-16- In alle korrespondentie en hele verhalen, komt ook het verhaal voor dat er toen dat allemaal speelde, geen plaats was voor dat bedrijf. Dat is zo. Nu hebben we wel plaats, Oude Molen. Het zou dus van de kant van het kollege een richtlijn kunnen zijn om te zeggen, al die strenge regels die we in het verleden gemaakt hebben, en ik was van plan om ze allemaal nog een keertje voor te lezen, maar ik neem aan dat U daar ook bekend mee bent. Dat kan niet, we moeten een oplos- sing bedenken. Ik heb uit de B&W-besluiten begrepen dat U een ge sprek zou hebben met het transportbedrijf. Zijn daar resultaten uitgerold? Ik denk dat ik vanavond maar een ding kan voorstellen en het kollege kan adviseren. Ik denk dat wij moeten besluiten vanavond om uit die impasse te komen om mensen in de omgeving, maar ook het transportbe drijf, want ik ben niet tegen het betreffende -transportbedrijf, dat we gewoon rechtszekerheid moeten krijgen in dat stukje van ons Halsteren. En daarom denk ik dat we gewoon vanavond moeten besluiten om een ver snelde procedure op te starten. En te pogen een bestemmingsplanwij ziging tot stand te brengen om zodoende aan alle onzekerheid een einde te maken. Zowel voor het transportbedrijf als voor de omwo nenden. Of het zal lukken om die bestemmingsplanwijziging voor el kaar te krijgen, dat is een tweede zaak. Dat is afhankelijk van andere instanties. Maar dat kunnen we afwachten. Maar de rechtsgang krijgt zijn loop. Ik stop ermee in eerste termijn, want anders gaat - het een beetje vervelen. Je kunt daarin blijven herhalen en blijven vertellen. Ik wil in de eerste termijn reeds de volgende motie indie nen. Ik zal hem U dadelijk overhandigen. U kunt hem dadelijk zelf ook voorlezen, en zal ik hem intussen even aan de raadsleden ter lezing aanbieden. En dan besluit ik hiermee mijn eerste termijn. De voorzitter; De motie ingediend, ik neem aan dat die voldoende ondersteuning vindt. "De raad der gemeente Halsteren, in vergadering bijeen op 24 augus tus 1989, draagt het college op om ten spoedigste aan te vangen met een versnelde procedure tot wijziging van het bestemmingsplan Lande lijk Gebied 1978 voor dat deel nabij de Sleutelweg (het perceel Sleu- telweg 5) waar zich thans de in strijd met genoemd bestemmingsplan zijnde activiteiten voordoen, teneinde de rechtszekerheid van het aldaar opererende bedrijf en de omwonenden te regelen. Gezien de toezegging op 22 april 1988 aan de Raad van State om op korte termijn genoemde strijdige activiteiten te legaliseren en gezien de reeds lang slepende problematiek, komt een periode van 2 maanden na dato ons gewenst voor. De normale rechtsgang kan dan zijn loop hebben." Goed, deze motie heeft, zoals gekonstateerd, voldoende ondersteuning en maakt onderdeel uit van de beraadslagingen. Het lid Graafmans: de zaak die wij vanavond behandelen heeft ook al geruime tijd de nodige aandacht van de fraktie van de Partij van de Arbeid. Zonder alle details die uit de stukken welke ter inzage lagen nogmaals op te sommen. Wil onze fraktie zich bepalen tot naar ons inziens de hoofdzaken, zijnde: a. aan de Sleutelweg te Lepelstraat is gevestigd, en dit reeds geruime tijd, het transportbedrijf dat na aanvankelijk gering van omvang gestart te zijn nu is uitgegroeid tot een middel groot bedrijf; b. de aktiviteiten die op het onderhavige perceel plaatsvinden, zijn in strijd met het vigerende bestemmingsplan Landelijk Gebied 1978 en dus ons inziens illegaal. Dat een en ander zo gegroeid is kon door het gedogen van bestaande situatie door kollege en raad in het verleden. Het ontbreken van een bedrijventerrein mag nooit een excuus zijn om zo om te gaan met een bestemmingsplan. De huidige situatie is onbevredigend. De omwonenden voelen een groot gevoel van rechtsonzekerheid- en de ondernemer is zeker niet gebaat met allerlei procedures jegens hem. De fraktie van de Partij van de Arbeid vindt dat er zo spoedig mogelijk een oplossing moet komen. Het bedrijf nu sluiten kan de oplossing niet zijn gezien de uitspraak van de Raad van State. Het afwikkelen van de voorgestane procedure, namelijk het inpassen van het bedrijf bij de partiële herziening van het bestemmingsplan Landelijk Gebied, laat nog geruime tijd op zich wachten. En de uitkomst hiervan is naar mening van onze fraktie voor alle betrokken partijen uiterst onzeker. Een verkorte procedure gebruikmakend van de artikelen die de Wet Ruimtelijke Ordening biedt, zou een mogelijkheid zijn. Echter hoe deze zaak zich ook verder ontwikkelt en de afloop zal zijn, wij zijn er van overtuigd dat het de gemeenschap van Halsteren geld gaat kosten. Onze fraktie stelt het kollege dan ook voor een gesprek aan te gaan met betrokken transportondernemer om te komen tot een ver plaatsing van het bedrijf naar het nieuwe industrieterrein Oude Mo len. Wanneer deze gemeenteraad er mee in zou stemmen het kollege de mogelijkheden te geven de onderhandelingen in te gaan met van te voren door de raad vastgestelde tegemoetkomingen naar de ondernemer, zoals daar kunnen zijn: 1. Optie op een bepaald gedeelte van een terrein. 2. Reductie op de grondprijs. 3. Financiële tegemoetkoming bij verplaatsing van het bedrijf. 4. Overgangsregels van x-jaar. En misschien nog een nader te bepalen aantal zaken. Wij zijn van mening dat onderhandelingen van nemen en geven een ein de kunnen maken aan deze nu ongewenste situatie. De zaak zoals hij er nu voorstaaten dat wil ik nogmaals benadrukken—, is een zaak waaraan ook een meerderheid van deze raad debet is. Het lid Wiersema-Duprë: Door een aantal burgers van onze gemeente is ernstig bezwaar gemaakt tegen de aktiviteiten van transportbe drijf Nefs in de Sleutelweg. Ik neem aan dat de gemeente zichzelf op de hoogte gesteld heeft van de mate van overlast. Hoe heeft de ge meente zich op de hoogte gesteld? Het geproduceerde geluid zou boven het aantal toegelaten decibels zijn. Hoe hoog is het exact en wat is het aantal toegestane decibels? Zou U ons in eerste instantie eens een toelichting willen geven op de hele gang van zaken? Ik vind dat U als kollege ernstige fouten hebt gemaakt. U hebt zaken veel te lang gedoogd en U hebt bepaalde verwachtingen gewekt bij de heer Verstraten van transportbedrijf Nefs.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 9