van meergenoemde wetten afzonderlijk beperkende 'regelen te stellen
Het stellen van deze beperkende bepalingen geschiedt naar analogie
van artikel 1639 1, lid 4 van het Burgerlijk Wetboek» Voor de ge
vallen waarin een ambtenaar verzekerd kan zijn in de zin van de
onderscheidene sociale verzekeringswetten moge nog worden ver
wezen naar blz. 15 en 16 van de wegwijzer voor werkgevers van
januari 1971 (uitgave van de Bedrijfsvereniging voor overheids
diensten) en naar de uitvoerige circulaire van het Centraal Bureau
van 24 april 1969, nr. 2?28 C.B. (O.B. 1969, rubriek IV.7.3, 110.
28554)»
Artikel F 6, lid 2
Herschrijven als volgt
Indien de ambtenaar op een andere grond dan bedoeld in artikel E 1
verhinderd is zijn betrekking te vervullen, is hij verplicht dit zo
spoedig mogelijk mede te delen of te doen mededelen»
Toelichting:;
Enerzijds omwille van zoveel mogelijk gelijkheid in redactie van in
materieel opzicht vergelijkbare artikelen, anderzijds omdat de
woorden "zo spoedig mogelijk" inhoudelijk sterker zijn dan "zo tijdig
mogelijk" en omdat in de oude redactie niet werd gesproken van te
°-°en mededelen waardoor melding door derden achterwege zou kunnen
worden gelaten, wordt deze tekst aanbevolen.
Artikel F 11lid 2
Toevoegen een onderdeel c, luidende als volgt;
c. zich buiten de voor zijn betrekking vastgestelde werktijden ter
beschikking te houden.
Toelichting;
Het; Centraal Orgaan heeft zich onder meer beraden over de vraag in
welke mate (frequentie) deze verplichting kan worden opgelegd.
Gelet op de diverse vormen waarin deze "thuiswacht" zich kan voor
doen, is het niet wel mogelijk concrete aanbevelingen ter zake te
doen. Wel is het Centraal Orgaan met de centrales van overheidsperso
neel van oordeel dat de verplichting niet zwaarder op de amabtenaar
mag rusten dan gedurende één week in een tijdvak van drie weken.
Zie overigens toelichting bij artikel C 4, lid 2 nieuw.
Artikel II 4. leden 2 en 3
Het Centraal Orgaan heeft zich beraden over de vraag of de maximale
opzeggingstermijn van drie maanden moet worden teruggebracht tot twee
maanden. Aangezien dit in bepaalde gevallen op bezwaren stuit is hiervan
afgezien. Wel is het Centraal Orgaan van oordeel dat een soepele han
tering van met name lid 3 van groot belang is en dat de ambtenaar in
zijn promotiemogelijkheden en carrièreverloop zo min mogelijk mag
worden belemmerd»
Artikel II 5, lid 1
Be tussenzin "voor zover niet tot ontslag op andere grond aanleiding-
bestaat schrappen.
Toelichting;
Hoewel deze tussenzin steeds in het reglement heeft gestaan en ook
voorheen in artikel 109 van het vroegere Ambtenarenreglement stond,
is niet meer te traceren wat de ratio van het opnemen is geweest.
Gelet op de uitgebreide regeling inzake het ontslag en de vele ont
slaggronden komt het gewenst voor, ook om te voorkomen dat door ver
keerde interpretatie onjuiste waarde aan de inhoud van de zin wordt
toegekend, tot schrappen over te gaan»
- Artikel H m -