-9-
-8-
ijnheer de voorzitter,
Als ik thans met mijn korte betoog zon beginnen met de woorden dat ik
het met de stellingname van mijn fractiegenoot de heer Krijnen niet
eens ben, zou ik dezelfde onbegrijpelijke situatie creëren zoals dit
onze afgevaardigde in de gewestraadvergadering van 13 oktober j.l.
ten toon spreidde.
Wij willen onderstrepen dat wij het volledig eens zijn met het stand
punt van de afgevaardigde, de heer Rijsdorp die gelukkig de meerder
heid van de gewestraad naast zich wist te vinden. Wanneer wij een af
gevaardigde zenden naar een bestuurlijke vergadering wensen wrj dat
hij ons standpunt, ik bedoel hiermede het meerderheidsstandpunt van
de raad, verdedigt en ter tafel brengt.
De opstelling zoals dit de afgevaardigden van de gemeente Roosendaal
deden was voorbeeldiger dan het YOOR en TEGEN stemmen va.n onze af
vaardiging. Hiermede hebben wij ons alleen maar belachelijk gemaakt.
Wanneer er geen overleg geweest is met de raad moet men ook niet mee
gaan stemmen voor ingrijpende veranderingen.
Wanneer de heer Lockefeer persoonlijke inzichten als raadsvertegen-
yoordiger ter tafel brengt is dit ons inziens onjuist.
Wanneer afgevaardigden het niet eens zijn met het meerderheidsstand
punt van de raad, moeten zij zich als afgeva-ardigde terug t relde en en
laten vervangen, als zij dit standpunt niet kunnen verdedigen of
respecteren.
I,jnheer de voorzitter, onze fractie stelt zich volledig achter de
afwijzing van het concept-ontwerp door de gewestraad van het streek-
gewest westelijk Noord-Brabant
Natuurlijk kunnen wij aan de ontwerp-brief van het streekgewest nog
het een en ander gaan toevoegen* Voor onze gemeente zou het b.v.
prettig zijn dat er in de samenvatting gesproken zou worden over het
niet ondoordacht herindelen van de kleine gemeenten.
Naar, mijnheer de voorzitter, zo heeft iedere gemeente iets wat haar
bijzonder aangaat. Wij moeten u er dan ook op wijzen dat alle toe
voegingen aan het afwijzend voorstel van het streekgewest verzwakking
van het voorstel betekenen.
Ons concreet voorstel is danook alleen en uitsluitend volmondig JA te
zeggen tegen liet afwijzende voorstel van het streekgewest Westelijk
feoord-Brabant
Voorzitter, ik dank u wel.
- Betoog -
Betoog van de heer lierstens.
Meneer de voorzitter,
Ten aanzien van de standpuntbepaling inzake het concept-ontwerp van
Wet reorganisatie binnenlands bestuur wil onze fractie graag het
volgende opmerken.
Heb heeio ons op de eerste plaats verbaasd, meneer de voorzitter, dat
de regering zonder slag of stoot afstapt van de gewestvorming, terwijl
men met deze bestuurslaag in diverse gewesten reeds gedurende enkele
jaren aan het experimenteren is en er reeds diverse regionale gemeen
schappelijke regelingen tot stand zijn gekomen.
Als men in het concept-ontwerp spreekt van decentralisatie dan menen
wij dit te moeten bestrijden te meer omdat het concept niet alleen
drie in plaats van vier bestuurslagen in het binnenlands bestuur voor
stelt maar ook omdat gesteld wordt dat de provincie zich zal belasten
met een reeks van gemeentelijke taken en bevoegdheden. Gnze fraktie
ziet hierin een duidelijke centralisatie van het binnenlands bestuur
waarbxj de afstand tussen burgers en overheid naar onze mening sterk
zal worden vergroox, waardoor onze fraktie de voorgestelde ouen
bestuürsopdracht voor elke bestuurslaag en met name vooral voor de
gemeentebesturen sterk in twijfel trekt. Wij zien in het concept
ontwerp een 3,antasting van de autonomie van de gemeentebesturen op
diverse terreinen, waardoor naar ons gevoelen de eigen functie van de
gemeentebesturen geweld wordt aangedaan. Met de Vereniging van Neder
landse Gemeenten willen wij stellen dat een gemeentebestuur dient te
besturen en geen tweede postkantoor moet worden. Juist de lokale
democratie moet zo sterk mogelijk gemaakt worden door de overheids
diensten zoveel mogelijk plaatselijk te bieden en door zoveel moge
lijk plaatselijk beslissingen te nemen. Immers dan zijn konsekwentios
van beslissingen en keuzen voor de burger in de regel nog te overzien.
Door het bestuur dicht bij de burger te laten kan deze burger zijn
mondigheid het best beleven en zijn invloed aanwenden ten aanzien van
beslissingen. Onze fractie ziet het provinciaal bestuur meer.als een
bestuursorgaan met een in hoofdzaak toezichthoudende en bemiddelende
taak, terwijl het rijk en de gemeenten de hoofdbestuurslagen dienen te
vormen. In het concept worden diverse uitvoerende taken aan de provin-
cie opgedragen en wel ten koste van de gemeente, iets waarmee onze
fraktie zich niet kan verenigen.
Zonder enige arguznantatié worden ons inziens gemeentelijke taken toe
gewezen aan de provincie-nieuwe-stijl. Liever hadden wij gezien dat
uit de functie die iedere bestuurslaag in het geheel heeft de toebe
deling van taken aan elk niveau had plaatsgevonden.
Door