ï^tS ?ragen lokaal bestuur te versterken. De gemeenten hebben hiertoe veelal zelf reeds een belangrijke aanzet ge geven door op vrijwillige basis met gebruikmaking van de wet gemeenschappelijke regelingen samenwerkingsverbanden aan te gaan, waarbinnen gezamenlijk kan worden gewerkt aan die zaken, die de maat van de individuele gemeente te boven gaan ofwel op het beleid van andere gemeenten van invloed kunnen zijn. Ook de gemeenten in westelijk Noord-Brabant heb ben de noodzaak gevoeld cm de krachten te bundelen ter ver- vulling en versterking van lokaal-bestuurlijke taken en. heb ben daartoe ons streekgewest geformeerd. Illustratief is in dit verband het aan ons streekgewest gestelde doel, namelijk de evenwichtige ontwikkeling in het gebied te bevorderen en verwezenlijking daarvan zorg te dragen voor begeleiding, coördinatie en integratie van het beleid van de besturen der deelnemende gemeenten. Ter uitvoering daarvan dient een ge zamenlijk ontwikkelingsplan te worden opgesteld en zullen de bestaande gemeenschappelijke regelingen worden gestroomlijnd ter vereenvoudiging van het bestuurlijk patroon. lieuw instituut: In het concept-ontwerp wordt uitgegaan van een bestuurlijke driedeling (rijk, provincie en gemeente)die ogenschijnlijk stijl. overeenstemt met de hierboven geschetste bestaande bestuur lijke organisatie. Voorgesteld wordt evenwel kleine provin cies te vormen, waaraan een samenstel van (oude) provinci ale, regionale en gemeentelijke taken wordt gegeven, die voor een niet onaanzienlijk deel een uitvoerend karakter hebben. De van origine gemeentelijke taken, die naar deze provincies-nieuwe-stijl worden overgeheveld, liggen zowel in het vlak van de autonomie als van het medebewind. Het gaat volgens memorandum met name cm taken, gericht op de totstandkoming van voorzieningen, die het belang van de enkele gemeente te boven gaan, alsook cm plannings- en uit voeringstaken. Verder kernen voor overheveling in aanmerking taken, die een bestuurlijke en ambtelijk-technische beman ning vragen, welke veel gemeenten niet of maar zeer moei lijk op kunnen brengen en taken, waarvan de financiële ge volgen van gemeente tot gemeente zozeer verschillen, dat toedeling uit centrale fondsen slechts bij specifieke uit kering kan geschieden, terwijl deze verschillen in het gro tere verband van de provincies-nieuwe-stijl tegen elkaar wegvallen. Uit de voorgestelde herverkaveling van taken en bevoegd heden blijkt ons, dat voor de gemeenten nog slechts een kleinschalige taak, gericht qp de gedetailleerde vormge ving en het beheer van de dagelijkse woonemgeving, gere serveerd blijft. Wij kunnen deze herverkaveling dan ook slechts als centralistisch en ondemocratisch bestempelen en daardoor in strijd met de beginselen, die aan de be stuurlijke organisatie van ons land ten grondslag liggen. Het concept-ontwerp negeert bovendien de van onderop ge groeide streekgewestelijke samenhang en dreigt daardoor de gewenste groei van ais streekgewest af te snijden. Konkluderend kunnen wij ons niet anders dan afwijzend op stellen ten aanzien van de voorgestelde herverkaveling van taken en bevoegdheden. iteit en Uitgaande van de gedachte, dat het binnenlands bestuur herverkave- dient te fen afgewezen. - dient -

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1975 | | pagina 285