35
Nu komen we in de situatie terecht dat je als er een gat in
de weg is je gelijk een brief krijgt van de advokaat van,
kan ik even vangen. Dat is natuurlijk het andere uiterste.
Er is ook nog gesproken over de presentiegelden.
Over of al of niet de mogelijkheid aanwezig is om presentie
geld te betalen aan leden die in een commissie zitten. Daar
is de gemeenteraad geheel en al vrij in. De gemeenteraad kan
bij verordening vaststellen van we stellen die en die com
missies in en daar wordt een vergoeding voor betaald. Als je
besluit om een vergoeding te betalen dan is die aan bepaalde
regels gebonden, dan mag die maximaal zo hoog zijn en mini
maal zo laag. Maar als de gemeenteraad zegt van wij vinden
het niet nodig gezien het belang van het werk of anderszins
dat vergoedingen betaald worden, dan worden er geen vergoe
dingen betaald. Dat staat niets in de weg.
Dan kom ik bij mevrouw de Koning. Die heeft ook gesproken
over de herindelingsperikelen en dergelijke. Ik ben daar ook
op ingegaan. Ook waar het gaat om de uitbreiding van het
personeel, dat heb ik gezegd hoe dat in de vork steekt. Dat
heeft niets met die reorganisatie te maken maar met autonome
ontwikkelingen die daar los van staan. Ik denk dus ook dat
het zeer onverstandig zou zijn om die post te halveren. U
kunt er verzekerd van zijn dat wij dat al zeer minimaal
hebben bekeken en echt het meest noodzakelijke daarin neer
gezet hebben. Dat in het licht van die ontwikkelingen zoals
ik die net noemde, zonder meer noodzakelijk is. Dat leidt er
natuurlijk niet toe dat je een goed personeelsbeleid wat in
houdt, het terugdringen van ziekteverzuim, het optimaal mo
tiveren van je mensen, dat je dat achterwege moet laten. Dat
moeten we ook doen. Er zijn op dat punt ook afspraken ge
maakt met leidinggevenden, dat niet iemand zo maar weken weg
kan wezen zonder dat er iemand aan de bel trekt. Dat is al
lemaal geregeld. Nu is dat een moeizame zaak. Er zijn hele
mooie resultaten te behalen met het consequente verzuimbe
leid. Wij zijn daar nog maar net mee begonnen dus het is
niet goed mogelijk om te zeggen van, dat is volgend jaar
ineens allemaal veel beter. Maar we houden wel zeer nadruk
kelijk de vinger aan de pols. Dan is er ook gesproken, dat
heeft ook meneer van Tilburg gedaan, over de samenvoeging
van het stads- en streekgewest
Dat is natuurlijk een zaak die ons ook met grote zorg ver
vult. Hoe je ook over gemeentelijke herindeling mag denken,
vast staat dat het natuurlijk niet mogelijk is om op een
fatsoenlijke manier met 39 gemeenten een overheidsorgaan te
sturen. Hoe dan ook. Dat zou namelijk gebeuren als volgens
de krantenberichten op 1 januari 1995 die twee gewesten in
elkaar moeten zijn geschoven, dan zijn noch in Breda noch
hier de herindelingsvoorstellen van kracht dus dan krijg je
dat een nieuw orgaan wat helemaal nieuw opgebouwd moet
worden, dat wordt opgezadeld met een bestuurstructuur die
volstrekt onhandelbaar is. Die er alleen maar toe leidt dat
een aantal mensen die daarvan in de top zitten uiteraard dan
gewoon hun gang kunnen gaan, want wat is er natuurlijk
mooier dan een Poolse landdag via verdeel en heers iedere
keer naar huis te sturen.