48
Gemeentebelangen vraagt om een continue aandacht voor de
volumebeperkende maatregelen. Dit is gewestelijk verwoord in
het G.U.P. (Gewestelijk Uitvoerings Plan). Daarin staat uit
drukkelijk hoe we de verschillende soorten op termijn moeten
splitsen en hoe we die hoeveelheden moeten terugbrengen.
Halsteren slaagt daar bijzonder goed in. De hoeveelheden
k.c.a., papier, glas, kleding en metaal, die zijn gigan
tisch. Vandaar, dit specifiek naar Leefbaarheid toe, dat
maakt dat die kosten zo gigantisch stijgen. Die stijging zit
niet in het ophaalsysteem maar meer in de verwerking van dit
soort zaken vooral van k.c.a.. Klachten over ophalen spreken
we regelmatig door met de ophalers. In dit verband Verstra
ten en Verbruggen.
En vooral ook streekgewestelijk omdat dat degene is die
namens ons allen de contracten sluit. Om dat gat tussen die
werkelijke kosten en de doorberekende kosten, de heer van
der Weegen heeft namelijk al gesproken over met name die
afvalstoffenbelasting die per ton gestort afval voor ons
meer dan een ton gaat bedragen. Hij heeft daarbij nog niet
eens genoemd de afschrijving van de duobakken waar we ook
minstens op een ton moeten rekenen. Vandaar dat we nu voor
stellen, duidelijk het dekkingspercentage van die afvalstof
fenheffing richting 100% brengen. Want exact 100% dat halen
we nu niet. Het klinkt afgezaagd maar daardoor betalen de
mensen minder meer. Ik heb hier al verschillende keren de
kreet geslaakt, ik hoop dat ik het nog eens mee mag maken
dat het echt inderdaad minder wordt. Maar voorlopig ziet het
er nog niet naar uit. Dat eenderde van de speeltoestellen
onveilig zou zijn dat verbaast ons. Hoe heeft men dit gecon
stateerd heb ik me afgevraagd. Er is continue aandacht. Er
wordt volop tijd besteed aan onderhoud en vervanging. Dus ik
zou graag concreet willen weten als dat in Halsteren zo zou
zijn waar dat dan is. We onderkennen de problematiek van de
verontreiniging van de grond zoals door de V.V.D. aangedra
gen. In nieuwe grondexploitatiegebieden zoals Schans II. Dan
zullen we daar duidelijk een bedrag voor op moeten nemen. De
"gewone gebieden" dat zal uit algemene middelen moeten. Oude
stortplaatsen zijn gemeld bij de provincie en die maken uit
wanneer er gesaneerd wordt en of we er al dan niet daar cen
ten voor krijgen. In extra bestekken zoals bijvoorbeeld de
Dorpsstraat en het vermoeden zou bestaan dat daar ook ver
ontreiniging tegengekomen zou kunnen worden, dan moet daar
uitdrukkelijk een post voor opgenomen worden. Ik heb de tijd
niet terug kunnen draaien maar tot hier.
De voorzitter: Het college is minder goed in staat om bij de
beantwoording binnen de perken te blijven dan de raad bij
het stellen van vragen. Maar ze moeten wel beantwoord worden
dus. Wij zijn aan het einde gekomen van de eerste termijn.
Is het in uw ogen een goed voorstel om even een kwartiertje
te schorsen? Is dat lang genoeg? Ja. Om vijf voor half negen
gaan we verder.