-3-
De commissie voor algemene zaken heeft ten aanzien van het verzoek
van de gemeente Roosendaal en Nispen een afwijzend standpunt ingenomen.
bij is van mening, dat
1. de gemeenschap niet moet worden belast met de extra kosten, die
verbonden zijn aan het volgen van muziekonderwijs aan een muziek
school. hij meent, dat de ouders c.q. de leerling zelf de hogere
kosten moeten betalen indien zij hoger muziekonderwijs willen volgen,
2. gezien het enorme verschil in de netto exploitatiekosten per leer
ling, nl. 30s— voor de school voor Amateuristische kunstbeoefening
"St.Frans" uit Etten-Leur en 276,voor de Roosendaalse muziek
school, de exploitatie van laatstgenoemde muziekschool verbetering
behoeft
3. de bijdrage op grond hiervan moet worden gehandhaafd op 75s— P©3?
leerling.
Naar aanleiding van bovenvermeld, standpunt van de commissie
merken wij op, dat
1. de ouders geheel vrij zijn om hun kinderen muziekonderwijs te laten
volgen aan de school, die zij verkiezen. Dat weliswaar de ene school
met een hoger exploitatietekort per leerling werkt dan de anderë is
een verschijnsel, hetwelk de gemeente eenvoudig zal moeten accep
teren. Elke belemmering van de zijde van de gemeente om een bepaalde
school te bezoeken mist iedere grond.
I/el zullen wij door middel van het inlichtingenblad van de gemeente
Hoeven, "HO-EYEN", de inwoners wijzen op de mogelijkheden, die op
het gebied van muziekonderwijs in onze gemeente bestaan^
2. de stichting Roosendaalse Muziekschool reeds gedurende een reeks van
jaren muziekonderwijs verzorgt aan leerlingen uit praktisch geheel
best-Brabant en zodoende het karakter draagt van een gewé'stelijke
muziekschool. Dit regionale karakter van de school komt ook tot
uiting doordat er 2 vertegenwoordigers uit de Regio Roosendaal in
het bestuur van de stichting zijn gekozen, zodat ook de regiogemeenten
inspraak hebben in de exploitatie en de bestuursbelissingen van de
muziekschool. Op grond van dit regionaal karakter vinden wij het
zonder meer vanzelfsprekend, dat elke gemeente, waaruit inwoners
als leerling van de school zijn ingeschreven, het exploitatietekort
per leerling als subsidie beschikbaar stelti
3. er een zeker niveauverschil bestaat in de muzikale opleiding van een
muziekschool en een school voor amateuristische kunstbeoefening.
Een muziekschool leidt namelijk op voor landelijk erkende examens en
diploma's, welke worden geëist bij de toelating van leerlingen op
middelbare en hogere muziekscholen.
- Deze -