l" ™lSlbeVDe9dhe3en hSt ge" teiHi2kS? Vatl dS re9Sring in deze Beoordeling wee voornaam ste aspekten. te bestaande estuurlijke ftouw. h ^eekgewest 4oenaan be- afweging met andere belangen. Een andere vorm van sluipende centra lisatie wordt gevonden in de neiging het uitoefenen v^ïïLïcht Srdt S^?bStwnm^aniI te hanteren' hs* als betutteling wrdt gekonstateerd, dat deze cen- Staï de^ afbrSUk d0et 8311 de Affectiviteit van het bestuur, maar dat daarmee vooral de dsnocratie niet wordt gedierd. In het concept-ontwerp wordt voorts het uitgangspunt, dat de ge- westvorming van onderop gestalte dient te krijgen, ten princirale de central^overheid bewil^slieden namelijk van oordeel,' dat overheid voor de invoering van een zo belangrijk in- heid^ient 0rganisatie de eerste verantwoordelijk- tuur ^Hn hÏT; Gekozen is dan ook voor een wettelijke struk- tuur, waarin het bestuursmodel is vervat, dat in de aanhef van dit SlSsïSg^iirSf Nadrukkeli;lk hierbij vermeld, dat deze d^he^S CcncePt-°nta«:P worden on- 2. de territoriale indeling. M_l: Met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten zijn wij van oordeel, dat de bestuurlijke organisatie van ons land be rust op het beginsel van de territoriale decentralisatie en is opgebouwd uit drie complementair functionerende be stuurslagen: rijk, provincie en gemeente. In beginsel geldt voor alle bestuurslagen een open, integrale bestuursopdracht Het rijk draagt krachtens de Grondwet verantwoordelijkheid voor de opbouw van het bestuursstelsel en dient voorwaarden te scheppen voor het goed funktioneren van het bestuur en eenheid van recht, van bestuur en van beleid tot stand te brengen, te bevorderen en te bewaken. De hoofdopdracht van de gemeente - als het bestuursniveau, dat het dichtst bij de burgers staat - is het gehele overheidsbeleid - ook het be leid dat in eerste aanleg op hoger niveau is bepaald - naar de burgers te vertalen, op de plaatselijke behoeften toe te spitsen en ten uitvoer te leggen. De gemeente dient daarbij de direkte betrokkenheid van de burgers bij het bestuur te stimuleren en de deelneming in het bestuur te bevorderen. Zij moet ook de eigen belangen van de lokale samenleving voorstaan en verdedigen, opdat die belangen bij de beleids bepaling op de hogere niveaus een rol van betekenis spelen. De funktie van de provincie kan worden aangeduid als een in- termediare, een bemiddelende. Op haar plaats in de be- stuursopbouw moet de provincie evenwicht brengen tussen de eenheid van het rijksbeleid en de verscheidenheid van het gemeentelijk beleid. Ook de gemeenten in ons streekgewest zijn op deze beginse len gebouwd. Zij zijn dan ook in staat te voldoen aan de eisen, die de lokale democratie stelt en het niveau te le veren, waarop de burger zijn mondigheid het beste kan be leven. De gemeente is bovenal ook het platform, waar voor het doen en laten van de overheid werkelijk politieke verant woording kan worden afgelegd. Naar onze mening dient elke hervorming van de bestuursorganisatie er principieel toe

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1975 | | pagina 284