19 Wij hebben gedacht om toch die 50/50 - regeling te handhaven met een maximum van 6.000,--. Ik had wel verwacht dat het niet in dank afgenomen zou worden. Maar de berekeningen die in een eerder stadium door de Werknemerspartij zijn gemaakt die slaan ook nergens op. Die berekeningen die nu weer in de bus gestopt zijn door verschillende bewoners van de Oude Molen, die snijden ook geen hout. Het is heel makkelijk om te zeggen wanneer je op een gegeven moment een bepaald bedrag stelt voor aannemers- kosten en je er voor een openbare aanbesteding zo al 25% van aftrekt. Dat is natuurlijk een utopie. Je kunt, als je daar zelf bij betrokken bent, het natuurlijk altijd naar jezelf toerekenen. Dat is in dit geval ook gedaan. Daar hou ik geen rekening mee. Dat zijn zaken die leg ik gewoon even apart. Ik vind ook met de heer van der Weegen dat eerst eens beke ken moet worden welke clusters op een redelijke manier voor redelijke kosten aangesloten kunnen worden. Dat we niet zeggen we moeten in een keer alles aanpakken. Ook die super- onrendabele gebieden. Dat kun je natuurlijk wel doen, maar dan lopen de kosten gigantisch uit. Wat betreft het invoeren van de rioolbelasting. We hebben er al meer over gesproken, het is niet eens zo'n gek idee. Ook omdat Bergen op Zoom die regeling heeft gaan we al naar een gelijkstelling bij de gemeentelijke herindeling. Maar dan moet je rekening houden met de onroerend-zaakbelasting, dat je die component er uit haalt. Het lid van Akkeren: Het rioleringsplan is tot in den treure besproken in elke fractie. We hebben nu net weer een brief gekregen, ik heb hem nog niet helemaal kunnen doornemen, maar ik wil er toch wel iets van zeggen. Er staat onder punt 1 van de onroerende-zaakbelastingen, ik dacht dat de onroe rende- zaakbelasting ook mede aangeslagen wordt of men nu wel of geen riolering heeft. Subsidie is ook nog iets over gezegd in de brief. Zover het mij bekend is geeft de provincie geen subsidie, maar mis schien dat deze brief wel meegenomen kan worden in de verde re onderhandelingen. Verder vinden wij dat een fifty-fifty-basis50% voor reke ning van de bewoners en 50% voor rekening van de gemeente, heel reëel. Als je kijkt wat een septictank kost, dan komen ze daaronder, onder dat bedrag. Een septictank kost tegen woordig toch wel 7.000,-- a 8.000,--. Dus wij vinden een maximum bedrag van 6.000,-- een uiterste wat we van de bewoners kunnen vragen. Dat vinden we dan ook een tegemoet koming naar de bewoners, want echt een septictank is duur der. Wij zijn dat van mening, gezien de middelen die we hebben en ook gezien de grote hoeveelheid plannen die we hebben en die ook nodig uitgevoerd moeten worden. We vinden dat we dan ook niet verder kunnen gaan hoe graag we dat ook zouden willen. We moeten bedenken dat mensen in nieuwbouw wijken ook voor die riolering betalen via de grondprijs. Bovendien is het zo dat we onze reserves niet op kunnen maken ten gunste van één groep mensen. De reserves zijn opgebracht door de gehele gemeenschap en die moeten ook ten gunste komen van de hele gemeenschap.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1995 | | pagina 50