o. het sociale karakter van de muziekschool.
Door de heffing van zodanige lesgelden.., die praktisch kosten
dekkend zouden zijn, zou men hereikendat alleen leerlingen uit
de hogere kringen in staat zouden zijn onderwijs aan de muziek
school te volgen. Uit sociale overwegingen is dit niet juist en
moet iedereen in de gelegenheid worden gesteld om onderwijs aan
een muziekschool te volgen;
f. de instelling van dépendances heeft het aantal leerlingen voor
individueel onderwijs doen toenemen.
Doordat op de dépendances algemeen vormend muziekonderwijs wordt
gegeven, gaan steeds meer leerlingen uit de buitengemeenten er
toe over om onderwijs in bespelen van een bepaald instrument te
volgen. Dit is dan vaak individueel onderwijs hetgeen het
exploitatietekort verhoogt. Het wordt op de duur voor Roosendaal
een onbetaalbare en onverkoopbare zaak, als de buitengemeenten
niet de netto-lcosten per leerling vergoeden.
Op grond van bovengenoemde motieven achten wij het juist, dat aan
de gemeente van vestiging, i.e. de gemeente Roosendaal, met ingang van
1970 de netto kosten per leerling worden vergoed.
ij stellen u dan ook voor in uw eerstvolgende vergadering te
besluiten aan de gemeente Roosendaal en Nispen over 1968 als bijdrage in
de kosten van muziekonderwijs een subsidie ie verlenen van 138,— per
uit deze gemeente afkomstige leerling, die in 1968 aan de Roosendaalse
Muziekschool muzieklessen heeft gevolgd. Tevens adviseren wij over 1969
een subsidie te verlenen van 50van het tekort per uit deze gemeente
afkomstige leerling, die in 1969 als leerling van voornoemde muziek
school is ingeschreven en met ingang van 1970 de volledige netto kosten
per leerling te vergoeden, echter met dien verstande, dat de kapitaals-
lasten, c.q. de huur van het gebouw bij de berekening van het exploita
tietekort buiten beschouwing worden gelaten.
Burgemeester en wethouders van Hoeven.
Twaalfhoven, burgemeester.
Vergouwen, secretaris.