De gemeenten, mijnheer de voorzitter, moeten, zolang er sprake is van een goed functionerende beleidsstructuur en niet in minder "belangrijke mate een democratisch opgebouwde inspraakmogelijkheid voor elke burger, blijven voortbestaan, latuurlijk kan b.v. een onzer buurgemeenten deze stellingnaiae niet onderschrijven. Jammer vinden wij dat burgemeesters, secretarissen, wethouders en raadsleden honorering ontvangen naar rato van het aantal inwoners. De goede uitgezonderd, mijnheer de voorzitter, willen de meeste grote gemeenten uitbreiding van hun eigen gemeente. Zij zullen HEEST zeggen tegen de ontneming van macht aan de gemeente, MAAR zullen zachtjes maar beslist JA knikken tegen de herindeling van de kleine gemeenten. De bestuurlijke organisatie veranderen, is niet de structuren van ge meente en provincie herindelen, maar mijnheer de voorzitter, de be stuurlijke organisatie veranderen moet op een zodanige wijze gebeuren dat de huidige 2 bestuurslagen zijnde Rijk, Provincie en Gemeente een zodanige functie met bevoegdheden geven dat een halt wordt toegeroepen en dat wij kunnen gaan werken met bestuurslagen met een eigen functie met een eigen open bestuursbeleid. Onze fractie blijft vasthouden aan het principe van de territoriale decentralisatie, waarin provincie en gemeente zelfstandig alle belangen kunnen behartigen via een open taakopdracht. Terecht wijst de Y.ïï.G. erop dat wanneer de minister kiest voor J bestuurslagen zijn keuze slechts verantwoord is indien hij bereid is aan elk van die lagen een eigen (en dit graag onderstreept) van de andere duidelijk te onderscheiden, functie te geven. Het regeringsvoorstelmijnheer de voorzitter, schiet hierin duidelijk te kort. latuurlijk, mijnheer de voorzitter, heeft onze regering het recht de inrichting, bevoegdheden en samenstelling van provincie en gemeente te regelen. Maar dit moet dan zo gebeuren dat provincies en gemeen ten hun eigen beleid kunnen voereia, op zodanige wijze dat dit tot tevredenheid van de inwoners verricht kan worden. De fundamentele rechten, plichten en vrijheden van onze inwoners moeten wij met al wat in ons is blijven verdedigen. Uit het voorstel van de minister blijkt gewoon dat zijns inziens een gemeente als Hoeven maar moet [verdwijnen, motivaties ontbreken bijna geheel, alleen technisch lijkt het een en ander bepaalde voordelen te hebben. Dat bij grotere struc turen de inwoner zijn mondigheid verliest, dat dienstverlening en [verzorging op gemeentelijk niveau teruggebracht x-xordt tot een nacht pitje is in de overwegingen niet betrokken. Of de inwoner" betrokken is bij het besturen moet ons inziens blijken |uit zijn belangstelling voor de zaken waarbij hij betrokken is of (zich betrokken voelt. Wanneer wij b.v. raadsvergaderingen in grotere buurgemeenten of steden bijwonen blijkt regelmatig dat de belangstelling komt vanuit onze zijde en dat geen enkele inwoner zich betrokken voelt bij dit bestuurlijk gebeuren. Mijnheer de voorzitter, dit is in uw gemeente duidelijk anciers, dit alleen al kan een reden zijn het bestuur zo dicht mogelijk te laten bij de inwoners. Terecht ons inziens merkt het- Y.ÏT.G. op dat een gemeentebestuur moet besturen, maar beslist geen tweede postkantoor moet worden met beant- woorarngstxjden van maanden met uitzichtloze kringlopen, zoals ....dit bij onze grotere overheidsinstanties gebruikelijk blijkt te zijn. Het lijkt ons dat de minister de gemeenten als kinderen beschouwt, die hij moet laten groeien naar normale maten. Is dit volwassen worden bereikt, wil hij se alle taken ontnemen en ze dus volledig ontkleed achterlaten. Mijnheer de voorzitter, wij vinden dit een onbegrijpelijke en zelfs een onfatsoenlijke zaak. Hei concept-ontwerp van de wet reorganisatie binnenlands bestuur spreekt zich in het geheel niet uit over de onvoorstelbare financiële consequenties van het voorstel. Er moeten bijkomen 15 commissarissen der Koningin, 15 nieuwe griffies, 15 Provinciale staten, 15 P.P.D.'s, 15 provinciehuizen, enz. Waar zijn de financiële aspecten hiervan geregeld? Waar blijven we met al die burgemeesters, secretarissen, raadsleden en ambtenaren die zonder vorm van proces en bijna zonder inspraakmogelijk heden aan de kant worden geschoven? Wanneer het bedrijfsleven om economisch noodzakelijke redenen tot inkrimping met enkele mensen moet overgaan, is iedereen en niet in het minst onze regering in paniektoe stand. Wanneer onze regering om redenen die niet van economische en niet van sociale aard zijn, ja ons inziens alleen maar getuigen van het berijden van stokpaardjes, vele duizenden van onze inwoners wil degraderen en uitschakelen, moet dit op geruisloze en hopeloos snelle wijze geschieden. Eet voorstel van de minister vinden wij danook een ordinaire, ongecontroleerde aanslag op de rechten van onze medemensen. Wij verzoeken u dan ook krachtig neen te zeggen tegen dit voorstel van üe minister, inzake de bestuurlijke reorganisatie van het binnenlands bestuur. Ik wil wat de concrete stel 1 ingnara¥a3onze fractie betreft gaarne het woord geven aan mijn fractieleider de heer Broos.

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1975 | | pagina 295