10
U zegt, die 100.000,pak ik maar gelijk vanaf 1994 en de
76.000,-- komen wat later en die zie ik helemaal niet ko
men. Ik denk dat er wel degelijk een evenwicht is tussen de
100.000,meer en de 76.000,minder. Dat moet u maar
vertrouwen.
Je kunt dat natuurlijk niet precies per persoon weergeven,
maar ik denk dat u niet moet zeggen, die 100.000,die
gaan er vanaf het eerste jaar in en die 76.000,-- zien we
nooit meer terug.
Ook daar zal nogmaals een wisselwerking in zitten die er toe
zal leiden dat daar misschien op een gegeven moment inder
daad 25.000,of 30.000,per jaar uit de pas gelopen
zal worden. Waarvan wij overigens aangegeven hebben dat we
daar gewoon ook bij de begroting 1995 en zelfs nog 1994 als
de invulling klaar is, dat we daar met een voorstel over
zullen komen. U mag van mij aannemen dat wij zeker niet met
het voorstel zullen komen om ten aanzien van de inschaling
van het personeel bij u 100.000,-- meer te vragen voor het
jaar 1994. Zo zal dat zeker niet zijn. U noemt een bepaald
aspect, met name het sociaal statuut, dat denk ik dat ik net
toegelicht heb. Opleiding. Wij willen eerst eens kijken hoe
de mensen geplaatst worden. Als we er vanuit mogen gaan dat
zo direct 60% van het personeel voor dezelfde positie ge
plaatst zal worden of in een nagenoeg gelijke positie als
nu. Dan zult u het met mee eens zijn dat daar geen specifie
ke opleidingskosten nodig zijn. Wij proberen dat binnen de
begroting die we hebben zoveel mogelijk op te vangen.
Ten aanzien van het aspect wat u ook nog noemde, wachtgeld
De Wittenhorst. Op dit moment is het nog maar de vraag of er
wachtgeld Wittenhorst zal komen. Natuurlijk is het zo dat
als dit voorstel wordt aangenomen, de tak van dienst en het
administrateurschap als zodanig, vervalt. Dat wil natuurlijk
niet zeggen dat die werkzaamheden niet meer gedaan moeten
worden. Het is afhankelijk van de invulling, dus het solli
citeren en het plaatsen van de personeelsleden, om te kijken
of inderdaad die positie van dat werk wat uitgevoerd moet
worden, of dat tot een bepaalde functionaris toebedeeld kan
worden. Het zou best zo eens kunnen zijn dat misschien daar
en zeker voor een tijd een vervolg aan gegeven zou moeten
worden. Ik kan dat op dit moment niet overzien. Het is in
elk geval een mogelijkheid dat daar een wachtgeldverplich
ting zou ontstaan die dan overigens ook wel de bedragen
omvat die te overzien zijn omdat we hier niet over een
fulltime-functie praten. Ook daar zijn goede, zoals meneer
Meerman ook aanhaalde, sociale statuten voor. Ik denk dat de
rechtspositie van de ambtenaren in dit land in die zin ook
goed beschermd zijn. Dan, afhankelijk van de diensttijd die
men doormaakt, ontstaat er een verplichting om wachtgeld te
betalen. Ik ben het in elk geval niet met u eens wanneer u
zegt, het had veel concreter onderbouwd kunnen worden. Daar
waar wij konden hebben we zoveel mogelijk de maximale bedra
gen weergegeven, want daar gaat het om in dit geval.