-41- Overigens kan men zelf kiezen voor partikuliere zwemlessen en zo ja, waar en voor hoeveel geld. Als het schoolzwemmen geoptimaliseerd zou kunnen worden doe je geen enkele zwemles tekortDat kost de 1 eer- ling namelijk niets. Mensen die partikuliere zwemles te duur vinden, kunnen van het schoolzwemmen gebruik maken. De verhoging van het exploitatietekort van het bad komt overigens uit meerdere faktoren voort en wel de verminderde horecaopbrengstVanwege de inzet van een pachter. Verhoogd salaris terugkerend personeel vanwege het verstrekken van periodieken op het salaris. En de energie en water huishouding vanwege de wetseisen. Een en ander geeft circa f 20.000,-- meer exploitatietekort in 1990 aan. Kortom dit alles is verklaarbaar en zeer reëel en ik stem dus in met het voorstel. Wethouder van der Weegen; Ik ben blij dat het mevrouw Frietman wel gelukt is om haar achterban te overtuigen, want mij lukte het vorige week niet. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 12. VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN HET GEMEENTELIJK WELZIJNSPLAN 1990. Het lid SomersIk denk dat U het wel verwacht had. Er is één bezwaar gekomen van een club uit Lepelstraat, het Sociaal Kultureel Werk. Om toch het voorgenomen subsidiebedrag te verhogen met f 4.000,ongeveer. De argumenten van het kollege gelezen hebbende in het voorstel en het verslag van de kommissie Welzijn wat ons is toegezonden, en de mening daarin van met name de kommissiesekre- taris, die hebben mij niet kunnen overtuigen dat het niet goed zou zijn om aan die club meer subsidie te verstrekken, Uitbreiding van sociaal kulturele aktiviteiten waar mensen om vragen dienen door sociaal kulturele instellingen opgepakt te worden. Dat is hun taak en daartoe zijn ze nu eenmaal in het leven geroepen. Dus wanneer zich nieuwe zaken voordoen die nuttig, zinvol en waardevol zijn voor de gemeenschap, dan vinden wij dat we dat moeten waarderen. Waar bestaande aktiviteiten anders worden opgezet, omdat zich zaken voordoen waar ik hier niet verder op in wil gaan. Dan vind ik dat we daar begrip voor moeten hebben. In Steenbergen speelde onlangs zo'n gegeven en daar is het ook opgelost. Ik denk dat wij dat moeten vol gen. Kortom, binnen het Welzijnsplan moet ook gekeken worden hoe ver schillende instellingen werken. Het kan zijn dat dan subsidies soms lager uitvallen. Dat gebeurt, maar ruimte moet er ook zijn voor nieu we zaken of positieve bijstellingen. Daartoe een buffer inbouwen is een mogelijkheid, maar vastpinnen op één vast bedrag maakt begroten van verenigingen tot een tijdrovende onzinnige bezigheid en inspraak tot een farce. Daarom wil ik voorstellen om aan S.K.W. binnen dit Welzijnsplan toch die f 4.000,meer subsidie toe te kennen. Ik wil daar graag stemming over. Wethouder van der Weegen: Ik denk dat uit het verslag wat U van de kommissie gehad heeft, wel blijkt hoe wij inderdaad toch gepoogd hebben de kommissie in elk geval duidelijk te maken hoe je met zaken om moet gaan. Het is zo dat in eerste instantie, en dat is niet de afgelopen kommissievergadering geweest, een Welzijnsplan wordt samen gesteld. daar wordt als kommissie natuurlijk heel serieus naar ge keken. Dat is een van, laat ik het zo maar noemen, voor die kom missie in elk geval de hoogtepunten van het jaar. Dan wordt er een plan vastgesteld.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 87