-8- Maar wij zetten gewoon als gemeenteraad een eerste stap richting de mensen met een hond en nu zijn de mensen met een hond aan zet om te laten zien dat zij de stap weten te waarderen en gewoon goed uitvoe ring geven aan de nieuwe regels zoals die in de A.P.V. zijn opgeno men. Ik denk dat, zonder daar nu twijfels over te hebben, ik denk dat we gewoon af moeten wachten hoe dat nu gaat funktioneren. En dat we dan vervolgens volgend jaar, dan hebben we een jaar ervaring, dan liggen de belastingverordeningen ook weer op tafel, en op grond daar van kan dan op een gegeven moment gezegd worden van ja dat heeft heel goed gefunktioneerd. We kunnen gewoon op de ingeslagen weg ver dergaan. Of dat is niet het geval en dan kun je natuurlijk die belas ting ook weer laten we zeggen verhogen, gelijk blijven of wat dan ook. In elk geval ik denk dat we dit toch gewoon even moeten zien als een eerste stap, dat we eerst ervaring op moeten doen. En dat we pas op grond daarvan kunnen zeggen, nu is er reden om de hondenbelas ting af te schaffen zoals mevrouw Wiersema vraagt. Wat het kollege betreft is dat nog te vroeg. De heer Mouws vraagt naar lid d van ar tikel 2.4.17. Of dat hetzelfde is als iedere hond zou worden uitge rust met een hondenpenning. Zo heb ik dat niet begrepen. Het artikel gaat over loslopende hon den. En het is verboden die honden te laten verblijven te laten lo pen op de weg zonder te voorzien in een halsband of de eigenaar of houder duidelijk doen kennen. Dus los te laten lopen op de weg heb ik begrepen. En ik denk dat er geen hondenpenning bedoeld is. Het lid MouwsIk heb alleen aan willen tonen dat dit nieuw inge bracht is. Dat dat in de vorige A.P.V. duidelijk riet stond. En wat de bedoeling er nu van is omdat het er nu nieuw in moet. Of dat men die overtuiging heeft. Toen heb ik er de suggestie bijgedaan als het zo moet zijn dan voel ik er meer voor die identificatie te vervangen door de penning. De voorzitter: Het is in ieder geval niet de bedoeling van het kol lege geweest om in zijn algemeenheid de hondenpenning in te voeren. Dat is hier in elk geval niet bedoeld. Mevrouw Wiersema geeft aan van de hondentoiletten. Zoals al aangege ven hebben wij ook alle mogelijkheden die er zoal gehanteerd worden of bijna alle, ook hier de revue laten passeren. En daar zijn wij in den lande niet de enige mee. Er is ook ervaring mee opgedaan en het blijkt gewoon, en dat is op zichzelf niet zo heel verbazingwekkend, dat een hondentoilet toch een koncentratie geeft die op zichzelf niet bevorderlijk is voor de volksgezondheid. En met name in Den Haag is daar ook onderzoek naar gedaan en is dat ook gebleken. Ik denk dus ook dat wij wanneer we op basis van artikel 2.4.18 gaan wer ken, die overgangsperiode gaan formuleren en ook precies gaan aange ven welke overgangsmaatregelen we zullen treffen en wanneer het pre cies van kracht gaat worden. Dat hebben we ook nodig in de sfeer van de voorlichting en voor het plaatsen van die bordjes, en die afval bakken, dat kost ook even tijd. Wat betreft die hondentoiletten, die zullen dan ook afgebouwd moeten gaan worden. Of gesloten om het zo maar te zeggen. Want anders heeft het natuurlijk ook geen effekt. Dat is natuurlijk nogal moeilijk in de relatie met de handhaafbaar heid van 2.4.18 zelf. Je kan dan natuurlijk niet zeggen van, ja me neer voor mij geldt het niet want ik ben op weg naar het hondentoi let -9- U wijst op de paardenmest. Wethouder van der Weegen fluistert me al in dat heeft waarschijnlijk Sinterklaas op zijn geweten. Althans het paard van Sinterklaas. Het lid Wiersema-DupréDan moet Sinterklaas dat voortaan wel net jes zelf opruimen. Mag het nog na het weekend. De voorzitter: Daar zijn wel vangmiddelen voor. Dat zie je ook wel in plaatsen waar veel met toeristen en dergelijke wordt rondgereden. Ik heb persoonlijk niet de indruk dat dat hier nu echt een zodanig probleem is dat wij hier nu moeten gaan voorschrijven in onze A.P.V.. Misschien dat we daarover van mening verschillen. Die 25% dat heb ik net aangegeven, dat is van de kant van het kollege een ge baar dat we zeggen, wij doen een stap richting hondenbezitter. Wij vragen hem wat meer, doen wij wat terug. Is op zichzelf arbitrair. Had ook 20% kunnen zijn of 30. Maar wij dachten laten we maar eens beginnen met een kwart. Dat klinkt toch vrij proportioneel. En het is een vierde. Waar komt dat geld van daan. Daar zullen wij U de volgende keer voor stellen over doen, maar wij hebben dus in zijn algemeenheid het ver trouwen dat wij die f 16.000,kunnen vinden. Mevrouw Frietman kon zich ook vinden in het voorstel. Zij heeft nog even gewezen op het voorlichtingsaspekt De heer Mens zijn vraag heb ik beantwoord en de heer van Elzakker heeft over de vuilbakken en de bordjes gesproken, dat heb ik ook ge had. Het lid Roosenboom: Als dat daarnet verkeerd is overgekomen. Ik heb natuurlijk zeker niet gepleit om onmiddellijk met het bonboekje rond te zwaaien, want met praten kun je veel bereiken. Ik heb heel uitdrukkelijk gemeend om te zeggen dat in die gevallen die bij herha ling plaatsvinden er toch adequaat opgetreden moet worden. Dus dan helpt praten kennelijk niet meer. Ik denk dat dan de politie op moet treden. Het is toch de politie die dan het procesverbaal moet opma ken en dan zal een andere instantie wel bepalen wat die man of vrouw voor boete krijgt. Dus het is mijnerzijds zeker niet de bedoeling om een boek van strafrecht hier in de Halsterse raad te bespreken. Maar er zullen toch mensen zijn die verbaliserend moeten optreden. En als er zich een incident voordoet en dat kan uitgepraat worden dan is mij dat welgevallen. Ik denk dat dat een goede zaak is. Maar nogmaals mij zijn gevallen bekend die aldoor in herhaling vallen. Dat is pijnlijk en het woord terroriseren daar neem ik geen woord van terug. Zo zie ik dat ook, dat dan in de politieverordening heel uitdrukkelijk maatregelen voor handen zijn om daar iets aan te doen. In zo'n geval denk ik dat dan de verordening daadwerkelijk in de praktijk moet worden toegepast. Die regels die daarin zijn verwoord, dat die dan ook worden uitge voerd en dan ook in het belang van de mensen die goed willen en ook in het belang van de leefbaarheid van de totale gemeente. Gewoon in het algemeen en niet specifiek over bepaalde details, want er zijn wel belangrijkere zaken in Halsteren dan hondepoep etcetera. Het lid SomersIk begrijp vanzelfsprekend dat U die 25% als ge baar voor tegemoetkoming voor de hondenliefhebbers gebruikt om de mensen wat positiever over de maatregel te laten denken. Ik geloof echter niet dat wat de heer Mens zegt dat mensen hondenbelasting la ten betalen dat dat ter bescherming is van zichzelf. Dan hadden we deze maatregel niet hoeven te nemen.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 96