30
Tot mijn grote spijt lees ik in de begroting dat onder post
723.10 de subsidie in dit kader niet kan worden opgevoerd
omdat er voor 1994 nog geen plannen ingediend zijn. Is het
niet verstandig om toch wat plannen, goede plannen, tegen
die tijd voor die 25 procent te bedenken? Samengevat stellen
wij als Leefbaarheid voor om de gewestelijke milieudienst in
ieder geval te voorzien van één directeur, van één advies
commissie. De huisvesting te laten plaatsvinden in Bergen op
Zoom of Halsteren, maar Bergen op Zoom heeft wat meer gebou
wen beschikbaar.
In ieder geval op korte termijn streven naar gedifferen
tieerde tarieven, hoe dat ook moge uitpakken.
Wethouder MouwsMeneer Somers heeft het rapport goed gele
zen en zelf zijn eigen vragen beantwoord. Dus dat is heel
simpel. Ik kan hem waarschijnlijk niet overtuigen van het
feit dat je moet geloven in een samenwerkingsverband als het
StreekgewestAls je daar niet in wilt geloven dan vind je
alle beren op de weg. Dat idee kan ik van de heer Somers nog
steeds niet loskomen dat hij te veel beren ziet. Halsteren
is met name een van de eerste gemeenten in het verleden die
juist op zo'n dienst heeft aangedrongen. We hebben gezegd de
toekomst brengt vele problemen in het kader van het milieu
mee. Het was het raadslid Walthuis die ooit hier als eerste
een motie over bedacht heeft. Unaniem door de raad aangeno
men en zo zijn we altijd in het Streekgewest ingegaan. Een
serie andere gemeenten hebben dat op termijn eigenlijk ook
gezien. Alleen de uitvoering was erg moeilijk en dus hebben
we een soort tussenweg gevonden door de twee milieu-organi
saties van de centrumgemeenten te hanteren en daar uren in
af te nemen. Toen heeft het Streekgewest op aandringen,
onder andere van Halsteren, duidelijk het bureau Bereschot
opdracht gegeven van bekijk dat eens. Toen kwam er uit dat
ongeveer die instelling zoals we die tot nu toe hebben dat
die twintig procent te duur is. Zijnde dus een grote overhe
ad en overlappen van deskundigheid en dat soort zaken. Het
zou dus beter zijn om tot een gewestelijke dienst te komen.
Nu denken wij als kleinere gemeenten heel vaak dat die grote
altijd staan te dringen om dat af te stoten. Niets is minder
waar. Het zijn zelfs die centrumgemeenten die gezegd hebben,
we houden het liefst die eigen dienst, want dan maken we het
helemaal zelf uit. Uitgerekend die angst die de heer Somers
nu ventileert als zijnde van, hebben we nog invloed op het
bestuur. Tot voor kort hadden we nul komma niets invloed,
want wij konden alleen maar of we dat wilden of niet, van de
gemeente Bergen op Zoom uren afnemen tegen een prijs volle
dig door hen bedacht.
Door dit nu gewestelijk te brengen, dan hebben we én invloed
op die tariefvorming, én invloed op het bestuur, zij het na
tuurlijk niet meer dan Halsteren recht heeft gezien de
formatie van het algemeen bestuur van dat Streekgewest. Dus
de normale democratische gang van zaken zoals we die inder
tijd afgesproken hebben met onder andere de G.G.D., met alle
mogelijke andere afdelingen en ook met name het RDA. De
Regionale Dienst Afval.