergadering van 13 oktober j.l. ten toon spreidde. Wij willen onderstrepen dat wij het volledig eens zijn met het stand punt van de afgevaardigde, de heer Rijsdorp die gelukkig de meerder heid van de gewestraad naast zich wist te vinden. Wanneer wij een af gevaardigde zenden naar een bestuurlijke vergadering wensen wrj dat hij ons standpunt, ik bedoel hiermede het meerderheidsstandpunt van de raad, verdedigt en ter tafel brengt. De opstelling zoals dit de afgevaardigden van de gemeente Roosendaal deden was voorbeeldiger dan het YOOR en TEGEN stemmen va.n onze af vaardiging. Hiermede hebben wij ons alleen maar belachelijk gemaakt. Wanneer er geen overleg geweest is met de raad moet men ook niet mee gaan stemmen voor ingrijpende veranderingen. Wanneer de heer Lockefeer persoonlijke inzichten als raadsvertegen- yoordiger ter tafel brengt is dit ons inziens onjuist. Wanneer afgevaardigden het niet eens zijn met het meerderheidsstand punt van de raad, moeten zij zich als afgeva-ardigde terug t relde en en laten vervangen, als zij dit standpunt niet kunnen verdedigen of respecteren. I,jnheer de voorzitter, onze fractie stelt zich volledig achter de afwijzing van het concept-ontwerp door de gewestraad van het streek- gewest westelijk Noord-Brabant Natuurlijk kunnen wij aan de ontwerp-brief van het streekgewest nog het een en ander gaan toevoegen* Voor onze gemeente zou het b.v. prettig zijn dat er in de samenvatting gesproken zou worden over het niet ondoordacht herindelen van de kleine gemeenten. Naar, mijnheer de voorzitter, zo heeft iedere gemeente iets wat haar bijzonder aangaat. Wij moeten u er dan ook op wijzen dat alle toe voegingen aan het afwijzend voorstel van het streekgewest verzwakking van het voorstel betekenen. Ons concreet voorstel is danook alleen en uitsluitend volmondig JA te zeggen tegen liet afwijzende voorstel van het streekgewest Westelijk feoord-Brabant Voorzitter, ik dank u wel. - Betoog - Betoog van de heer lierstens. Meneer de voorzitter, Ten aanzien van de standpuntbepaling inzake het concept-ontwerp van Wet reorganisatie binnenlands bestuur wil onze fractie graag het volgende opmerken. Heb heeio ons op de eerste plaats verbaasd, meneer de voorzitter, dat de regering zonder slag of stoot afstapt van de gewestvorming, terwijl men met deze bestuurslaag in diverse gewesten reeds gedurende enkele jaren aan het experimenteren is en er reeds diverse regionale gemeen schappelijke regelingen tot stand zijn gekomen. Als men in het concept-ontwerp spreekt van decentralisatie dan menen wij dit te moeten bestrijden te meer omdat het concept niet alleen drie in plaats van vier bestuurslagen in het binnenlands bestuur voor stelt maar ook omdat gesteld wordt dat de provincie zich zal belasten met een reeks van gemeentelijke taken en bevoegdheden. Gnze fraktie ziet hierin een duidelijke centralisatie van het binnenlands bestuur waarbxj de afstand tussen burgers en overheid naar onze mening sterk zal worden vergroox, waardoor onze fraktie de voorgestelde ouen bestuürsopdracht voor elke bestuurslaag en met name vooral voor de gemeentebesturen sterk in twijfel trekt. Wij zien in het concept ontwerp een 3,antasting van de autonomie van de gemeentebesturen op diverse terreinen, waardoor naar ons gevoelen de eigen functie van de gemeentebesturen geweld wordt aangedaan. Met de Vereniging van Neder landse Gemeenten willen wij stellen dat een gemeentebestuur dient te besturen en geen tweede postkantoor moet worden. Juist de lokale democratie moet zo sterk mogelijk gemaakt worden door de overheids diensten zoveel mogelijk plaatselijk te bieden en door zoveel moge lijk plaatselijk beslissingen te nemen. Immers dan zijn konsekwentios van beslissingen en keuzen voor de burger in de regel nog te overzien. Door het bestuur dicht bij de burger te laten kan deze burger zijn mondigheid het best beleven en zijn invloed aanwenden ten aanzien van beslissingen. Onze fractie ziet het provinciaal bestuur meer.als een bestuursorgaan met een in hoofdzaak toezichthoudende en bemiddelende taak, terwijl het rijk en de gemeenten de hoofdbestuurslagen dienen te vormen. In het concept worden diverse uitvoerende taken aan de provin- cie opgedragen en wel ten koste van de gemeente, iets waarmee onze fraktie zich niet kan verenigen. Zonder enige arguznantatié worden ons inziens gemeentelijke taken toe gewezen aan de provincie-nieuwe-stijl. Liever hadden wij gezien dat uit de functie die iedere bestuurslaag in het geheel heeft de toebe deling van taken aan elk niveau had plaatsgevonden. Door

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1975 | | pagina 296