-3- Nu hebben we de begroting onderhanden en in punt 13,- ik loop even vooruit op het totaalplan en de eerste wijziging-, dan blijkt dat we toch maar een vrij smalle marge hebben om dit probleem op te lossen, want daar moet,-U onderschrijft het-, personeel aangetrokken worden. oorstroming dat lijkt natuurlijk een oplossing, maar dat is er geen. Want voor doorstroming zal ook weer die plaats weer gevuld moeten worden. Onze vraag is dus eigenlijk, op wat voor termijn en /0e_ Z"^et U dat financieel ingevuld, om dit probleem,-door een hele boel frakties overigens aangedragen maar door U zelf ook duidelijk onderkend-, hoe ziet U dat op korte termijn op te lossen. Zonder daar nu al bij deze begrotingsbehandeling voor 1990 extra aandacht aan te schenken. Het lid van Eekelen: Wij als Werknemerspartij willen ook graag een mening ventileren over beide punten. Over de capaciteit van de vijf procent-regeling van gehandicapte werknemers. Wij vinden het erg zwak van U, als kollege, dat U schrijft, "inmiddels is bekend dat gesproken wordt deze doelstelling te wijzigen in een percentage dat ligt tussen de drie en vijf procent". Daar onderschrijft U naar ons idee mee dat U er aan wilt trekken, dat U zegt, we hadden bijna die vier procent en nu wordt dadelijk dat percentage verlaagd, dus we zitten eigenlijk goed. Daar spreekt niet de intentie uit, althans in de ogen van de Werk nemerspartij, om echt daadwerkelijk te proberen om gehandicapten in Uw dienstbestand op te nemen. Uw antwoord op de Algemene Beschouwin gen dat het plaatsen van stagiaires hier geen uitkomst biedt, dat ben ik niet met U eens. Ik denk dat we in het bedrijfsleven toch ook enige ervaring hebben. Binnen het bedrijfsleven is het niet anders, aat is bijna jaar in jaar uit, dat stagiaires in het bedrijf mee kunnen funktioneren. Maar ik denk ook dat je vertrouwen moet geven, vertrouwen schenken en dat je ook aan die gasten iets over moet la ten, of je moet alles zelf willen doen en dan schiet je er niets mee op, al zit er nog zes man personeel omheen. Dan denk ik dat het een ander probleem is. Ik ben er van overtuigd, en dat meen ik serieus, wat in het bedrijfsleven kan, dat kan bijna in het bestuurlijke appa raat van de gemeente ook. Want in principe bent U ook een bedrijf en een bedrijf in de gemeente Halsteren, die misschien nog wel de mees te werknemers heeft ook, buiten de Plametha. Het lid Frietman-HoppenerIk heb alleen maar een konkrete vraag. Is men in de nabije toekomst van plan om een aktief beleid te voeren tot stimuleren van sollicitaties door vrouwelijk personeel en bij gelijke geschiktheid aan hen de voorkeur te geven? Dat zou overigens ook kunnen gelden voor gehandicapte mensen uiteraard, zoals mijn voorgangers al aangaven. De voorzitter: Om maar met de laatste te beginnen. Ik denk dat het algemene personeelsbeleid van de gemeente ook gehoord de vorige dis- kussies, op zichzelf gericht kan zijn zoals U formuleert namelijk, bij een even goede geschiktheid x^oorkeur voor het aannemen van vrou wen. Wat dat betreft zou een aktief beleid gevoerd kunnen worden. Datzelfde kan ook gelden voor andere minderheidsgroepen. Ik denk niet dat dat op zichzelf een probleem hoeft te zijn. De moeilijkheid is vaak, en daar zit veel meer de bottle-neck, de mensen te vinden, omdat de achterstand niet zozeer zit in het feit dat ze er niet zijn, maar in de opleidingseisen of de ervaringseisen die gesteld worden, daaraan kan vaak niet voldaan worden. f -11

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 49