8 wij alleen maar instemmen indien het nodig is bij dringende zaken en alleen als hij een bindend advies kan geven. Wij zijn geen voorstander voor tijdelijke krachten. Personeel van de W.V.S. aannemen heeft niet onze voorkeur, omdat wij vinden dat het ten koste kan gaan van het eigen personeel. Wat is het beleid in Bergen op Zoom in deze? Een passend afscheid voor de gemeente vinden wij een prima zaak. Wij hebben al een idee maar dat bespreken we wel in de commissie Algemeen Bestuurlijke Zaken. De plan- en beheersinstrumenta rium. Om een persoon aan te stellen binnen de organisatie als trekker van het project planning en beheersing heeft niet onze voorkeur, 75.000,-- is wel erg veel. Dan komen er toch weer tijdelijke krachten. Onze mening daarover is bekend. Ik denk dat we dit intern moeten oplossen. De onroerend-zaakbelastingNaar aanleiding van de uitspraak van mevrouw Verhoog tijdens het technisch beraad op 2 mei jl. om alleen de inflatiecorrectie door te voeren als zijnde de onroerende-zaakbelasting, dat kunnen wij volledig onder schrijven. Wij weten niet of zij dit voorgesteld heeft met in het achterhoofd een bepaalde onderbouwing, maar ze kan de steun van de Werknemerspartij verwachten. De afvalstoffenheffing. Er zijn al veel discussies over geweest en nogmaals de vraag serieus naar ons voorstel te kijken, wat tot besparing kan leiden. Speel het eens door naar het Streekgewest via onze afgevaardigde. De oud-papierprijsDaar stellen wij nog steeds prijs op, om de volledige meeropbrengst ten gunste te laten komen aan de verenigingen. Tot slot de hondenbelasting. Afschaffen van deze vrijstelling vinden wij zeer treurig. Wat levert het nu op. Wij hopen dat er snel een uitvoering komt van onze voorgestelde punten, want veel tijd hebben we niet meer. Het lid van AkkerenIk zal me in eerste instantie beperken tot de inleiding en dadelijk apart op alle onderdelen terug komen. Wij willen allereerst de waardering uitspreken aan alle ambtenaren die deze nota opgesteld hebben. Het is een duidelijk stuk. Goed leesbaar en er staat voor 1996 heel wat op de rol als je dit stuk leest. Maar gezien het financiële plaatje wat er mooi achterin bij zit, is het al snel dui delijk dat dit allemaal niet gerealiseerd zal kunnen worden. Dan zou de onroerend-zaakbelasting omhoog gaan met zo'n 14% en daar is het C.D.A. dus niet voor. Het zal dus duidelijk zijn dat we fiks zullen moeten gaan bezuinigen. Ook andere inkomsten zullen naar onze mening verhoogd moeten worden. We zullen als C.D.A. dadelijk in alle onderdelen aangeven hoe wij denken dat te doen en waar wij het komende jaar voor kiezen. Dat is dacht ik de bedoeling van deze nota. Ik kom er straks op terug. Het lid RoksOm te beginnen zijn wij als V.V.D. toch bij zonder blij met de kadernota. We hebben toch eindelijk iets waar we als raad in grote lijnen over kunnen spreken. Dat we aan kunnen geven waar we het geld aan willen besteden. Voor ons is het een prima zaak dat dat de laatste jaren van het bestaan van Halsteren nog gebeurt. Ik wil toch beginnen met iets algemeens. Straks kom ik uitgebreid terug op riolering buitengebied. Ik wil alvast best een klein voorzetje geven. Straks voorstellen de mensen niet meer dan 2.500,-- per

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1995 | | pagina 39