18
Ik denk dat naar dat gebied goed gekeken moet worden en dat
je daar in de toekomst best nog eens iets zinnigs zou kunnen
realiseren maar dan wel binnen de proporties die daar aanwe
zig zijn.
De voorzitter; De heer Meerman geeft nog even aan wat de
overwegingen of althans een deel van de overwegingen van de
AROB-commissie zijn geweest. Met name gelegen het feit dat
er inmiddels ook woningen bij het politiebureau gepland zou
den worden die ook in de geluidszone van de randweg Noord
liggen. Nog even los van het feit dat iedere planologische
situatie op zijn eigen merites moet worden beoordeeld is het
zo dat de woningen zoals die aan de Burgemeester Wittelaan
gepland zijn, daar zal voorzien worden in een geluidwerende
voorziening. Daar is ook gewoon geld voor in de exploitatie
begroting opgenomen en op die wijze is er dus aan de wette
lijk te stellen normen te voldoen. Dat is bij de twee wonin
gen die hier aan de orde zijn op geen enkele wijze het ge
val. Daar bestaat in elk geval geen enkel inzicht in op dat
punt. Wat dat betreft is daar natuurlijk geen sprake van een
vergelijkbare situatie. Dan is er nog gesproken van, die me
neer die heeft zijn grond af moeten staan en wat lastige
puntjes overgehouden. Kunnen we nu niet wat voor die man
doen? Op zichzelf kan ik daar best een eindje, met de nadruk
op het verkleinwoord, in meegaan. Dat heeft de raad trouwens
al een keer eerder gedaan door mee te werken aan die tien
garages. Aan de andere kant zeg ik, kijk eens die meneer
heeft gewoon alle recht van de wereld om planschade te clai
men als hij meent dat hij dat heeft. Ik maak me sterk dat
bij de aanschaf van de gronden voor de randweg Noord geen
rekening is gehouden met het feit dat er onrendabele stukjes
zouden overblijven in de prijsvorming. Dat is in elk geval
zeer gebruikelijk dat dat gewoon gebeurt. Maar nogmaals als
daar de indruk bestaat dat dat niet gebeurd zou zijn, dan
staan er in elk geval andere wegen open om te krijgen waar
je recht op hebt. Dat hoeven wij niet op die manier te doen.
Ik denk dat we ook nu inmiddels praten over een schaal van
activiteiten daar, dat je ook niet kunt zeggen van, je moet
niet zo vervelend doen en de burger een beetje helpen, daar
hebben we het nu natuurlijk al lang niet meer over als je
praat over 40 garages. Dan kun je wel zeggen dat is om eens
een caravan in neer te zetten enzovoorts. Maar in principe
kunnen daar gewoon 40 auto's in staan. Mensen die daar naar
toe gaan en al het verkeer wat daaraan vastzit. Garages zijn
ook een bekende startplaats voor allerlei bedrijfjes en
dergelijke. Dat is natuurlijk toch een hele onderneming die
daar gaat beginnen. Last but not least ligt dat dan ook nog
eens een keer bij de buren op de stoep. Zo is dat toch
gewoon. Ik denk dat dat op dat punt, de opvatting die de
gemeente Bergen op Zoom daarover heeft geventileerd en die
ze natuurlijk ook zeker zal ventileren als de raad zou
besluiten om wel mee te werken, bij de provincie als de
bouwvergunning aan de orde is, dat we daar toch gewicht aan
toe moeten kennen. Vandaar dat ik de raad toch wil voorstel
len om het voorstel van het college te volgen.