58
Dat is natuurlijk de keuze die je als fractie maakt van, hoe
wil of ga je het doen. Het is natuurlijk wel zo, je kunt
jaar in jaar uit hetzelfde verhaal vertellen en dan krijg je
ook dezelfde antwoorden. Wat dat betreft heb ik me de moeite
getroost om nog eens wat algemene beschouwingen van de af
gelopen jaren na te lezen. Als voorbeeld heb ik 1982 nageke
ken.
Daar wordt ook al in de algemene beschouwingen van de partij
van de Arbeid gerept over het maken van een tunneltje onder
de SteenbergsewegDat bedoel ik nou. Hoe benader je algeme
ne beschouwingen? Je kunt een aantal opmerkingen plaatsen en
vragen stellen die dan voor de rest weinig te doen hebben
met het beleid. Dat vinden wij verspilde moeite en tijd.
Vandaar dat we dat allemaal van het jaar een beetje beperkt
hebben. Daar komt nog bij dat ik de indruk heb dat een aan
tal fracties al een beetje op de verkiezingstour waren. Zo
ver zijn we nog niet. Mensen die interesse hebben in ons
verlanglijstje voor de komende vier jaar, dan reken ik vanaf
2 maart dan, over dertien dagen is ons programma verkrijg
baar en gedrukt. Dus nog even geduld. Door een aantal mensen
is dat ontgaan, wat best een belangwekkend regeltje was in
onze eerste termijn, is het feit dat we zeiden dat er nieuw
beleid gevoerd moet worden. Bij de tekorten die nu op ons
afkomen en die zullen ook verwoord zijn in de meerjarenra
ming en waarvan wethouder van der Weegen de opmerking
plaatst van, een beetje op privatiseringsnota dit wachten,
privatiseren dat wachten. Dat die bedragen oplevert die hij
dan ook noemt van 20.000,--.
Dan zeg ik, op 400.000,-- en 500.000,-- tekort in de
komende jaren, zijn dat natuurlijk druppels op een gloeiende
plaat. Dan zul je moeten komen met een nieuw beleid. Dat
hebben wij in eerste termijn wel gezegd. Dan wilt u toch
eigenlijk nog wel wat concreets van ons horen, althans over
deze begroting. Dat wil ik dan wel doen, dat is een techni
sche vraag. Dat gaat dan over de afvalstoffenheffing, waar
wij overigens mee akkoord kunnen gaan, maar hoe komt u aan
die rekensom en de verhouding van die 199,20 voor eenper
soonshuishoudens en de 265,20 voor meerpersoonshuishou-
dens. Ik vind dat daar iets kroms in zit. Die verhoudingen,
mijns inziens, kloppen niet. Dat is een technische vraag en
ik ben benieuwd naar uw antwoord daarop. Dan iets over wat
terugkomt bij punt negen, dat is het voorstel tot aanpassing
van de commissiestructuur. De Partij van de Arbeid zal een
amendement indienen om het aantal commissies terug te bren
gen van vijf naar vier. Dat beïnvloedt ons inziens niet de
begroting. Het kan hooguit wat extra's opleveren. Dit zal
uitvoerig uit de doeken gedaan worden door mijn collega
wanneer dat punt aan de orde komt. Dat is een amendement om
terug te gaan van vijf naar vier. Zonder financiële conse
quenties. Alleen misschien meeropbrengsten. De hondenbelas
ting, ik heb in eerste termijn al begrepen dat dat een meer
derheid oplevert van vier en acht mensen die zijn tegen de
verhoging van de hondenbelasting. Wij zijn er ook op tegen.
Wij zijn desnoods bereid om de onroerend-goedbelastingen
daarvoor te verhogen.