l" ™lSlbeVDe9dhe3en hSt ge"
teiHi2kS? Vatl dS re9Sring in deze
Beoordeling
wee voornaam
ste aspekten.
te bestaande
estuurlijke
ftouw.
h
^eekgewest
4oenaan be-
afweging met andere belangen. Een andere vorm van sluipende centra
lisatie wordt gevonden in de neiging het uitoefenen v^ïïLïcht
Srdt S^?bStwnm^aniI te hanteren' hs* als betutteling
wrdt gekonstateerd, dat deze cen-
Staï de^ afbrSUk d0et 8311 de Affectiviteit van het
bestuur, maar dat daarmee vooral de dsnocratie niet wordt gedierd.
In het concept-ontwerp wordt voorts het uitgangspunt, dat de ge-
westvorming van onderop gestalte dient te krijgen, ten princirale
de central^overheid bewil^slieden namelijk van oordeel,' dat
overheid voor de invoering van een zo belangrijk in-
heid^ient 0rganisatie de eerste verantwoordelijk-
tuur ^Hn hÏT; Gekozen is dan ook voor een wettelijke struk-
tuur, waarin het bestuursmodel is vervat, dat in de aanhef van dit
SlSsïSg^iirSf Nadrukkeli;lk hierbij vermeld, dat deze
d^he^S CcncePt-°nta«:P worden on-
2. de territoriale indeling.
M_l: Met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten zijn wij van
oordeel, dat de bestuurlijke organisatie van ons land be
rust op het beginsel van de territoriale decentralisatie
en is opgebouwd uit drie complementair functionerende be
stuurslagen: rijk, provincie en gemeente. In beginsel geldt
voor alle bestuurslagen een open, integrale bestuursopdracht
Het rijk draagt krachtens de Grondwet verantwoordelijkheid
voor de opbouw van het bestuursstelsel en dient voorwaarden
te scheppen voor het goed funktioneren van het bestuur en
eenheid van recht, van bestuur en van beleid tot stand te
brengen, te bevorderen en te bewaken. De hoofdopdracht van
de gemeente - als het bestuursniveau, dat het dichtst bij de
burgers staat - is het gehele overheidsbeleid - ook het be
leid dat in eerste aanleg op hoger niveau is bepaald - naar
de burgers te vertalen, op de plaatselijke behoeften toe te
spitsen en ten uitvoer te leggen. De gemeente dient daarbij
de direkte betrokkenheid van de burgers bij het bestuur te
stimuleren en de deelneming in het bestuur te bevorderen.
Zij moet ook de eigen belangen van de lokale samenleving
voorstaan en verdedigen, opdat die belangen bij de beleids
bepaling op de hogere niveaus een rol van betekenis spelen.
De funktie van de provincie kan worden aangeduid als een in-
termediare, een bemiddelende. Op haar plaats in de be-
stuursopbouw moet de provincie evenwicht brengen tussen de
eenheid van het rijksbeleid en de verscheidenheid van het
gemeentelijk beleid.
Ook de gemeenten in ons streekgewest zijn op deze beginse
len gebouwd. Zij zijn dan ook in staat te voldoen aan de
eisen, die de lokale democratie stelt en het niveau te le
veren, waarop de burger zijn mondigheid het beste kan be
leven. De gemeente is bovenal ook het platform, waar voor
het doen en laten van de overheid werkelijk politieke verant
woording kan worden afgelegd. Naar onze mening dient elke
hervorming van de bestuursorganisatie er principieel toe