procesontwikke
ling moeten
n krijgen.
Beter wet r.o.
te wijzigen?
territo-
'iale inde-
ing.
dient te evolueren en dat kontinuiteit en procesontwik
keling alle kansen moeten krijgen, dient aan de hand van
de ontwikkelingen via tussenmodellen met behulp van de
bestaande besturen en verbanden te zijner tijd te worden
beoordeeld, of de provincies-nieuwe-stijl naar inhoud en
territoir in de plaats moeten treden van de provincies
en de gewesten. Dit oordeel zal pas gestalte kunnen
krijgen, als voor de onderscheidene bestuurslichamen een
duidelijke en gewaarborgde taakverdeling is vastgelegd
en zal met name moeten worden be invloed door de mate,
waarin het streven van de regering cm rijkstaken en -be
voegdheden naar beneden over te hevelen zal worden gereali
seerd.
Alvorens het aspekt van de territoriale indeling te be
schouwen willen wij nog uiten, dat de regeringsplannen
naar onze mening vooral lijken te zijn ingegeven door de
wenselijkheid op rijksniveau meer greep te krijgen op het
ruimtelijk beleid. Kenmerkend in dit verband is de voorge
stelde ingrijpende wijziging van de wetgeving op het ter
rein van de ruimtelijke ordening. Wij vragen ons dan ook
af, of een weloverwogen wijziging van de wet op de ruim
telijke ordening alleen niet veel zou kunnen wegnarien van
de noodzaak tot een zo diep ingrijpende hervorming van het
binnenlands bestuur. Aanpak langs deze weg zou dan kunnen
worden gekcmpleteerd door een verdere versterking van het
lokaal en gewestelijk bestuur, voortbouwend op wat "van
onderop" reeds is bereikt.
Ad 2: In november 1974 publiceerden de ministers van binnen
landse zaken en van volkshuisvesting en ruimtelijke orde
ning een "concept-struktuurschets voor de bestuurlijke in
deling". Hierin werd een aanzet gegeven voor de menings
vorming cmtrent de ruimtelijke kaders, waarbinnen primair
de versterking van het lokale bestuur zich zou kunnen vol
trekken. Met betrekking tot het gebied van ons streekge
west wordt in de toelichting op de schets het navolgende
gesteld:
"Bergen cp Zoem en Roosendaal c.a. zijn elk het cen-
"trum van afzonderlijke stedelijke verzorgingsge
bieden, zij het met een grote mate van overlapping
"in het tussengebied. De daarin gelegen gemeenten
"nemen deel in de beide (pregewestelijke) interge-
"meentelijke overlegorganen, te weten de Regio
"Bergen op Zoem en de Regio Roosendaal. De bestuur
lijke samenwerkings gebieden rond de twee steden
"vallen voor een deel samen met deze pre-gewesten.
"De bestuurlijke banden van de tussen beide centra
"liggende gemeenten zijn met Roosendaal wat sterker
"dan met Bergen qp Zoem. De wens cm te kernen tot één
"intergemeentelijk overlegorgaan voor het gezamenlijke
"gebied heeft intussen geleid tot de totstandkcming
"van het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant.
"Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant hebben in hun
"voordracht aan Provinciale Staten opgemerkt dat beide
"regio's afzonderlijk aan de verschillende voor de
"vorming van rayons gestelde criteria voldoen. Daar
bij tekenden zij echter aan dat de onderlinge ver-