-6- Ook de Partij van de Arbeid heeft in de kommissie A.B.Z. steeds ge pleit voor maatregelen voor hondenoverlastRegelmatig publiceren van tips en goede raad helpt ons inziens echt een stukje mee. Met de verlaging van de hondenbelasting zijn we verheugd. Hoewel afschaf fing voor ons evenmin een probleem zou zijn zoals U bekend. Omdat je daar een groep overlast bezorgende huisdieren mee uitlicht. Nog een goede raad, direkt verbaliserend optreden door de politie is wat ons betreft noodzakelijk om de overtreders vanaf het begin bewust te ma ken en de nodige zorg te besteden aan naleving van het artikel. Het lid MensEr is al enorm veel gepraat over deze A.P.V. in de kommissie A.B.Z. en dan voornamelijk over de hondenverontreiniging. We willen er verder niet zo veel over vragen. Maar ik heb wel een probleempje. Deze Algemene Plaatselijke Politieverordening die nu voor ons ligt is dat de plaatselijke politieverordening die wij nu vaststellen? Dat verbaast mij, want wat is namelijk het geval. In Uw voorstel zegt U, artikel 2.14 dat de hond zich op een weg, op een voor publiek toegankelijke plaats binnen de bebouwde kom, U dient daarvoor te zorgen enzovoorts. Dat staat in Uw voorstel. Maar in de plaatselijke politieverordening daar staat gewoon, indien de hond zich op een weg op een voor het publiek toegankelijke plaats be vindt, te zorgen enzovoorts. Hier is het woordje"binnen de bebouwde kom" niet van toepassing. Dus dat zou inhouden als we bijvoorbeeld in het buitengebied met een hond lopen dan moeten we dat bewuste zak je ook bij hebben. Dat is toch nooit de bedoeling geweest van deze A.P.V.Zeker niet van de kommissie A.B.Z.. Dat heeft mij verbaasd. De voorzitter: Even voor de goede orde. De tekst kan dan als volgt luiden: Het kollege stelt voor de tekst te veranderen zoals U aan geeft. Ik geef nu even antwoord dan is dat misverstand opgeruimd. Het lid MensDus het komt hier nog in te staan? Dat was in eerste instantie mijn vraag. Toen zei U dat het deze was, die hier lag. De voorzitter: Die kombinatie met twee... Het lid MensDat is dan wat ons betreft in orde. Met betrekking tot het afbouwen van de hondenbelasting, wat de groepering Leefbaar heid, als ik het goed heb, zo dadelijk gaat voorstellen, met 5% per jaar. Dan wil ik nu al mededelen dat ik persoonlijk, ik spreek op persoonlijke titel, met het afbouwen van de hondenbelasting van 5% per jaar niet akkoord ga. Waarom, mijn motivatie en dat weten ze denk ik allemaal hier in de gemeenteraad is nooit geweest om een sluitende begroting of iets dergelijks te krijgen met de hondenbelas ting of wat ook. Mijn motivatie is altijd geweest en dat blijf ik in stand houden, die hondenbelasting is ter bescherming van de honden zelf. Er wordt in mijn gedachtengang te gauw een hond genomen indien er iets anders tegenover staat. Een kind vraagt aan een van de ou ders, krijg ik een hond. En dan wordt er al gauw ja, gezegd, maar nu staat er iets tegenover. Dat er hondenbelasting betaald moet worden. Er wordt al eerder gezegd, ja maar, er zit nog iets aan vast. En dan wordt het niet zo gauw toegegeven. Nogmaals, met die 25% kan ik nog akkoord gaan, bij ons in de partij ook, maar helemaal afbouwen, per soonlijk, zeg ik nee. het lid van Elzakker: Als U van mij een ander onderwerp verwacht dan 2.14.18 dan moet ik U teleurstellen. Wij kunnen duidelijk onder kennen dat er over dit specifiek onderwerp goed nagedacht is. Dat er nu toch duidelijk een maatregel ligt onderbouwd die zonder meer kan gaan werken. En de voorlichting die daarmee gepaard gaat, daar kun nen we ons bij aansluiten. -7- Zoals U zegt, het stimuleren om de hondenbezitters, die zich onge twijfeld voor hun huisdier, -ik heb er zelf ook een-, verantwoorde lijk voelen. Ik geloof dan ook dat we kunnen zeggen dat uw voorzet om te beginnen met een kwart, dat dat zeker een goede aanzet is. De Sinterklaastijd komt er inmiddels wel aan, dat weten we ook alle maal. Maar ik dacht dat het kollege toch even de ruimte gegeven moest worden om na te denken aangaande andere dekkingsmiddelen, -we weten allemaal dat het f 65.000, en het is dan inderdaad duide lijk geen doelbelasting-, om dat toch op een geleidelijke wijze te doen. Ik heb wel twee specifieke verzoeken. Ik denk dus wanneer dan op de ze wijze de hondenbezitters, en ze laten de hond uit, dat het dan ook belangrijk wordt om op een paar plaatsen meer in Halsteren op- vangbakken te zetten. Die dan vrij regelmatig wel op een hygiënische wijze leeggemaakt worden. Ik kan me voorstellen wanneer iemand op pad gaat en hij loopt een half uurtje met de hond dat hij dan liever weet waar eventueel een opvangbak staat, waar je hem in kwijt kan, om die goed in te dammen. Mijn tweede suggestie is dat ik denk dat we dus, zoals kollega Mens al zei, binnen de bebouwde kom, dat we dan duidelijk aangeven wat voor soort A.P.V. we hier hebben. Dat we dat dan ook met een bordje aangeven dat op die wijze de mensen met de hond, die dan voor de ver rassing voor het eerst in Halsteren komen, dat die ook weten moeten wat er hier voor regel is. De voorzitter: Dat zijn inderdaad waardevolle suggesties om met de verdere uitwerking rekening mee te houden. In de eerste plaats vind ik het erg plezierig dat er brede ondersteuning is voor het voorstel wat het kollege aan U heeft voorgelegd. Omdat het toch een breuk is zeg maar met het beleid zoals het tot nu toe gevoerd is. En we op de ze manier toch willen proberen en dan praat ik nu even over artikel 2.14.18 de zaak op een andere manier aan te pakken dan in het verle den het geval is geweest. De heer Roosenboom wijst erop dat de A.P.V. geen papieren tijger moet zijn. Dat er aandacht moet zijn voor de handhaving. Ik denk dat die er zeker is van de kant van de gemeente. En zeker ook waar het gaat als mijn rol als hoofd van de politie. En zeker ook bij de politie zelf. Daarbij moet ik evenwel aantekenen dat de handhaving niet uitsluitend bestaat uit het uit schrijven van verbalen of gelijk krachtige middelen ter hand nemen. Gewoon goed overleg tussen betrokkenen leidt natuurlijk ook, bijna in alle gevallen, tot een goede oplossing van het probleem. De heer Somers komplimenteert ons ook zeer, waarvoor mijn dank. En hij doet de suggestie om met 5% verder af te bouwen. Omdat hij de be lasting zelf zo wie zo niet zo terecht vond. De overweging van het kollege is geweest, dat we gezegd hebben, we hebben nu al zoveel, de heer Somers heeft daar op gewezen, zoveel ideëen zijn er al geweest van hoe we dat probleem moeten aanpakken, laten we nu eens proberen voor het opruimen te kiezen en laten we nu ook zorgen dat de honden bezitter niet direkt hoeft te roepen van zie je, wij komen in de hoek waar weer de klappen vallen. Nee, die komen we dan ook een stuk je tegemoet omdat er weliswaar niet rechtstreeks een relatie is tus sen die belasting en de overlast die dan veroorzaakt wordt, maar ge voelsmatig leeft die wel zo en wij hebben ons met deze maatregel bij de meer emotionele benadering van de belasting geschaard. Maar wel ook duidelijk met in het achterhoofd van kijk dit doen we nu. Wij we ten ook nog niet hoe dit allemaal gaat uitpakken.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 95