-4- Want op welke manier dan ook, ik denk dat iedereen binnen onze ge meenschap op welke wijze dan ook positief heeft meegedacht om aan het probleem een einde te maken, om er iets aan te doen. Ik denk dat we hier een goede maatregel voor ons hebben liggen. En het is een fantastisch goede vondst van U om de hondenbelasting met ingang van 1990 met 25% te verlagen. Temeer daar er ook erg goede hondenliefheb bers zijn en de goeden moeten het per slot van rekening een beetje met de kwaden ontgelden. Maar daar valt nu eenmaal niet aan te ontko men. Temeer vraag ik me daarom af of dat we niet nog wat meer moeten doen aan die hondenbelasting, want ik vind het nog steeds, wij vin den nog steeds, dat het geen juiste belasting is. Ik wil daarom ook een motie indienen om, wanneer U de volgende raadsvergadering komt met het voorstel om de hondenbelasting met 25% te verlagen, daaraan toe te voegen dat de hondenbelasting jaarlijks met 5% wordt afge bouwd. U zult nu ook per slot van rekening plotseling f 16.000, dekking moeten zoeken voor wat de hondenbelasting minder gaat opbren gen. Dat zal best wel lukken, want anders denkt U niet in die rich ting. Maar ik denk dat afbouwen, -wanneer we terecht komen op 75% en we doen er vijftien jaar over, 5% elk jaar afbouwen, een post van plusminus f 3.000,,- dat dat realiseerbaar moet zijn. Ik denk dat er dan ook een einde komt aan een niet terechte belasting die in het verleden in het leven is geroepen om wat voor reden dan ook. Maar ik vind het een niet eerlijke belasting, nogmaals, en daarom wil ik de motie straks in stemming brengen, zodat U zich daarop voor kunt be reiden om rustig de konsekwenties daarvan te overzien en in een goed voorstel te verwerken. De voorzitter: Even voor de goede orde. U dient nu Uw motie in of U stelt in het vooruitzicht dat U de volgende vergadering een motie indient Het lid SomersJa die komt. De voorzitter: U zegt dan de motie zal luiden, dat de hondenbelas ting jaarlijks met 5% zal worden afgebouwd. Ik neem aan dat dat vol doende ondersteuning heeft. Het lid MouwsIk denk dat het een goede zaak is dat we onze plaat selijke verordening weer eens een keer bekeken en aangepast hebben aan de huidige tijd en mentaliteit. Ik denk dat dat noodzakelijk wordt. Wij willen uitdrukkelijk niet, zoals een van de vorige spre kers min of meer suggereert, dat wij voor Halsteren een apart wet boek van strafrecht krijgen. Dat is duidelijk nooit de bedoeling van een Algemene Politieverordening. Daar is dat genoemde wetboek voor. En daar wordt alles al geheel afdoende in geregeld. Het is duidelijk bedoeld om plaatselijke zaken nog eens een keer een beetje te verfij nen, aan te passen en in die zin hebben wij dit gezien. Nu lijkt het net, met dit begeleidend schrijven erbij, dat het maar om twee zaken gaat. Het sluitingsuur van die cafe's en de verontreiniging door hon den. Wat het sluitingsuur betreft daar waren we het al mee eens in de kommissie en nu nog steeds. Wij denken dat een goede tussenoplos sing door U is aangedragen. Wat tegemoet te komen aan de kasteleins en duidelijk rekening houden met plaatselijke omstandigheden. Wat die verontreiniging door honden betreft, ook daar kunnen we achter staan. Maar ik zou even wat aandacht willen vragen voor een vorig punt. Dat staat op bladzijde 18 en dat is het punt 2.4.17.. Wat die honden betreft, die hebben al wat meer aandacht gekregen. Staan niet meer helemaal door die A.P.V. heen. Hier bij elkaar. Het eerste artikel door mij genoemd, 2.4.17 over loslopende honden en daar is volgens ons ook een vierde puntje, in dit geval d, binnengeslopen. -5- Namelijk op de weg zonder voorzien te zijn van een halsband met iden tificatie. Dat heeft er volgens mij nooit ingestaan. Als we dan toch zeggen van, we moeten de mensen weet ik wat mee gaan delen, dan vind ik moeten we hier duidelijk geen aandacht aan schenken. Is dit eigen lijk wel nodig. Als je dit doet dan denk ik dat je heel dicht bij de hondenpenning zit. Door ons al eens eerder betuigt. En die hondenpen ning wil ik duidelijk los zien van de hondenbelasting. Dat zijn za ken die toch als er hondenbelasting is, dat iedereen die zo'n dier heeft die dan daarvoor betaalt. Ik wil voorstellen, of we schrappen dat punt d, want dat is volgens ons nieuw en eigenlijk niet zo no dig, of als U wel vindt dat het er bij moet blijven, dan willen wij ook verder gaan en zeggen dan kan ter identificatiemerk ook duide lijk de penning zijn. Wij willen graag Uw mening daarover horen. Voor de verdere rest zijn we helemaal akkoord. Het lid Wiersema-DupréOok over artikel 2.4.18. Ten eerste ver baas ik me een beetje over het feit dat U nu stelt dat de hondentoi letten niet of nauwelijks praktisch kunnen funktioneren zonder nade lige hygiënische effekten. Bij de aanleg van de hondentoiletten op het St. Maartensplein heb ik U gevraagd of ze wel geregeld gereinigd werden. Ik neem aan dat dit gebeurt. Maar toch zegt U ze kunnen niet funktioneren. Ik vind dat nogal wat met die kinderspeelplaats er naast. En wanneer de raad vanavond de nieuwe A.P.V. vaststelt, is het misschien verstandig deze hondentoiletten op te ruimen in ver band met de hygiëne van de daar spelende kinderen. De eigenaar is primair verantwoordelijk voor opruimen, ook zonder hondentoilet en in principe ben ik het daar ook helemaal mee eens. Zou het ook niet zinnig zijn de verontreiniging door paarden eens vast te leggen in de A.P.V.. Vorige week was het bijna onmogelijk om over te steken van het oude gemeentehuis naar het administratiekantoor zonder er gens in te trappen. Ten laatste stelt U dat de hondenbelasting een algemeen dekkingsmiddel is en de burgers denken vaak met een doelbe- lasting te maken te hebben. De korting met 25% bevestigt nu het den ken van de burgers. Waarom eigenlijk 25% en geen 80 of 90. Ik ben het eens met Uw voorstel maar niet met Uw beargumentatieHoe denkt U trouwens het gat in de begroting te dichten? En waar denkt U dat te halen? En ik kan het ook niet laten nog eens een keer te zeggen wat ik al enkele jaren gedaan heb, namelijk hondenbelasting is een oneerlijke belasting die geheven wordt van een willekeurige groep uit de samenleving ten behoeve van de algemene middelen. Zeker wan neer de burgers de hopen zelf gaan opruimen mist Uw redenatie alle grond. Ik zou U willen voorstellen stel de verordening vast zoals aangegeven en verlaag de belasting met 100%. En voor het tekort in algemene middelen wat dan ontstaat een algemene bijdrage namelijk een verhoging van de O.G.B.. Het lid Frietman-HoppenerDe Partij van de Arbeid fraktie zal met volle tevredenheid het voorstel goedkeuren. Allereerst wat betreft het sluitingsuur voor de horeca. Geplaatst in deze tijd achten wij het een goede oplossing voor het door ons bepleite vrijlaten van het sluitingsuur. Het betreft hier uitsluitend weekends en we menen dat het in behoefte zal voorzien. Ook de horeca-ondernemers zullen hier mee tevreden zijn. Wat betreft de verontreiniging door honden. Het is inderdaad zo dat de eigenaren bewust gemaakt moeten worden van de gevolgen die het in onze gemeente zo massale huisdierenbezit met zich meebrengt. Ik zeg bewust huisdieren, omdat ook katten- en paar- denbezitters hun dieren wat dit betreft moeten kunnen opvoeden.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 94