32
Die zijn dacht ik ook nog met een maand aangescherpt. De
gemeente moet binnen drie maanden een bouwvergunning ver
leend hebben anders is die dacht ik verleend. Er moet wel
een kanttekening bij gemaakt worden dat door het aanscherpen
van die procedures het ook heel nauw let dat alle stukken er
zijn. Wij zijn gehouden om bijvoorbeeld een registratie bij
te houden van de bouwers, tekenaars, enfin alle partijen die
bij de bouw zijn betrokken zeg maar. Dat kan alleen maar ef
fectief als je ook over die spullen beschikt. Dat hoeft
allemaal niet meteen aan het begin, maar een aantal van die
dingen wel. Er is natuurlijk vaak weieens een spanningsveld.
De meeste mensen bouwen maar een paar keer of een keer, dus
die zeggen ik heb het toch ingeleverd. Bouw- en Woningtoe
zicht zegt dat is niet zo en dan krijg je communicatiestoor
nissen en dan doet men het weieens voorkomen alsof wij bij
de gemeente niet op zitten te letten, maar er ligt natuur
lijk bij de aanvragende partij ook weleens een stukje schuld
in de zin dat ze niet alles kompleet hebben. Als dat wel
kompleet is dan moeten wij ook vlot en consistent de zaak
afwerken. Er gaat uiteraard weleens wat mis, maar over het
algemene dacht ik dat het hier vrij redelijk gaat. Met het
landelijk gebied is de fase van de inventarisatie geweest en
ik dacht dat we deze maand nog een keer bij elkaar komen om
eens te kijken hoe het er nu allemaal bij zit zal ik maar
zeggen. Om daarna te gaan werken aan de voorschriften.
Daarbij zitten we op een systematiek die in hoofdlijn er op
neerkomt dat je een keuze maakt. Dat je aan een kant zegt
van hier is een gebied daar is het milieu of de natuur het
belangrijkst. Daar worden dan de andere functies relatief
veel beperkingen opgelegd. In een ander gebied daar is
bijvoorbeeld de landbouw, tuinbouw of wat dan ook het be
langrijkst. Die kunnen daar hun gang gaan. Het is niet zo
dat overal hetzelfde regiem geldt waardoor inderdaad het
overal net te streng is in sommige ogen of overal net te
soepel in ogen van anderen. Dan krijg je een situatie dat
dat gewoon ruimtelijk gescheiden wordt. Dat je zegt daar is
de natuur gewoon aan zet. Daar mag inderdaad een agrariër
vrij weinig zal ik maar zeggen. Die krijgt ook beperkingen.
In dat gebied dat specifiek een agrarische bestemming heeft
daar mag die agrariër alles wat voor een agrarisch bedrijf
nodig is. Dat is de systematiek volgens welke wij werken en
ik heb er persoonlijk best vertrouwen in dat dat niet zal
leiden tot een te zwaar keurslijf. Tot slot hebt u ook ge
sproken over de commissiestructuur. Althans het aantal com
missies daar heeft u, zoals wij dat voorstellen, verder
niets van opmerkingen over gemaakt. Maar wel de burgerleden
heeft u gezegd, die zouden we er wel in moeten houden.
Enfin, wij hebben natuurlijk toch een week of vijf, zes ge
leden een discussie over gehad. Ik denk dat de argumenten
van weerszijden voldoende zijn uitgewisseld. In die zin dat
het denk ik toch nog goed is om te noemen dat natuurlijk de
raad in eerste instantie het orgaan is dat de gemeente be
stuurt. Dat de raadsleden dus ook verantwoordelijk zijn voor
de discussies, de meningsvormende gedachtengang die aan de
orde is.