hun voor,dat in het eerste geval een op de wet gemeenschappe lijke regelingen gefundeerde doelcorporatieuitgerust met een rechtspersoonlijkheid bezittend lichaam (zodat de corporatie ook rechtstreeks aan het civiele rechtsverkeer kan deel nemen), en in het andere geval een naamloze vennootschap de voorkeur boven andere organisatievormen verdient. Aan elk van beide organisatievormen zijn voor- en nadelen verbonden.Zowel het bestuur van de WEB als de kolleges van burgemeester en wethouders van de 7 hiervoor genoemde ge meenten zijn van mening, dat de voordelen van de privaatrechte lijke structuur beduidend groter zijn vanwege zijn grotere moge lijkheden tot slagvaardig optreden .Bovendien menen zij,dat, waar het hier een zuiver zakelijke affaire betreft,de N.V.- vorm ook de meest adequate organisatievorm is. Een ontwerp van de vennootschapsstatuten,waarmee burge meester en wethouders zich kunnen verenigen,wordt overgelegd. Uit artikel 4 blijkt,dat het maatschappelijk kapitaal van de vennootschap 800.000.- zal bedragen,verdeeld in 800 aan delen,ieder groot 1000.-. Van het maatschappelijk kapitaal worden bij de oprichting geplaatst bij de gemet ;nte Breda 135 aandelen Etten en Leur 75 II Hoeven 11 II Oosterhout 10 II Oudenbosch 6 ♦1 Roosendaal en Nispen 125 Rucphen 6 Kamer van Koophandel 2 II en ten slotte bij de De hiervoor vermelde kolleges van burgemeester en wet houders en de kamer van koophandel zijn in principe overeen gekomen,dat de llaad van commissarissen voorlopig zal bestaan uit de voorzitter van de kamer van koophandel en de burge meesters van de gemeenten Breda, Etten en Leur, Koeven en Roosendaal en Nispen. Omdat de thans nog van kracht zijnde huurovereenkomsten met bijbehorende onderhuurovereenkomsten onvoldoende waarborg bieden voor een ongestoord gebruik van de terreinen door een nieuwe rechtspersoon ten behoeve van de zakenluchtvaart wordt het raadzaam geacht,dat de rechtspersoon er naar streeft,na oprichting,de gronden en opstallen,die het huidige luchtvaartterrein Hoeven omvat, aan te kopen .Uitdrukkelijke beëindiging van de thans van kracht zijnde huurovereenkomsten is daarbij geboden. De stichting WSB denkt,dat voor de aankoop van de be treffende eigendommen een bedrag van rond 320.000.- zal zijn gemoeid. Wellicht zal op het terrein een dienstwoning voor de havenmeester moeten worden gebouwd,waarvan de kosten minimaal

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1965 | | pagina 28