30
Zeker in een gemeente als de onze waar veel mensen wonen die
bij een transportbedrijf werken en waar sommigen, gelukkig
kunnen de meesten die auto gewoon bij hun werkgever laten,
die op een of andere manier mee naar huis moeten nemen. Daar
zullen we toch een adequate voorziening moeten creëren om
daar een oplossing voor te bieden. Door het feit dat het
waterwingebied zich uitstrekt tot het parkeerterrein bij het
zwembad, ging dat als lokatie verloren. Toen zijn we daar
een beetje mee vastgelopen en eigenlijk zou je dan moeten
gaan kijken naar de aanleg van een nieuwe voorziening met
alle consequenties die daaraan vastzitten. Dat kan op zich
zelf natuurlijk wel. De ontsluiting van de Schans daar zijn
wij nog niet zeg maar verder mee gevorderd dan de concept-
ideëen zoals die in de uitgangspunten van het bestemmings
plan ge-tekend staan zoals dat in de commissie Ruimtelijke
Ordening aan de orde geweest is van de zomer. Dat bestem
mingsplan is nu verder in procedure gebracht dat dat eer
daags het normale traject in kan gaan. Als daarna de raad
heeft ingestemd met een dergelijke ontsluiting aan de Steen-
bergseweg, ik denk dat we daarna de discussie zullen moeten
openen met Rijkswaterstaat om te kijken hoe we dat verder
vorm geven. Of zij daar aan mee willen werken, want een
andere oplossing is er niet. Anders zou je zeggen, zo lang
wachten, kun je niet alvast met Rijkswaterstaat beginnen.
Dat kunnen we misschien ook al wel eerder doen, dat sluit ik
niet uit.
Maar je bent toch aan hen overgeleverd. Je kunt niet zeggen
van, anders wijken we wel uit naar de Schansbaan of zo. Dat
is natuurlijk toch een beetje mijl op zeven dan. Nog afge
zien dat daar ook natuurlijk grote problemen in zitten. Dan
is Gemeentebelangen zeer bij de tijd om de tunnel aan te
voeren. Tegenwoordig wordt bijna alle infrastructuur onder-
tunneld. De Betuwelijn, de TGV, dus ik weet niet, als wij nu
een tunnel aanleggen, wat er dan in Halsteren zal komen een
TGV of een vrachtspoor. Maar de bedoeling was voor voetgan
gers neem ik aan. Ik weet wel dat dat een hele dure oplos
sing is. Ik weet niet of er toch geen mogelijkheden zijn om
het oversteken van fietsers en voetgangers, want daar gaat
het uiteindelijk om, of dat toch niet op een wat financieel
vriendelijkere wijze ook op een goede manier is te regelen.
We hebben in elk geval in het verkeersonderzoek het bureau
nadrukkelijk meegegeven om ook het aspect van dat oversteken
bij die fietspaden met de fiets bij de stoplichten, zowel
bij Vogelenzang als bij de Wouwseweg, onder de loep te ne
men. Iedere gebruiker weet dat dat heel ongelukkige punten
zijn. Bij Vogelenzang moet je je brood meenemen, zolang moet
je wachten tot het groen wordt en bij de Wouwseweg rijd je
gewoon tegen het verkeer aan, want dat staat aan de andere
kant voor het stoplicht te wachten. Dat is gewoon niet goed
aangelegd. Daar gaan we naar kijken. U zegt, ook anderen
hebben gezegd van, moet er niet bij de Oude Molen wat harder
aan getrokken worden? Het zou weieens kunnen zijn dat u daar
een goed signaal mee geeft waar we mee aan de gang moeten.