Deze mogelijkheden zijn bij een school voor amateuristische kunstbe
oefening niet aanwezig,
Naar onze mening heeft een school voor amateuristische kunstbeoefe
ning naast het geven van muziekonderwijs ook ten doel het bieden van
gelegenheid tot vrijetijdsbesteding, terwijl bij een muziekschool
meer het accent ligt op het geven van muziekonderwijs,
het hogere exploitatietekort per leerling, van de Roosendaalse muziek
school, vindt zijn oorzaak in de volgende omstandigheden;
a, de hogere salariskosten.
De leraren ontvangen een salaris op basis van de werkelijk gegeven
lesuren, I-Iet bedrag per lesuur wordt berekend naar salarisnormen
van full-time muziekleraren. Met betrekking tot de salariëring
van deze leraren wordt opgemerkt, dat deze plaats vindt op basis
van dezelfde salarisnormen als door de andere Brabantse muziek
scholen worden gehanteerd, zulks om meer uniformiteit in
salariëring te krijgen;
bc de kosten van de leiding en de administratie.
De salariskosten van de directeur, die een algemene leidende en
adviserende taak heeft en zodoende weinig muzieklessen kan geven,
alsmede de kosten van de administratie werken kosten verhogend;
c. normering van de lesgelden.
In overleg met de andere Brabantse muziekscholen zijn normen
gesteld voor do heffing van losgelden, die aan do leerlingen in
rekening worden gebracht. Men streeft ernaar in de lesgelden een
zekere uniformiteit te brengen en deze te stellen op een bedrag,
dat voor beide partijden (school en leerling) aanvaarbaar is.
In dit verband wordt nog opgemerkt, dat bij de Roosendaalse
muziekschool onlangs de lestijden enigszins zijn verkort, terwijl
de lesgelden op hetzelfde niveau zijn gehandhaafd, poor deze maat
regel worden derhalve de salariskosten per lesuur lager,
d. het geven van veel individueel onderwijs.
Boordat niet elk instrument zich leent voor klassikaal onderwijs,
wordt veel individueel onderwijs gegeven, o.a. piano, accordeon,
gitaar, orgel.
Het spreekt voor zich dat dit onderwijs enorm duur is, waarvoor
slechts een matige bijdrage kan worden gesteld. Zou men via les
gelden de reële onderwijskosten per uur moeten vragen, dan zouden
deze zo hoog zijn dat men beter privé onderwijs bij een leraar
zou kunnen nemen, hetgeen voor een grote groep onbetaalbaar isj