Deze mogelijkheden zijn bij een school voor amateuristische kunstbe oefening niet aanwezig, Naar onze mening heeft een school voor amateuristische kunstbeoefe ning naast het geven van muziekonderwijs ook ten doel het bieden van gelegenheid tot vrijetijdsbesteding, terwijl bij een muziekschool meer het accent ligt op het geven van muziekonderwijs, het hogere exploitatietekort per leerling, van de Roosendaalse muziek school, vindt zijn oorzaak in de volgende omstandigheden; a, de hogere salariskosten. De leraren ontvangen een salaris op basis van de werkelijk gegeven lesuren, I-Iet bedrag per lesuur wordt berekend naar salarisnormen van full-time muziekleraren. Met betrekking tot de salariëring van deze leraren wordt opgemerkt, dat deze plaats vindt op basis van dezelfde salarisnormen als door de andere Brabantse muziek scholen worden gehanteerd, zulks om meer uniformiteit in salariëring te krijgen; bc de kosten van de leiding en de administratie. De salariskosten van de directeur, die een algemene leidende en adviserende taak heeft en zodoende weinig muzieklessen kan geven, alsmede de kosten van de administratie werken kosten verhogend; c. normering van de lesgelden. In overleg met de andere Brabantse muziekscholen zijn normen gesteld voor do heffing van losgelden, die aan do leerlingen in rekening worden gebracht. Men streeft ernaar in de lesgelden een zekere uniformiteit te brengen en deze te stellen op een bedrag, dat voor beide partijden (school en leerling) aanvaarbaar is. In dit verband wordt nog opgemerkt, dat bij de Roosendaalse muziekschool onlangs de lestijden enigszins zijn verkort, terwijl de lesgelden op hetzelfde niveau zijn gehandhaafd, poor deze maat regel worden derhalve de salariskosten per lesuur lager, d. het geven van veel individueel onderwijs. Boordat niet elk instrument zich leent voor klassikaal onderwijs, wordt veel individueel onderwijs gegeven, o.a. piano, accordeon, gitaar, orgel. Het spreekt voor zich dat dit onderwijs enorm duur is, waarvoor slechts een matige bijdrage kan worden gesteld. Zou men via les gelden de reële onderwijskosten per uur moeten vragen, dan zouden deze zo hoog zijn dat men beter privé onderwijs bij een leraar zou kunnen nemen, hetgeen voor een grote groep onbetaalbaar isj

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1970 | | pagina 164