15 Wat de V.V.D. betreft het volgende. Er is in het gebied vlakbij het gebied waar we nu over spreken met subsidie riolering aangelegd. Eigenlijk gratis. De mensen die het nog niet hebben en waarvan nu een eigen bijdrage wordt gevraagd, die betalen net zoveel onroerend-zaakbelasting dan degene die wel riolering heeft. Wat dat betreft hebben die mensen jaren meebetaald aan de riolering. Het is op zich voor onze gemeente natuurlijk een bijzonder dure zaak, Ten eerste zitten we met onderhoud riolering waar nogal wat geld in gaat zitten en ten tweede moeten we zorgen dat voor 2004 alles op de riolering aangesloten is mits het bedrag meer dan 14.000,-- bedraagt want dan moeten we naar alternatie ven kijken. Wat wij voorstellen is, dat de mensen die nog niet aangesloten zijn een maximale bijdrage zelf laten betalen van 2.500,--. Dan zult u zeggen, dan komen we toch nogal wat geld tekort. Dat klopt. Dan komen we inderdaad nogal wat geld tekort. Hoe denken wij dat financieel in te vullen? Wij hebben in een vorige periode 2,8 miljoen beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van beheerplannen en dat is niet alleen het aan leggen van riolering. Onderhoud riolering, groenvoorziening zitten daar ook in. Dat beseffen wij best. Maar er zit op dit moment in de pot, laat ik het zo maar even noemen, voor riolering buitengebied nog 266.000,--. Daar is uit het to taal een miljoen gehaald om de begroting van 1994 rond te krijgen. Op zich is dat oneigenlijk gebruik van gelden die door de raad zijn vastgelegd. Best begrijpelijk dat men de begroting 1994 rondkrijgt. Alleen het zou op een andere manier moeten gebeuren, want op deze manier vind ik dat je jezelf natuurlijk toch voor de gek houdt. Ik begrijp al dat er toch een aantal mensen zijn die zeggen de onroerend- zaakbelasting moet niet verhoogd worden, maar als we zo bezig blijven dan komen we natuurlijk ook verkeerd uit. We hebben tussen haakjes toch tot 2004 de tijd om het bui tengebied te berioleren. Dat betekent nog acht jaar. Als we daar acht jaar 200.000,-- voor beschikbaar stellen, dat betekent 1,6 miljoen plus die 266.000,--, dan komen wij op 1.866.000,-- om de riolering buitengebied te finan cieren. Waarbij het natuurlijk duidelijk zal zijn dat die 1,6 miljoen niet gelijk gereserveerd hoeft te worden, maar gewoon twee ton jaarlijks. Wij praten over een begroting en over een beleid de komende jaren. We gaan er toch even van uit dat wij dat per 1 janua ri 1997 samen moeten doen met de gemeente Bergen op Zoom. Wij hebben, niet alleen wij maar de raad heeft toch te kennen gegeven, dat we eens een keer moeten bekijken wanneer we naar rioolbelasting toe moeten. Ons voorstel is dan ook om per 1 januari 1997 de rioolbelasting gelijk te trekken. Dus hier invoeren, met wat Bergen op Zoom daarvoor in reke ning brengt. Bergen op Zoom rekent daarvoor 195,-- per aansluiting. Even een rekensommetje: 4500 huizen in Halste ren maal 195,-- betekent 877.500,-- die daardoor binnen komt. We hebben in het verleden altijd gezegd, wanneer we een rioolbelasting instellen dan zullen we de onroerend- zaakbelasting aan moeten passen. Ook dat begrijpen wij dat dat moet, want anders zou het een te zware belasting ineens

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1995 | | pagina 46