6 Nogmaals alle voorstellen die wij u straks zullen doen die zullen er toe leiden dat er 140.000,-- minder lasten zullen ontstaan. Wij denken dat je dan gewoon 1/30 van de algemene reserve in zou kunnen brengen. Daarbij zal er een heel acceptabel percentage aan onroeren de- zaakbelasting over blijven. We zullen daar straks nog gedetailleerd op terugkomen. Het lid de KoningOp de eerste plaats wisten wij niet hoe de behandeling plaats zou vinden. Dus we hebben de kadernota er bij gehaald en punt voor punt hebben wij een en ander genoteerd. In de eerste plaats vinden wij De voorzitter: U kunt die zaken ook behandelen als wij die stuk voor stuk nemen. Maar u kunt het ook in het algemeen verhaal meenemen. Het lid de KoningIk wil nu gewoon het algemene verhaal houden en later kom ik nog op bepaalde punten terug. Op de eerste plaats vinden wij het ook jammer dat we geen aange paste kadernota hebben gehad, omdat we nu meer punten ter behandeling krijgen dan we vorige week ook al besproken hebben. We beginnen dus met Grondgebiedzaken. Dan hebben we de rotonde Vogelenzang. Wij vinden dat dat niet financieel onderbouwd is. Wat krijgen we er voor. Een duidelijk beeld van de verkeersafwikkeling is ons niet bekend. Voor de gemeentelijke monumentenbeleid. Het startbeleid kan minder en verder ieder jaar een structu reel bedrag opnemen lijkt ons een goede zaak. Voor de riolering buitengebied. Dat speelt al jaren en men komt er nog niet uit. De Werknemerspartij die heeft meege dacht en middels een brief meegedeeld hoe wij de oplossing zien. De openbare aanbesteding levert 25% besparing op. Dus de lasten voor de bewoners kunnen dan omlaag. Volgens onze berekening naar plusminus 3.000,--. Wij gaan er dan vanuit dat ons voorstel dan aangenomen kan worden. Het voorstel in zijn verhouding 65% voor de gemeente en 35% voor de bewoners, dat lijkt ons reëel. Gelukkig leeft het voorstel, want ook de heer Roosenboom heeft tegen de bewo ners gezegd dat hij zich sterk zal maken voor dit voorstel. Ook de bewoners denken mee, middels de brief die wij alle maal ontvangen hebben. Dat lijkt ons een hele goede zaak. Wij vragen dan ook dringend om deze ook mee te nemen in uw overleg. Voorts vragen wij ons af of er nog niet ergens een subsidie te halen is. Bijvoorbeeld bij de waterschappen. Een vraag: in de nota wordt gesproken over 7.000,-- voor de bewoners. Wij vragen ons af is dat per bewoner per clus ter of gaat u uit van de aan te sluiten meters. Dat scheelt nogal enorm in prijs. Dat willen we graag weten. Ook wanneer de uitvoering plaatsvindt, is dat nog steeds bij 80% van de betrokken bewoners Wij vragen voorts om eerst te kijken naar de rendabele aan sluitingen voordat u de onrendabele er bij pakt. Verder vragen wij om te bekijken om gelijktijdig de CAI-kabel aan te brengen. Dat werkt kostenbesparend en de Casema heeft ook nog een flink spaarpotje. Actieplan verkeer en vervoer. Onze bijdrage is volgens plan B. Halsterseweg liefst geen beton- banden aanbrengen.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1995 | | pagina 37