-8-
Omdat ik toch ook inderdaad van mening ben dat met name het subsi-
diëntenoverleg en ook de kommissie welzijnszaken in onze gemeente
waar we die zaken in elk geval ook steeds ter bekommentariëring
inbrengen, vind ik dat de publieke verantwoordelijkheid, dat die
goed funktioneertWe hebben ook de afgelopen vier jaar dacht ik
driemaal de direkteur van het Maatschappelijk Werk gehad om zaken
toe- en voor te lichten. Daarnaast kun je dus die publieke verant
woordelijkheid nog verder trekken, de raad in dit kader bijvoorbeeld
of bij het welzijnsplan. De raad kan dan eventueel zaken aan de
orde stellen ook in het kader van het funktioneren van de Stichting
Maatschappelijk Werk. Dus ten aanzien van die publieke verantwoor
delijkheid denk ik dat het zo is dat daar ruimschoots de mogelijk
heden toe gegeven worden en in de kommissie, nogmaals zover ik het
in Halsteren kan overzien, daarover goed gediskussieerd wordt. Hoe
dat in andere gemeenten plaatsvindt, dat kan ik wat moeilijker over
zien. Ik denk dat dat in Halsteren toch meer dan voldoende aandacht
krijgt. Dat vind ik dat loopt goed.
Meneer Somers zegt verder, uit de koncept-nota die uiteraard de ba
sis was, je ziet vooral individuele gevallen. Dat is korrect. Het is
natuurlijk toch zo om inderdaad de prestatie, laat ik het zo maar
noemen, van het Maatschappelijk Werk te meten, heb je natuurlijk
gewoon toch een aantal kwantiteiten nodig. Hoe druk je die dan uit,
daar wordt dan gebruik gemaakt van de registratie zo die aanwezig
is. Die wordt tot het jaar 1989 gevoerd door Joint, van daaruit ko
men deze aantallen, waaruit dus inderdaad blijkt dat het Maatschap
pelijk Werk zich vooral bezighoudt met individuele gevallen. Dat wil
niet zeggen, dat men zich daarnaast ook niet bezint en beraadt als
Algemeen Maatschappelijk Werk over algemene zaken. Het is nogmaals
aan gemeenten of aan andere hulpverleners om aan Maatschappelijk
Werk daar eventueel een mening over te vragen. Dat is natuurlijk mo
gelijk. Maatschappelijk Werk doet natuurlijk meer dan individuele
gevallen beoordelen. Er wordt vooral binnen de stichting toch wel
aandacht besteed aan tendensen die zij waarnemen, het doorspreken
daarvan. U hebt misschien ook in de begroting kunnen zien dat het
ook nog vrij veel aan studie doet van bepaalde ontwikkelingen. Dat
gebeurt in elk geval wel. Die gemeenschappelijke aanpak van
problemen die men dus signaleert, alleen ziet U dat dan niet in deze
rapportage terug. Dat ben ik wel met U eens. Maar nogmaals er wordt
wel aandacht aan besteed. Ten aanzien van de bereikbaarheid, zoals U
weet is een aantal jaren geleden besloten om tot een gedeeltelijke
centralisatie te komen in Bergen op Zoom met daarnaast dagelijkse
spreekuren in de buitengemeenten. Daarmee werd met name ook de kon-
tinuxteit van de bereikbaarheid gewaarborgd ondanks een beperking
van de formatie. Dat zijn de redenen geweest die daartoe geleid
hebben, maar nogmaals de bereikbaarheid in zijn totaliteit is in
principe daarmee gediend en de kontinuiteit is daarmee gewaarborgd.
Een groot deel van de gevallen van Maatschappelijk Werk die behan
deling daarvan vindt natuurlijk toch niet op het spreekuur plaats,
maar die vindt gewoon in de persoonlijke sfeer plaats tussen Maat
schappelijk Werk en cliënt.
Dus nogmaals de bereikbaarheid is 24 uur per dag gegarandeerd via de
24-uursdienstmaar daarnaast toch ook via die kontinue bereikbaar
heid op die centrale post. Ten aanzien van de huisvesting, als U dat
ook bedoeld hebt met de bereikbaarheid, dan spreken we met name over
de situatie in Bergen op Zoom.
Ik weet niet of U de diskussie daarover gezien hebt, waarbij in elk
geval een aantal buitengemeenten zich gedistantieerd hebben van een
eventuele andere huisvesting in Bergen op Zoom. De motiveringen die
destijds gebruikt werden om naar deze huisvesting te gaan dat is nog
niet zo lang geleden, daarvan zeg ik die zijn nog zo kort geleden
gesteld en die waren destijds zo positief dat het nauwelijks te
verkopen is aan een gemeenteraad en een buitengemeente, om nu te
zeggen in Bergen op Zoom gaan we weer een andere huisvesting opzoe
ken. Als Bergen op Zoom dat vindt dan is dat prima. Maar dat kan in
elk geval niet op ons conto komen hebben wij gesteld. U hebt gezegd,
er is een onderverdeling in het aantal gevallen hoe dat naar Maat
schappelijk Werk toekomt. Verwijzers 51% en zelf 49%. U hebt in het
definitieve advies kunnen zien dat dat in elk geval een zaak is die
onder het eerste punt op bladzijde twee is opgenomen. Dat men vooral
ook, zowel naar de burgers als naar de verwijzers bijzondere aan
dacht vraagt voor dat element, dat Maatschappelijk Werk nogmaals
goed bereikbaar moet zijn. De financiering die vindt uiteraard bin
nen het jaarlijkse welzijnsplan plaats. Ik heb net al aangegeven dat
ondanks die jaarlijkse financiering er dus al een aantal jaren een
diskussie was van, voldoet dat nu aan de eisen die wij daar aan stel
len? Daar zijn met name deze produkten voor geboren. Maar de finan
ciering heeft wel gewoon plaatsgevonden. En die zal ook voor het
jaar 1990 verder gewoon plaatsvinden. U hebt kunnen zien dat er voor
lopig ook gezegd is, er komt een vakaturestopDus elke vacature die
nu opgevuld moet worden, daar zal toestemming voor nodig zijn, al
vorens wij niet exact aangegeven hebben wat voor formatie er eigen
lijk zou moeten zijn.
Daar is met name het volgende werk voor nodig, wat in de eerste
helft van 1990 plaats zal vinden. Dus te kwantificeren, wat is nu
het werk, wat gedaan moet worden en daarvan afgeleid, welke formatie
zou je daar bij moeten hebben. Ik ben het met U eens dat je zegt dat
kun je niet meer gebruiken voor de financiering van 1990. In het wel
zijnsplan 1990 is dezelfde subsidie opgenomen als die van het voor
gaande jaar. En die is opgeplusd met enkele incidentele zaken die
daar dan ook in gemotiveerd zijn, om die mee te nemen. U hebt als
vraag ook opgeworpen, is centralisatie goed voor Halsteren. Ik heb U
gezegd wat de achterliggende gedachten zijn geweest om daar destijds
toe te besluiten. Je zit natuurlijk in een gemeenschappelijke rege
ling. Je neemt dus besluiten met die gezamenlijke zes gemeenten.
Daar is toe besloten om het op deze manier te doen. Met name om die
kontinuïteit van die bereikbaarheid te waarborgen. We hebben, dat
moeten we met z'n allen denk ik onder ogen zien, een tijd achter de
rug waarin bijvoorbeeld arbeidstijdverkorting doorgevoerd hebben.
Dat is ook gebeurd bij de Stichting Maatschappelijk Werk. Daar is
een 24-uursdienst aan toegevoegd, met toch maar een beperkte extra
vergoeding. Die zaken zijn allemaal voor een groot deel gefinancierd
uit die lopende subsidie. En daar is gewoon destijds gedwongen min
of meer, gezegd moeten worden, wij moeten centraliseren om die kon
tinuïteit van die bereikbaarheid te kunnen blijven garanderen. Ten
aanzien van de subsidiegrondslag, ook daar is Halsteren al enkele
jaren zoals in het Streekgewest bezig om te kijken hoe zou dat nu
moeten. Als je het subsidiebedrag per inwoner uitdrukt, dan zult U
zien dat Halsteren het meeste subsidieert. Dat is voor ons de vraag
geweest naar de direktie van de Stichting Maatschappelijk Werk, om
daar naar de kommissie toe ook verantwoording af te komen leggen.