29
Als ik dat in het stuk lees en de regionale dienst afvalver
wijdering wordt geïntegreerd dan groeit dat in een aantal
jaren zoals ik uit de stukken lees van 44 naar 59 formatie
plaatsen. Voor degenen die het niet geloven, het staat op
pagina 71 van het stuk. Op pagina 79 staat ook dat er twee
directieleden moeten komen. Ik denk dat er één voldoende
moet zijn. Er wordt ook verteld dat er twee adviescommissies
moeten komen. Weliswaar beargumenteerd en de desbetreffende
portefeuillehouders van de diverse colleges die milieu in
hun portefeuille hebben, die moeten die maar gaan bemannen.
Dus de commissie milieu. Meestal is het toch ook zo dat de
afvalverwijdering ook in diezelfde portefeuille zit. Dat
betekent dat die wethouders in twee commissies zitting gaan
nemen. Dat kost geld, tijd. Zijn daar twee commissies voor
nodig? Ik denk dat je die portefeuillehouders een groot
plezier doet door eer één commissie van te maken en boven
dien bespaar je daar weer wat kosten mee denk ik. Een pro
bleem wat ook weer boven komt drijven is natuurlijk de
huisvesting. Er wordt nu een bedrag van 380.000,voor
weggezet. Het gebouw van de G.G.D. in Roosendaal wordt
genoemd als huisvestingsplaats. Wie vertelt me niet dat over
een paar jaar een gebouw weggezet moet worden van zoveel
miljoen? De milieucommissie Bergen op Zoom is voorstander om
bijvoorbeeld in Bergen op Zoom deze milieudienst te huisves
ten. Ik kan daar wel enigszins mee meevoelen. Daar gaan ze
een prachtig nieuw gemeente-administratiekantoor bouwen heb
ik vernomen voor een paar miljoen. Er komen weer wat andere
gebouwen leeg te staan.
Misschien dat een van die gebouwen in Bergen op Zoom best
geschikt is om de milieudienst in te huisvesten.
Het zou ook kunnen zijn dat de meeste zaken betreffende de
wet op milieubeheer toch in deze regio zitten gezien de
zwaarte van de bedrijven die er allemaal staan. Met andere
woorden alles bij elkaar genomen, wat gaat die milieudienst
ons op langere termijn kosten en kunnen we daar straks nog
invloed op uitoefenen? Ik denk dat we nu al wel enige voor
waarden moeten stellen. Bijvoorbeeld, het wordt ook ergens
aangeroerd in het stuk van het gewest geloof ik, er wordt
geopperd om gedifferentieerde tarieven aan te brengen. Daar
zijn wij onmiddellijk voor. Zwaardere tarieven voor de
vergunningverlening bijvoorbeeld en lichtere tarieven voor
de handhavingsactiviteiten. Het zou een reuzegoed idee zijn.
Een vraagje die ik nog heb. Het verlenen van milieuvergun
ningen en bouwvergunningen. Die zijn de laatste tijd aan
elkaar gekoppeld. Ik neem aan dat dat dezelfde procedure
blijft en levert het in het leven roepen van de milieudienst
problemen op? Of gaat het langer duren? Dan lees ik ook in
een van de stukken nog, dat is misschien een vraag voor
meneer van der Weegen, dat in het kader van de milieutaken
Bugm en NMPplus, wanneer je in deze grote organisatie mee
gaat doen dat er in ieder geval voor gemeenten die kiezen
voor die verdergaande samenwerking, dat er 25 procent op de
rijksbijdrage beschikbaar komt als douceurtje ter verzach
ting van de pijn.