hun voor,dat in het eerste geval een op de wet gemeenschappe
lijke regelingen gefundeerde doelcorporatieuitgerust met een
rechtspersoonlijkheid bezittend lichaam (zodat de corporatie
ook rechtstreeks aan het civiele rechtsverkeer kan deel
nemen), en in het andere geval een naamloze vennootschap de
voorkeur boven andere organisatievormen verdient.
Aan elk van beide organisatievormen zijn voor- en nadelen
verbonden.Zowel het bestuur van de WEB als de kolleges van
burgemeester en wethouders van de 7 hiervoor genoemde ge
meenten zijn van mening, dat de voordelen van de privaatrechte
lijke structuur beduidend groter zijn vanwege zijn grotere moge
lijkheden tot slagvaardig optreden .Bovendien menen zij,dat,
waar het hier een zuiver zakelijke affaire betreft,de N.V.-
vorm ook de meest adequate organisatievorm is.
Een ontwerp van de vennootschapsstatuten,waarmee burge
meester en wethouders zich kunnen verenigen,wordt overgelegd.
Uit artikel 4 blijkt,dat het maatschappelijk kapitaal van
de vennootschap 800.000.- zal bedragen,verdeeld in 800 aan
delen,ieder groot 1000.-.
Van het maatschappelijk kapitaal worden bij de oprichting
geplaatst bij de gemet
;nte
Breda
135
aandelen
Etten en Leur
75
II
Hoeven
11
II
Oosterhout
10
II
Oudenbosch
6
♦1
Roosendaal en Nispen
125
Rucphen
6
Kamer van Koophandel
2
II
en ten slotte bij de
De hiervoor vermelde kolleges van burgemeester en wet
houders en de kamer van koophandel zijn in principe overeen
gekomen,dat de llaad van commissarissen voorlopig zal bestaan
uit de voorzitter van de kamer van koophandel en de burge
meesters van de gemeenten Breda, Etten en Leur, Koeven en
Roosendaal en Nispen.
Omdat de thans nog van kracht zijnde huurovereenkomsten
met bijbehorende onderhuurovereenkomsten onvoldoende waarborg
bieden voor een ongestoord gebruik van de terreinen door een
nieuwe rechtspersoon ten behoeve van de zakenluchtvaart
wordt het raadzaam geacht,dat de rechtspersoon er naar
streeft,na oprichting,de gronden en opstallen,die het huidige
luchtvaartterrein Hoeven omvat, aan te kopen .Uitdrukkelijke
beëindiging van de thans van kracht zijnde huurovereenkomsten
is daarbij geboden.
De stichting WSB denkt,dat voor de aankoop van de be
treffende eigendommen een bedrag van rond 320.000.- zal
zijn gemoeid.
Wellicht zal op het terrein een dienstwoning voor de
havenmeester moeten worden gebouwd,waarvan de kosten minimaal