-16-
In alle korrespondentie en hele verhalen, komt ook het verhaal voor
dat er toen dat allemaal speelde, geen plaats was voor dat bedrijf.
Dat is zo. Nu hebben we wel plaats, Oude Molen. Het zou dus van de
kant van het kollege een richtlijn kunnen zijn om te zeggen, al die
strenge regels die we in het verleden gemaakt hebben, en ik was van
plan om ze allemaal nog een keertje voor te lezen, maar ik neem aan
dat U daar ook bekend mee bent. Dat kan niet, we moeten een oplos-
sing bedenken. Ik heb uit de B&W-besluiten begrepen dat U een ge
sprek zou hebben met het transportbedrijf. Zijn daar resultaten
uitgerold?
Ik denk dat ik vanavond maar een ding kan voorstellen en het kollege
kan adviseren. Ik denk dat wij moeten besluiten vanavond om uit die
impasse te komen om mensen in de omgeving, maar ook het transportbe
drijf, want ik ben niet tegen het betreffende -transportbedrijf, dat
we gewoon rechtszekerheid moeten krijgen in dat stukje van ons
Halsteren.
En daarom denk ik dat we gewoon vanavond moeten besluiten om een ver
snelde procedure op te starten. En te pogen een bestemmingsplanwij
ziging tot stand te brengen om zodoende aan alle onzekerheid een
einde te maken. Zowel voor het transportbedrijf als voor de omwo
nenden. Of het zal lukken om die bestemmingsplanwijziging voor el
kaar te krijgen, dat is een tweede zaak. Dat is afhankelijk van
andere instanties. Maar dat kunnen we afwachten. Maar de rechtsgang
krijgt zijn loop. Ik stop ermee in eerste termijn, want anders gaat -
het een beetje vervelen. Je kunt daarin blijven herhalen en blijven
vertellen. Ik wil in de eerste termijn reeds de volgende motie indie
nen. Ik zal hem U dadelijk overhandigen. U kunt hem dadelijk zelf
ook voorlezen, en zal ik hem intussen even aan de raadsleden ter
lezing aanbieden. En dan besluit ik hiermee mijn eerste termijn.
De voorzitter; De motie ingediend, ik neem aan dat die voldoende
ondersteuning vindt.
"De raad der gemeente Halsteren, in vergadering bijeen op 24 augus
tus 1989, draagt het college op om ten spoedigste aan te vangen met
een versnelde procedure tot wijziging van het bestemmingsplan Lande
lijk Gebied 1978 voor dat deel nabij de Sleutelweg (het perceel Sleu-
telweg 5) waar zich thans de in strijd met genoemd bestemmingsplan
zijnde activiteiten voordoen, teneinde de rechtszekerheid van het
aldaar opererende bedrijf en de omwonenden te regelen.
Gezien de toezegging op 22 april 1988 aan de Raad van State om op
korte termijn genoemde strijdige activiteiten te legaliseren en
gezien de reeds lang slepende problematiek, komt een periode van 2
maanden na dato ons gewenst voor.
De normale rechtsgang kan dan zijn loop hebben."
Goed, deze motie heeft, zoals gekonstateerd, voldoende ondersteuning
en maakt onderdeel uit van de beraadslagingen.
Het lid Graafmans: de zaak die wij vanavond behandelen heeft ook
al geruime tijd de nodige aandacht van de fraktie van de Partij van
de Arbeid. Zonder alle details die uit de stukken welke ter inzage
lagen nogmaals op te sommen.
Wil onze fraktie zich bepalen tot naar ons inziens de hoofdzaken,
zijnde:
a. aan de Sleutelweg te Lepelstraat is gevestigd, en dit reeds
geruime tijd, het transportbedrijf dat na aanvankelijk gering
van omvang gestart te zijn nu is uitgegroeid tot een middel
groot bedrijf;
b. de aktiviteiten die op het onderhavige perceel plaatsvinden,
zijn in strijd met het vigerende bestemmingsplan Landelijk
Gebied 1978 en dus ons inziens illegaal.
Dat een en ander zo gegroeid is kon door het gedogen van bestaande
situatie door kollege en raad in het verleden. Het ontbreken van een
bedrijventerrein mag nooit een excuus zijn om zo om te gaan met een
bestemmingsplan. De huidige situatie is onbevredigend. De omwonenden
voelen een groot gevoel van rechtsonzekerheid- en de ondernemer is
zeker niet gebaat met allerlei procedures jegens hem. De fraktie van
de Partij van de Arbeid vindt dat er zo spoedig mogelijk een
oplossing moet komen. Het bedrijf nu sluiten kan de oplossing niet
zijn gezien de uitspraak van de Raad van State. Het afwikkelen van
de voorgestane procedure, namelijk het inpassen van het bedrijf bij
de partiële herziening van het bestemmingsplan Landelijk Gebied,
laat nog geruime tijd op zich wachten. En de uitkomst hiervan is
naar mening van onze fraktie voor alle betrokken partijen uiterst
onzeker. Een verkorte procedure gebruikmakend van de artikelen die
de Wet Ruimtelijke Ordening biedt, zou een mogelijkheid zijn. Echter
hoe deze zaak zich ook verder ontwikkelt en de afloop zal zijn, wij
zijn er van overtuigd dat het de gemeenschap van Halsteren geld gaat
kosten. Onze fraktie stelt het kollege dan ook voor een gesprek aan
te gaan met betrokken transportondernemer om te komen tot een ver
plaatsing van het bedrijf naar het nieuwe industrieterrein Oude Mo
len. Wanneer deze gemeenteraad er mee in zou stemmen het kollege de
mogelijkheden te geven de onderhandelingen in te gaan met van te
voren door de raad vastgestelde tegemoetkomingen naar de ondernemer,
zoals daar kunnen zijn:
1. Optie op een bepaald gedeelte van een terrein.
2. Reductie op de grondprijs.
3. Financiële tegemoetkoming bij verplaatsing van het bedrijf.
4. Overgangsregels van x-jaar.
En misschien nog een nader te bepalen aantal zaken.
Wij zijn van mening dat onderhandelingen van nemen en geven een ein
de kunnen maken aan deze nu ongewenste situatie. De zaak zoals hij
er nu voorstaaten dat wil ik nogmaals benadrukken—, is een zaak
waaraan ook een meerderheid van deze raad debet is.
Het lid Wiersema-Duprë: Door een aantal burgers van onze gemeente
is ernstig bezwaar gemaakt tegen de aktiviteiten van transportbe
drijf Nefs in de Sleutelweg. Ik neem aan dat de gemeente zichzelf op
de hoogte gesteld heeft van de mate van overlast. Hoe heeft de ge
meente zich op de hoogte gesteld? Het geproduceerde geluid zou boven
het aantal toegelaten decibels zijn. Hoe hoog is het exact en wat is
het aantal toegestane decibels? Zou U ons in eerste instantie eens
een toelichting willen geven op de hele gang van zaken? Ik vind dat
U als kollege ernstige fouten hebt gemaakt. U hebt zaken veel te
lang gedoogd en U hebt bepaalde verwachtingen gewekt bij de heer
Verstraten van transportbedrijf Nefs.