procesontwikke ling moeten n krijgen. Beter wet r.o. te wijzigen? territo- 'iale inde- ing. dient te evolueren en dat kontinuiteit en procesontwik keling alle kansen moeten krijgen, dient aan de hand van de ontwikkelingen via tussenmodellen met behulp van de bestaande besturen en verbanden te zijner tijd te worden beoordeeld, of de provincies-nieuwe-stijl naar inhoud en territoir in de plaats moeten treden van de provincies en de gewesten. Dit oordeel zal pas gestalte kunnen krijgen, als voor de onderscheidene bestuurslichamen een duidelijke en gewaarborgde taakverdeling is vastgelegd en zal met name moeten worden be invloed door de mate, waarin het streven van de regering cm rijkstaken en -be voegdheden naar beneden over te hevelen zal worden gereali seerd. Alvorens het aspekt van de territoriale indeling te be schouwen willen wij nog uiten, dat de regeringsplannen naar onze mening vooral lijken te zijn ingegeven door de wenselijkheid op rijksniveau meer greep te krijgen op het ruimtelijk beleid. Kenmerkend in dit verband is de voorge stelde ingrijpende wijziging van de wetgeving op het ter rein van de ruimtelijke ordening. Wij vragen ons dan ook af, of een weloverwogen wijziging van de wet op de ruim telijke ordening alleen niet veel zou kunnen wegnarien van de noodzaak tot een zo diep ingrijpende hervorming van het binnenlands bestuur. Aanpak langs deze weg zou dan kunnen worden gekcmpleteerd door een verdere versterking van het lokaal en gewestelijk bestuur, voortbouwend op wat "van onderop" reeds is bereikt. Ad 2: In november 1974 publiceerden de ministers van binnen landse zaken en van volkshuisvesting en ruimtelijke orde ning een "concept-struktuurschets voor de bestuurlijke in deling". Hierin werd een aanzet gegeven voor de menings vorming cmtrent de ruimtelijke kaders, waarbinnen primair de versterking van het lokale bestuur zich zou kunnen vol trekken. Met betrekking tot het gebied van ons streekge west wordt in de toelichting op de schets het navolgende gesteld: "Bergen cp Zoem en Roosendaal c.a. zijn elk het cen- "trum van afzonderlijke stedelijke verzorgingsge bieden, zij het met een grote mate van overlapping "in het tussengebied. De daarin gelegen gemeenten "nemen deel in de beide (pregewestelijke) interge- "meentelijke overlegorganen, te weten de Regio "Bergen op Zoem en de Regio Roosendaal. De bestuur lijke samenwerkings gebieden rond de twee steden "vallen voor een deel samen met deze pre-gewesten. "De bestuurlijke banden van de tussen beide centra "liggende gemeenten zijn met Roosendaal wat sterker "dan met Bergen qp Zoem. De wens cm te kernen tot één "intergemeentelijk overlegorgaan voor het gezamenlijke "gebied heeft intussen geleid tot de totstandkcming "van het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant. "Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant hebben in hun "voordracht aan Provinciale Staten opgemerkt dat beide "regio's afzonderlijk aan de verschillende voor de "vorming van rayons gestelde criteria voldoen. Daar bij tekenden zij echter aan dat de onderlinge ver-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1975 | | pagina 286