-3- De commissie voor algemene zaken heeft ten aanzien van het verzoek van de gemeente Roosendaal en Nispen een afwijzend standpunt ingenomen. bij is van mening, dat 1. de gemeenschap niet moet worden belast met de extra kosten, die verbonden zijn aan het volgen van muziekonderwijs aan een muziek school. hij meent, dat de ouders c.q. de leerling zelf de hogere kosten moeten betalen indien zij hoger muziekonderwijs willen volgen, 2. gezien het enorme verschil in de netto exploitatiekosten per leer ling, nl. 30s— voor de school voor Amateuristische kunstbeoefening "St.Frans" uit Etten-Leur en 276,voor de Roosendaalse muziek school, de exploitatie van laatstgenoemde muziekschool verbetering behoeft 3. de bijdrage op grond hiervan moet worden gehandhaafd op 75s— P©3? leerling. Naar aanleiding van bovenvermeld, standpunt van de commissie merken wij op, dat 1. de ouders geheel vrij zijn om hun kinderen muziekonderwijs te laten volgen aan de school, die zij verkiezen. Dat weliswaar de ene school met een hoger exploitatietekort per leerling werkt dan de anderë is een verschijnsel, hetwelk de gemeente eenvoudig zal moeten accep teren. Elke belemmering van de zijde van de gemeente om een bepaalde school te bezoeken mist iedere grond. I/el zullen wij door middel van het inlichtingenblad van de gemeente Hoeven, "HO-EYEN", de inwoners wijzen op de mogelijkheden, die op het gebied van muziekonderwijs in onze gemeente bestaan^ 2. de stichting Roosendaalse Muziekschool reeds gedurende een reeks van jaren muziekonderwijs verzorgt aan leerlingen uit praktisch geheel best-Brabant en zodoende het karakter draagt van een gewé'stelijke muziekschool. Dit regionale karakter van de school komt ook tot uiting doordat er 2 vertegenwoordigers uit de Regio Roosendaal in het bestuur van de stichting zijn gekozen, zodat ook de regiogemeenten inspraak hebben in de exploitatie en de bestuursbelissingen van de muziekschool. Op grond van dit regionaal karakter vinden wij het zonder meer vanzelfsprekend, dat elke gemeente, waaruit inwoners als leerling van de school zijn ingeschreven, het exploitatietekort per leerling als subsidie beschikbaar stelti 3. er een zeker niveauverschil bestaat in de muzikale opleiding van een muziekschool en een school voor amateuristische kunstbeoefening. Een muziekschool leidt namelijk op voor landelijk erkende examens en diploma's, welke worden geëist bij de toelating van leerlingen op middelbare en hogere muziekscholen. - Deze -

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1970 | | pagina 163