t -36- Dus die zijn voor 1 januari 1994 maar die gelden voor het jaar 1994. De voorzitter: Onze rekenmeesters kunnen het ook nog precies for muleren. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konfqrm het voorstel van burgemeester en wethouders. 10. VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN EEN NIEUWE VERORDENING OP DE HEFFING ËFÏNVORDERING VAN EEN AFVALSTOFFENHEFFING EN EEN REINIGINGSRECHT. Het lid Roosenbooms De begroting eindigt met een batig saldo. Bij de vorige begroting was dat wel iets anders, want toen was de nood zaak aanwezig om toch die afvalstoffenheffing te gebruiken om een sluitende begroting te krijgen. Bij het instellen van de kohierbe lasting is heel nadrukkelijk gesteld dat dat geen must was dat dat elk jaar bijgesteld moest worden. Men had een streven naar 90%. Daar is ook uitdrukkelijk gezegd in welk jaartal dat moest zijn. Men zou dat van jaar tot jaar bekijken. Nu komt U toch met een voorstel om die heffing te verhogen. U kunt dat niet motiveren door te zeggen van, dat moeten we doen, omdat de begroting dat eist. Maar U zegt, we gaan maar reserveren. Wat is er nog makkelijker dan reserveren uit gelden van andermans portemonnee. Het zal U ook bekend zijn dat in de komende jaren de mensen toch op enigerlei manier betrokken raken bij bepaalde faciliteiten die afgeschaft worden, als ik een beetje de landelijke regeling kan volgen. Andere zaken weer die verhoogd worden. Dat werkt tegen elkaar in. De mensen in het alge meen zullen toch het komend jaar en de komende jaren worden gekon- fronteerd met allerlei verhogingen. Ik noem bijvoorbeeld maar de diskussie die het Hoogheemraadschap voert van, we moeten het equiva lent-bedrag gaan verhogen. Er is geen noodzaak en ik vind dat je pas met het voorstel moet komen wanneer dat duidelijk nodig is. Je kunt natuurlijk voor alles wel reserveren. Dit voorstel dat hoeft voor ons niet. Wij zullen als groepering Leefbaarheid stemming vragen, omdat wij nogmaals, en ik herhaal, niet willen reserveren uit andermans portemonnee. En in de toekomst zullen de bewoners van Halsteren met diverse aanslagen en andere verlagingen, maar dan in hun nadeel en verhogingen ook in hun nadeel, worden gekonfronteerd. Dit gaat allemaal dubbel op. Wethouder van der Weegen: De heer Roosenboom heeft een aantal za ken aangehaald die wij ook in de Nota van Aanbieding in het voorstel gezegd hebben. Alleen de zaak wat omdraaien door te zeggen van, U kunt het niet motiveren en U zegt dan maar dan zullen we het reser veren. Ik denk dat het reserveren aan het einde van het verhaal thuishoort en dat er door ons zeker een aantal argumenten aangedra gen worden waardoor wij vinden dat je nu wel naar die 90% moet gaan. Hij gaat daar volledig aan voorbijIk denk dat besturen van de ge meente ook in Halsteren, is rekening houden niet toekomstige zaken. Ik vind dat ook dat de redenen zijn die duidelijk door ons naar vo ren gebracht zijn. Waarom wij zeggen ga toch naar die 90%. Dus nogmaals de motivering van dit voorstel is niet, dat kunnen we fijn reserveren. Wij zeggen er zijn naar onze mening argumenten om toch dit te doen. Die argumenten nogmaals die worden genoemd. Die zijn de stortkosten die aanzienlijk op zullen lopen waardoor je straks in elk geval niet met én het percentage optrekken komt te zitten en met de kosten die sterk omhoog gaan. Nogmaals een voorstel waarin duide lijk niet het binnenhalen van geld en reserveren voorop staat maar meer het kijken naar de toekomst.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 82