De gemeenten, mijnheer de voorzitter, moeten, zolang er sprake is van
een goed functionerende beleidsstructuur en niet in minder "belangrijke
mate een democratisch opgebouwde inspraakmogelijkheid voor elke burger,
blijven voortbestaan, latuurlijk kan b.v. een onzer buurgemeenten deze
stellingnaiae niet onderschrijven.
Jammer vinden wij dat burgemeesters, secretarissen, wethouders en
raadsleden honorering ontvangen naar rato van het aantal inwoners. De
goede uitgezonderd, mijnheer de voorzitter, willen de meeste grote
gemeenten uitbreiding van hun eigen gemeente. Zij zullen HEEST zeggen
tegen de ontneming van macht aan de gemeente, MAAR zullen zachtjes
maar beslist JA knikken tegen de herindeling van de kleine gemeenten.
De bestuurlijke organisatie veranderen, is niet de structuren van ge
meente en provincie herindelen, maar mijnheer de voorzitter, de be
stuurlijke organisatie veranderen moet op een zodanige wijze gebeuren
dat de huidige 2 bestuurslagen zijnde Rijk, Provincie en Gemeente een
zodanige functie met bevoegdheden geven dat een halt wordt toegeroepen
en dat wij kunnen gaan werken met bestuurslagen met een eigen functie
met een eigen open bestuursbeleid.
Onze fractie blijft vasthouden aan het principe van de territoriale
decentralisatie, waarin provincie en gemeente zelfstandig alle
belangen kunnen behartigen via een open taakopdracht.
Terecht wijst de Y.ïï.G. erop dat wanneer de minister kiest voor J
bestuurslagen zijn keuze slechts verantwoord is indien hij bereid is
aan elk van die lagen een eigen (en dit graag onderstreept) van de
andere duidelijk te onderscheiden, functie te geven.
Het regeringsvoorstelmijnheer de voorzitter, schiet hierin duidelijk
te kort.
latuurlijk, mijnheer de voorzitter, heeft onze regering het recht de
inrichting, bevoegdheden en samenstelling van provincie en gemeente
te regelen. Maar dit moet dan zo gebeuren dat provincies en gemeen
ten hun eigen beleid kunnen voereia, op zodanige wijze dat dit tot
tevredenheid van de inwoners verricht kan worden. De fundamentele
rechten, plichten en vrijheden van onze inwoners moeten wij met al
wat in ons is blijven verdedigen. Uit het voorstel van de minister
blijkt gewoon dat zijns inziens een gemeente als Hoeven maar moet
[verdwijnen, motivaties ontbreken bijna geheel, alleen technisch lijkt
het een en ander bepaalde voordelen te hebben. Dat bij grotere struc
turen de inwoner zijn mondigheid verliest, dat dienstverlening en
[verzorging op gemeentelijk niveau teruggebracht x-xordt tot een nacht
pitje is in de overwegingen niet betrokken.
Of de inwoner" betrokken is bij het besturen moet ons inziens blijken
|uit zijn belangstelling voor de zaken waarbij hij betrokken is of
(zich betrokken voelt.
Wanneer wij b.v. raadsvergaderingen in grotere buurgemeenten of steden
bijwonen blijkt regelmatig dat de belangstelling komt vanuit onze zijde
en dat geen enkele inwoner zich betrokken voelt bij dit bestuurlijk
gebeuren. Mijnheer de voorzitter, dit is in uw gemeente duidelijk
anciers, dit alleen al kan een reden zijn het bestuur zo dicht mogelijk
te laten bij de inwoners.
Terecht ons inziens merkt het- Y.ÏT.G. op dat een gemeentebestuur moet
besturen, maar beslist geen tweede postkantoor moet worden met beant-
woorarngstxjden van maanden met uitzichtloze kringlopen, zoals ....dit
bij onze grotere overheidsinstanties gebruikelijk blijkt te zijn.
Het lijkt ons dat de minister de gemeenten als kinderen beschouwt, die
hij moet laten groeien naar normale maten. Is dit volwassen worden
bereikt, wil hij se alle taken ontnemen en ze dus volledig ontkleed
achterlaten.
Mijnheer de voorzitter, wij vinden dit een onbegrijpelijke en zelfs
een onfatsoenlijke zaak.
Hei concept-ontwerp van de wet reorganisatie binnenlands bestuur
spreekt zich in het geheel niet uit over de onvoorstelbare financiële
consequenties van het voorstel. Er moeten bijkomen 15 commissarissen
der Koningin, 15 nieuwe griffies, 15 Provinciale staten, 15 P.P.D.'s,
15 provinciehuizen, enz.
Waar zijn de financiële aspecten hiervan geregeld?
Waar blijven we met al die burgemeesters, secretarissen, raadsleden en
ambtenaren die zonder vorm van proces en bijna zonder inspraakmogelijk
heden aan de kant worden geschoven? Wanneer het bedrijfsleven om
economisch noodzakelijke redenen tot inkrimping met enkele mensen moet
overgaan, is iedereen en niet in het minst onze regering in paniektoe
stand. Wanneer onze regering om redenen die niet van economische en
niet van sociale aard zijn, ja ons inziens alleen maar getuigen van het
berijden van stokpaardjes, vele duizenden van onze inwoners wil
degraderen en uitschakelen, moet dit op geruisloze en hopeloos snelle
wijze geschieden. Eet voorstel van de minister vinden wij danook een
ordinaire, ongecontroleerde aanslag op de rechten van onze medemensen.
Wij verzoeken u dan ook krachtig neen te zeggen tegen dit voorstel van
üe minister, inzake de bestuurlijke reorganisatie van het binnenlands
bestuur.
Ik wil wat de concrete stel 1 ingnara¥a3onze fractie betreft gaarne het
woord geven aan mijn fractieleider de heer Broos.