-41-
Overigens kan men zelf kiezen voor partikuliere zwemlessen en zo ja,
waar en voor hoeveel geld. Als het schoolzwemmen geoptimaliseerd zou
kunnen worden doe je geen enkele zwemles tekortDat kost de 1 eer-
ling namelijk niets. Mensen die partikuliere zwemles te duur vinden,
kunnen van het schoolzwemmen gebruik maken. De verhoging van het
exploitatietekort van het bad komt overigens uit meerdere faktoren
voort en wel de verminderde horecaopbrengstVanwege de inzet van
een pachter. Verhoogd salaris terugkerend personeel vanwege het
verstrekken van periodieken op het salaris. En de energie en water
huishouding vanwege de wetseisen.
Een en ander geeft circa f 20.000,-- meer exploitatietekort in 1990
aan. Kortom dit alles is verklaarbaar en zeer reëel en ik stem dus
in met het voorstel.
Wethouder van der Weegen; Ik ben blij dat het mevrouw Frietman wel
gelukt is om haar achterban te overtuigen, want mij lukte het vorige
week niet.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
12. VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN HET GEMEENTELIJK WELZIJNSPLAN 1990.
Het lid SomersIk denk dat U het wel verwacht had. Er is één
bezwaar gekomen van een club uit Lepelstraat, het Sociaal Kultureel
Werk. Om toch het voorgenomen subsidiebedrag te verhogen met
f 4.000,ongeveer. De argumenten van het kollege gelezen hebbende
in het voorstel en het verslag van de kommissie Welzijn wat ons is
toegezonden, en de mening daarin van met name de kommissiesekre-
taris, die hebben mij niet kunnen overtuigen dat het niet goed zou
zijn om aan die club meer subsidie te verstrekken, Uitbreiding van
sociaal kulturele aktiviteiten waar mensen om vragen dienen door
sociaal kulturele instellingen opgepakt te worden. Dat is hun taak
en daartoe zijn ze nu eenmaal in het leven geroepen. Dus wanneer
zich nieuwe zaken voordoen die nuttig, zinvol en waardevol zijn voor
de gemeenschap, dan vinden wij dat we dat moeten waarderen.
Waar bestaande aktiviteiten anders worden opgezet, omdat zich zaken
voordoen waar ik hier niet verder op in wil gaan. Dan vind ik dat we
daar begrip voor moeten hebben. In Steenbergen speelde onlangs zo'n
gegeven en daar is het ook opgelost. Ik denk dat wij dat moeten vol
gen. Kortom, binnen het Welzijnsplan moet ook gekeken worden hoe ver
schillende instellingen werken. Het kan zijn dat dan subsidies soms
lager uitvallen. Dat gebeurt, maar ruimte moet er ook zijn voor nieu
we zaken of positieve bijstellingen. Daartoe een buffer inbouwen is
een mogelijkheid, maar vastpinnen op één vast bedrag maakt begroten
van verenigingen tot een tijdrovende onzinnige bezigheid en inspraak
tot een farce. Daarom wil ik voorstellen om aan S.K.W. binnen dit
Welzijnsplan toch die f 4.000,meer subsidie toe te kennen. Ik wil
daar graag stemming over.
Wethouder van der Weegen: Ik denk dat uit het verslag wat U van de
kommissie gehad heeft, wel blijkt hoe wij inderdaad toch gepoogd
hebben de kommissie in elk geval duidelijk te maken hoe je met zaken
om moet gaan. Het is zo dat in eerste instantie, en dat is niet de
afgelopen kommissievergadering geweest, een Welzijnsplan wordt samen
gesteld. daar wordt als kommissie natuurlijk heel serieus naar ge
keken. Dat is een van, laat ik het zo maar noemen, voor die kom
missie in elk geval de hoogtepunten van het jaar. Dan wordt er een
plan vastgesteld.