6
Nogmaals alle voorstellen die wij u straks zullen doen die
zullen er toe leiden dat er 140.000,-- minder lasten
zullen ontstaan. Wij denken dat je dan gewoon 1/30 van de
algemene reserve in zou kunnen brengen.
Daarbij zal er een heel acceptabel percentage aan onroeren
de- zaakbelasting over blijven. We zullen daar straks nog
gedetailleerd op terugkomen.
Het lid de KoningOp de eerste plaats wisten wij niet hoe
de behandeling plaats zou vinden. Dus we hebben de kadernota
er bij gehaald en punt voor punt hebben wij een en ander
genoteerd. In de eerste plaats vinden wij
De voorzitter: U kunt die zaken ook behandelen als wij die
stuk voor stuk nemen. Maar u kunt het ook in het algemeen
verhaal meenemen.
Het lid de KoningIk wil nu gewoon het algemene verhaal
houden en later kom ik nog op bepaalde punten terug. Op de
eerste plaats vinden wij het ook jammer dat we geen aange
paste kadernota hebben gehad, omdat we nu meer punten ter
behandeling krijgen dan we vorige week ook al besproken
hebben. We beginnen dus met Grondgebiedzaken. Dan hebben we
de rotonde Vogelenzang. Wij vinden dat dat niet financieel
onderbouwd is. Wat krijgen we er voor. Een duidelijk beeld
van de verkeersafwikkeling is ons niet bekend. Voor de
gemeentelijke monumentenbeleid.
Het startbeleid kan minder en verder ieder jaar een structu
reel bedrag opnemen lijkt ons een goede zaak.
Voor de riolering buitengebied. Dat speelt al jaren en men
komt er nog niet uit. De Werknemerspartij die heeft meege
dacht en middels een brief meegedeeld hoe wij de oplossing
zien. De openbare aanbesteding levert 25% besparing op. Dus
de lasten voor de bewoners kunnen dan omlaag.
Volgens onze berekening naar plusminus 3.000,--. Wij gaan
er dan vanuit dat ons voorstel dan aangenomen kan worden.
Het voorstel in zijn verhouding 65% voor de gemeente en 35%
voor de bewoners, dat lijkt ons reëel. Gelukkig leeft het
voorstel, want ook de heer Roosenboom heeft tegen de bewo
ners gezegd dat hij zich sterk zal maken voor dit voorstel.
Ook de bewoners denken mee, middels de brief die wij alle
maal ontvangen hebben. Dat lijkt ons een hele goede zaak.
Wij vragen dan ook dringend om deze ook mee te nemen in uw
overleg. Voorts vragen wij ons af of er nog niet ergens een
subsidie te halen is. Bijvoorbeeld bij de waterschappen.
Een vraag: in de nota wordt gesproken over 7.000,-- voor
de bewoners. Wij vragen ons af is dat per bewoner per clus
ter of gaat u uit van de aan te sluiten meters. Dat scheelt
nogal enorm in prijs. Dat willen we graag weten. Ook wanneer
de uitvoering plaatsvindt, is dat nog steeds bij 80% van de
betrokken bewoners
Wij vragen voorts om eerst te kijken naar de rendabele aan
sluitingen voordat u de onrendabele er bij pakt. Verder
vragen wij om te bekijken om gelijktijdig de CAI-kabel aan
te brengen. Dat werkt kostenbesparend en de Casema heeft ook
nog een flink spaarpotje. Actieplan verkeer en vervoer. Onze
bijdrage is volgens plan B. Halsterseweg liefst geen beton-
banden aanbrengen.