86
VOORSTEL TOT AANPASSING VAN DE COMMISSIE-STRUCTUUR
Het lid Roksl Even voor de goede ordeWe praten hier over
de structuur van de commissies. Ik wil het volgende voorstel
lanceren om het aantal commissies te verminderen. We praten
over de structuur dacht ik.
Ik wilde voorstellen los van alle financiële consequenties
die dit meebrengt, de structuur van de commissies aan te
passen, dus de commissies verminderen en burgerleden in de
commissies. Ik stel voor, als u een getal wilt horen, ver
minderen naar vijf commissies en burgerleden in de commis
sies
De voorzitter; Dat is helder.
Het lid van Tilburg: Wat moet je over dit voorstel nog
zeggen. Ik kan daarmee erg kort zijn. Gemeentebelangen
opteert inderdaad voor een stukje reducering van het commis-
siebestel in zijn algemeenheid. Wat dat betreft heeft de
heer Roks al een voorzetje daartoe gegeven. Wij denken ook
dat je met vijf commissies behoorlijk uit de voeten kunt,
omdat je dat toch moet relateren aan je bestuurlijke organ-
siatie die je voornemens bent om in 1994 in te voeren. Geen
enkel punt. Wij zijn niet gecharmeerd van het voorstel dat
daar geen burgers zitting in zouden mogen hebben. Ik ga niet
herhalen wat ik binnen de commissie Algemeen Bestuurlijke
Zaken allemaal al van gezegd heb. Dat zou alleen nog maar
drie kwartier langer gaan duren en nog meer koren op de
molen. Ik wil het hier voorlopig bij laten. Het voorstel is
denk ik voor ons duidelijk. Reducering van het commissiebe-
stel plus burgers er in.
Het lid MeermanIk heb het voorstel en de opmerkingen in
het schriftuur wat voor me ligt gelezen. Ik heb ook gemerkt
dat daar een aantal passages in zijn gebracht die ook in Al
gemeen Bestuurlijke Zaken zijn besproken. Dat is toch juist,
hè? Nu is er nog een passage in Algemeen Bestuurlijke Zaken
naar voren gebracht en dat is toch een essentiële benoeming
van iets, dat mis ik. De partij van de Arbeid heeft duide
lijk in de commissie Algemeen Bestuurlijke Zaken naar voren
gebracht dat wij voorstander waren van deskundige advies
burgerleden. Met andere woorden dat op afroep, wanneer er
een probleemstelling op de agenda stond, waarbij de deskun
digheid niet binnen de raad aanwezig was dat die toegang
moesten hebben op afroep.
Dat vind ik dan niet terug, dat vind ik jammer. Nu kom ik
dan in de inhoudelijke verdediging van ons standpunt. Wij
zijn gewoon van mening en dat is klaar en helder, dat raads
leden in eerste instantie een verantwoordelijkheid moeten
pakken in de commissies waar eigenlijk het politieke stand
punt gemaakt wordt. Dat is een. Ten tweede vinden wij dat
het met de huidige situatie zoals die nu is, dat dergelijke
kleine partijen een te groot politiek draagvlak krijgen naar
verhouding binnen de commissies omdat die burgerleden uit
die partijen naar voren geschoven worden. Dat politieke
draagvlak in die commissies staat dan niet in verhouding met
het politieke draagvlak wat in de raad aanwezig is. Dat is
een vertekening van de feitelijkheid en het is min of meer
ook niet erg netjes naar de kiezer toe.