-5- I. ?ragen=van_de_heer_Kerstens Vraag 1 Is uw college van mening dat in verband met de ligging van het vliegveld Seppe nabij de bebouwde kom van Bosschenhoofd de veiligheid van de inwoners van Bosschenhoofd vold.oende gewaarborgd is? Bent u van mening, dat de veiligheid van het verkeer op rijksweg 58 en m de Past.v.Breuge1straat geen gevaar loopt door de aanwezigheid van het vliegveld nabij deze wegen? Is uw college van mening, dat het maken van stunts vanaf het vliegveld Seppe moet worden verboden om de gevarenfactor voor de bevolking van Bosschenhoofd niet nog meer te verhogen? Antwoord j Aan elk vliegveld, groot of klein, gelegen nabij bebouwde gebieden, is onvermijdelijk het risico verbonden van crashes in de omgeving van de start- en landingsbanenhij zijn niet van mening dat de risicofactor ten aanzien van het vliegveld "Seppe" groter is dan van andere vlieg velden, rekening houdend met de oost-west-ligging van de start- en landingsbaan en het feit dat zich in de aanvliegrichting geen c.q. zeer weinig bebouwing bevindt. In verhouding tot het aantal starts en landingen - in 1969 9686 - op het vliegveld Seppe is het aantal crashes zeer gering, waarbij dan nog in aanmerking is te nemen, dat vele starts en landingen worden gemaakt door leerling-sportvliegers. Ons zijn twee gevallen bekend van crashes, waarbij de inzittenden letsel opliepen. In acht jaar tijd kwam het 5 x voor dat vliegtuigen een noodlanding moesten maken (1 onder Oudenbosch, 1 nabij de Gastelse- baan wegens brandstofgebrek, 1 in de bessenstruiken nabij het vliegveld). Wij hebben geen redenen om aan te nemen dat de veiligheid van het verkeer op rijksweg 56 en in de Pastoor van Breugelstraat door de aan wezigheid van het vliegveld in het gedrang komt. Tot op heden hebben ons te dezer zake nimmer klachten van de verkeers politie noch van andere toezichthoudende instanties bereikt. Her stuntvliegen is over het algemeen verboden boven de bebouwde kom sn is overigens gebonden aan toestemming en voorschriften van de Rijks luchtvaartdienst en een daarvoor speciale aantekening op het vlieg brevet. Ten aanzien van het ongeluk op 19 september j.l. wordt onder zocht in hoeverre de voorschriften zijn overtreden. Demonstraties en vliegfeesten zijn gebonden aan een vergunning van de Rijksluchtvaart dienst en aan de veiligheidsvoorschriften op het vliegveld zelf. Voor de demonstraties formatievliegen op 19 september j.l. was door de Rijksluchtvaartdienst toestemming verleend. - Aan -

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1970 | | pagina 265