i -42- Daar zet je in principe een algemeen beleid in uit. En. ik denk dat je dan als er bezwaren komen je dat in principe moet toetsen aan dat algemeen beleid wat je uitgezet hebtDat algemeen beleid is dat er in deze gemeente een pot is waaruit de welzijnsaktiviteiten betaald worden. Dat binnen het kollege, op advies met name ook van diezelfde welzijnsambtenaar gekeken wordt welke zaken eventueel bijstelling behoeven en welke niet. Er zijn zeker een groot aantal instellingen in het Welzijnsplan en U zou dat kunnen zien als U de kolommen met elkaar vergelijktdie meer vragen dan ze krijgen van onsDat is zeker niet alleen S.K.W.. Maar nogmaals in het algemeen beleid is uiteen gezet hoe dat in zijn werk gaat. De pot met betrekking tot het welzijn is toch vergroot voor 1990. Ik denk dat dat, dat heb ik ook in de kommissie gezegd, best belangrijk is om dat mee te nemen. Die is vergroot ook de subsidietoekenning aan S.K.W. is vergroot. Ik heb net aangegeven op basis waarvan dat gebeurt. Ik denk nogmaals dat je dan als kommissie achteraf moeilijk in kunt gaan tegen dat algemeen beleid wat je uit hebt gezet. Ik denk dat dat een slechte zaak zou zijn. Dan zou je moeten praten bij de eerste opzet van het Welzijnsplan. En aan zou de gemeenteraad in een eerder stadium, bij voorbeeld bij de voorjaarsnota moeten zeggen, nou die pot van Wel zijn die dit omvat die willen wij de volgende jaren met een X-bedrag uitbreiden. Ook daar, we hebben daar in het verleden ook weieens eerder over gesproken bij begrotingsbehandelingen. Zou de gemeente raad vroegtijdig kenbaar willen maken op welke beleidsterreinen er eventueel meer geld uitgegeven mag worden. Uiteraard dan met nog maals de restrictie naar de gemeenteraad toe, dat daar dekkingsmid delen voor aangewezen moeten worden. Of bezuinigen op andere terrei nen. Of eventueel de tarieven verhogen. Ik heb vanavond van de fraktie van de heer Somers in elk geval niet veel over gehoord over de tarievenverhogingDus daar zit het niet in. Binnen het Welzijns plan hebben wij gezegd, wij zien niet in waar we nu met bezuini gingen kunnen komen. Dat zou je in een vroegtijdig stadium moeten doen. Als het plan behandeld wordt in. de kommissie. En niet wanneer het vastgesteld wordt om dan nog aan de fundamenten te gaan sleu telen. Het lid SomersDe kommissie is dat toch van plan nu. Wethouder van der Weegen: Die adviseert in elk geval over een de finitief plan. En ook over een voorlopig plan. En de raad stelt uiteraard dat vastMaar nogmaals de gemeenteraad van Halsteren heeft bij de voorjaarsnota niet gezegd bij de pot Welzijn mag dit jaar f 25.000,— bij. Zo is het in elk geval niet gegaan. De raad zou daar op die manier in kunnen regelen naar het kollege toe. Dat er veranderingen in het beleid moeten komen. Ik denk dat daar met name dat instrument prima voor zou kunnen funktioneren. Dan moet de raad daar, dat kost wellicht wat jaren, mee leren om te gaan. Dan moeten we het waarschijnlijk niet meer hebben op heel gedetailleerde begrotingen zoals de beheersbegroting en de begroting van de takken van dienst, maar dan moeten we meer op hoofdlijnen praten en in een vroeger stadium zeggen. Daar mag meer geld naar toe op dat beleids terrein en daar moet minder geld naar toe op dat beleidsterrein. Zo zou de gemeenteraad uiteindelijk denk ik met de begroting om moeten gaan. Maar nogmaals duidelijk aangegeven hoe het Welzijnsplan tot stand is gekomen. Wij zien duidelijk geen aanleiding in het bezwaar van S.K.W. om daar aan tegemoet te komen.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 88