ï^tS ?ragen lokaal bestuur te versterken. De gemeenten
hebben hiertoe veelal zelf reeds een belangrijke aanzet ge
geven door op vrijwillige basis met gebruikmaking van de
wet gemeenschappelijke regelingen samenwerkingsverbanden aan
te gaan, waarbinnen gezamenlijk kan worden gewerkt aan die
zaken, die de maat van de individuele gemeente te boven
gaan ofwel op het beleid van andere gemeenten van invloed
kunnen zijn. Ook de gemeenten in westelijk Noord-Brabant heb
ben de noodzaak gevoeld cm de krachten te bundelen ter ver-
vulling en versterking van lokaal-bestuurlijke taken en. heb
ben daartoe ons streekgewest geformeerd. Illustratief is in
dit verband het aan ons streekgewest gestelde doel, namelijk
de evenwichtige ontwikkeling in het gebied te bevorderen en
verwezenlijking daarvan zorg te dragen voor begeleiding,
coördinatie en integratie van het beleid van de besturen der
deelnemende gemeenten. Ter uitvoering daarvan dient een ge
zamenlijk ontwikkelingsplan te worden opgesteld en zullen de
bestaande gemeenschappelijke regelingen worden gestroomlijnd
ter vereenvoudiging van het bestuurlijk patroon.
lieuw instituut: In het concept-ontwerp wordt uitgegaan van een bestuurlijke
driedeling (rijk, provincie en gemeente)die ogenschijnlijk
stijl. overeenstemt met de hierboven geschetste bestaande bestuur
lijke organisatie. Voorgesteld wordt evenwel kleine provin
cies te vormen, waaraan een samenstel van (oude) provinci
ale, regionale en gemeentelijke taken wordt gegeven, die
voor een niet onaanzienlijk deel een uitvoerend karakter
hebben. De van origine gemeentelijke taken, die naar deze
provincies-nieuwe-stijl worden overgeheveld, liggen zowel
in het vlak van de autonomie als van het medebewind. Het
gaat volgens memorandum met name cm taken, gericht op de
totstandkoming van voorzieningen, die het belang van de
enkele gemeente te boven gaan, alsook cm plannings- en uit
voeringstaken. Verder kernen voor overheveling in aanmerking
taken, die een bestuurlijke en ambtelijk-technische beman
ning vragen, welke veel gemeenten niet of maar zeer moei
lijk op kunnen brengen en taken, waarvan de financiële ge
volgen van gemeente tot gemeente zozeer verschillen, dat
toedeling uit centrale fondsen slechts bij specifieke uit
kering kan geschieden, terwijl deze verschillen in het gro
tere verband van de provincies-nieuwe-stijl tegen elkaar
wegvallen.
Uit de voorgestelde herverkaveling van taken en bevoegd
heden blijkt ons, dat voor de gemeenten nog slechts een
kleinschalige taak, gericht qp de gedetailleerde vormge
ving en het beheer van de dagelijkse woonemgeving, gere
serveerd blijft. Wij kunnen deze herverkaveling dan ook
slechts als centralistisch en ondemocratisch bestempelen
en daardoor in strijd met de beginselen, die aan de be
stuurlijke organisatie van ons land ten grondslag liggen.
Het concept-ontwerp negeert bovendien de van onderop ge
groeide streekgewestelijke samenhang en dreigt daardoor
de gewenste groei van ais streekgewest af te snijden.
Konkluderend kunnen wij ons niet anders dan afwijzend op
stellen ten aanzien van de voorgestelde herverkaveling
van taken en bevoegdheden.
iteit en Uitgaande van de gedachte, dat het binnenlands bestuur
herverkave-
dient te
fen afgewezen.
- dient -