i
-42-
Daar zet je in principe een algemeen beleid in uit. En. ik denk dat
je dan als er bezwaren komen je dat in principe moet toetsen aan dat
algemeen beleid wat je uitgezet hebtDat algemeen beleid is dat er
in deze gemeente een pot is waaruit de welzijnsaktiviteiten betaald
worden. Dat binnen het kollege, op advies met name ook van diezelfde
welzijnsambtenaar gekeken wordt welke zaken eventueel bijstelling
behoeven en welke niet. Er zijn zeker een groot aantal instellingen
in het Welzijnsplan en U zou dat kunnen zien als U de kolommen met
elkaar vergelijktdie meer vragen dan ze krijgen van onsDat is
zeker niet alleen S.K.W.. Maar nogmaals in het algemeen beleid is
uiteen gezet hoe dat in zijn werk gaat. De pot met betrekking tot
het welzijn is toch vergroot voor 1990. Ik denk dat dat, dat heb ik
ook in de kommissie gezegd, best belangrijk is om dat mee te nemen.
Die is vergroot ook de subsidietoekenning aan S.K.W. is vergroot. Ik
heb net aangegeven op basis waarvan dat gebeurt. Ik denk nogmaals
dat je dan als kommissie achteraf moeilijk in kunt gaan tegen dat
algemeen beleid wat je uit hebt gezet. Ik denk dat dat een slechte
zaak zou zijn. Dan zou je moeten praten bij de eerste opzet van het
Welzijnsplan. En aan zou de gemeenteraad in een eerder stadium, bij
voorbeeld bij de voorjaarsnota moeten zeggen, nou die pot van Wel
zijn die dit omvat die willen wij de volgende jaren met een X-bedrag
uitbreiden. Ook daar, we hebben daar in het verleden ook weieens
eerder over gesproken bij begrotingsbehandelingen. Zou de gemeente
raad vroegtijdig kenbaar willen maken op welke beleidsterreinen er
eventueel meer geld uitgegeven mag worden. Uiteraard dan met nog
maals de restrictie naar de gemeenteraad toe, dat daar dekkingsmid
delen voor aangewezen moeten worden. Of bezuinigen op andere terrei
nen. Of eventueel de tarieven verhogen. Ik heb vanavond van de
fraktie van de heer Somers in elk geval niet veel over gehoord over
de tarievenverhogingDus daar zit het niet in. Binnen het Welzijns
plan hebben wij gezegd, wij zien niet in waar we nu met bezuini
gingen kunnen komen. Dat zou je in een vroegtijdig stadium moeten
doen. Als het plan behandeld wordt in. de kommissie. En niet wanneer
het vastgesteld wordt om dan nog aan de fundamenten te gaan sleu
telen.
Het lid SomersDe kommissie is dat toch van plan nu.
Wethouder van der Weegen: Die adviseert in elk geval over een de
finitief plan. En ook over een voorlopig plan. En de raad stelt
uiteraard dat vastMaar nogmaals de gemeenteraad van Halsteren
heeft bij de voorjaarsnota niet gezegd bij de pot Welzijn mag dit
jaar f 25.000,— bij. Zo is het in elk geval niet gegaan. De raad
zou daar op die manier in kunnen regelen naar het kollege toe. Dat
er veranderingen in het beleid moeten komen. Ik denk dat daar met
name dat instrument prima voor zou kunnen funktioneren. Dan moet de
raad daar, dat kost wellicht wat jaren, mee leren om te gaan. Dan
moeten we het waarschijnlijk niet meer hebben op heel gedetailleerde
begrotingen zoals de beheersbegroting en de begroting van de takken
van dienst, maar dan moeten we meer op hoofdlijnen praten en in een
vroeger stadium zeggen. Daar mag meer geld naar toe op dat beleids
terrein en daar moet minder geld naar toe op dat beleidsterrein. Zo
zou de gemeenteraad uiteindelijk denk ik met de begroting om moeten
gaan. Maar nogmaals duidelijk aangegeven hoe het Welzijnsplan tot
stand is gekomen. Wij zien duidelijk geen aanleiding in het bezwaar
van S.K.W. om daar aan tegemoet te komen.