-8- Omdat ik toch ook inderdaad van mening ben dat met name het subsi- diëntenoverleg en ook de kommissie welzijnszaken in onze gemeente waar we die zaken in elk geval ook steeds ter bekommentariëring inbrengen, vind ik dat de publieke verantwoordelijkheid, dat die goed funktioneertWe hebben ook de afgelopen vier jaar dacht ik driemaal de direkteur van het Maatschappelijk Werk gehad om zaken toe- en voor te lichten. Daarnaast kun je dus die publieke verant woordelijkheid nog verder trekken, de raad in dit kader bijvoorbeeld of bij het welzijnsplan. De raad kan dan eventueel zaken aan de orde stellen ook in het kader van het funktioneren van de Stichting Maatschappelijk Werk. Dus ten aanzien van die publieke verantwoor delijkheid denk ik dat het zo is dat daar ruimschoots de mogelijk heden toe gegeven worden en in de kommissie, nogmaals zover ik het in Halsteren kan overzien, daarover goed gediskussieerd wordt. Hoe dat in andere gemeenten plaatsvindt, dat kan ik wat moeilijker over zien. Ik denk dat dat in Halsteren toch meer dan voldoende aandacht krijgt. Dat vind ik dat loopt goed. Meneer Somers zegt verder, uit de koncept-nota die uiteraard de ba sis was, je ziet vooral individuele gevallen. Dat is korrect. Het is natuurlijk toch zo om inderdaad de prestatie, laat ik het zo maar noemen, van het Maatschappelijk Werk te meten, heb je natuurlijk gewoon toch een aantal kwantiteiten nodig. Hoe druk je die dan uit, daar wordt dan gebruik gemaakt van de registratie zo die aanwezig is. Die wordt tot het jaar 1989 gevoerd door Joint, van daaruit ko men deze aantallen, waaruit dus inderdaad blijkt dat het Maatschap pelijk Werk zich vooral bezighoudt met individuele gevallen. Dat wil niet zeggen, dat men zich daarnaast ook niet bezint en beraadt als Algemeen Maatschappelijk Werk over algemene zaken. Het is nogmaals aan gemeenten of aan andere hulpverleners om aan Maatschappelijk Werk daar eventueel een mening over te vragen. Dat is natuurlijk mo gelijk. Maatschappelijk Werk doet natuurlijk meer dan individuele gevallen beoordelen. Er wordt vooral binnen de stichting toch wel aandacht besteed aan tendensen die zij waarnemen, het doorspreken daarvan. U hebt misschien ook in de begroting kunnen zien dat het ook nog vrij veel aan studie doet van bepaalde ontwikkelingen. Dat gebeurt in elk geval wel. Die gemeenschappelijke aanpak van problemen die men dus signaleert, alleen ziet U dat dan niet in deze rapportage terug. Dat ben ik wel met U eens. Maar nogmaals er wordt wel aandacht aan besteed. Ten aanzien van de bereikbaarheid, zoals U weet is een aantal jaren geleden besloten om tot een gedeeltelijke centralisatie te komen in Bergen op Zoom met daarnaast dagelijkse spreekuren in de buitengemeenten. Daarmee werd met name ook de kon- tinuxteit van de bereikbaarheid gewaarborgd ondanks een beperking van de formatie. Dat zijn de redenen geweest die daartoe geleid hebben, maar nogmaals de bereikbaarheid in zijn totaliteit is in principe daarmee gediend en de kontinuiteit is daarmee gewaarborgd. Een groot deel van de gevallen van Maatschappelijk Werk die behan deling daarvan vindt natuurlijk toch niet op het spreekuur plaats, maar die vindt gewoon in de persoonlijke sfeer plaats tussen Maat schappelijk Werk en cliënt. Dus nogmaals de bereikbaarheid is 24 uur per dag gegarandeerd via de 24-uursdienstmaar daarnaast toch ook via die kontinue bereikbaar heid op die centrale post. Ten aanzien van de huisvesting, als U dat ook bedoeld hebt met de bereikbaarheid, dan spreken we met name over de situatie in Bergen op Zoom. Ik weet niet of U de diskussie daarover gezien hebt, waarbij in elk geval een aantal buitengemeenten zich gedistantieerd hebben van een eventuele andere huisvesting in Bergen op Zoom. De motiveringen die destijds gebruikt werden om naar deze huisvesting te gaan dat is nog niet zo lang geleden, daarvan zeg ik die zijn nog zo kort geleden gesteld en die waren destijds zo positief dat het nauwelijks te verkopen is aan een gemeenteraad en een buitengemeente, om nu te zeggen in Bergen op Zoom gaan we weer een andere huisvesting opzoe ken. Als Bergen op Zoom dat vindt dan is dat prima. Maar dat kan in elk geval niet op ons conto komen hebben wij gesteld. U hebt gezegd, er is een onderverdeling in het aantal gevallen hoe dat naar Maat schappelijk Werk toekomt. Verwijzers 51% en zelf 49%. U hebt in het definitieve advies kunnen zien dat dat in elk geval een zaak is die onder het eerste punt op bladzijde twee is opgenomen. Dat men vooral ook, zowel naar de burgers als naar de verwijzers bijzondere aan dacht vraagt voor dat element, dat Maatschappelijk Werk nogmaals goed bereikbaar moet zijn. De financiering die vindt uiteraard bin nen het jaarlijkse welzijnsplan plaats. Ik heb net al aangegeven dat ondanks die jaarlijkse financiering er dus al een aantal jaren een diskussie was van, voldoet dat nu aan de eisen die wij daar aan stel len? Daar zijn met name deze produkten voor geboren. Maar de finan ciering heeft wel gewoon plaatsgevonden. En die zal ook voor het jaar 1990 verder gewoon plaatsvinden. U hebt kunnen zien dat er voor lopig ook gezegd is, er komt een vakaturestopDus elke vacature die nu opgevuld moet worden, daar zal toestemming voor nodig zijn, al vorens wij niet exact aangegeven hebben wat voor formatie er eigen lijk zou moeten zijn. Daar is met name het volgende werk voor nodig, wat in de eerste helft van 1990 plaats zal vinden. Dus te kwantificeren, wat is nu het werk, wat gedaan moet worden en daarvan afgeleid, welke formatie zou je daar bij moeten hebben. Ik ben het met U eens dat je zegt dat kun je niet meer gebruiken voor de financiering van 1990. In het wel zijnsplan 1990 is dezelfde subsidie opgenomen als die van het voor gaande jaar. En die is opgeplusd met enkele incidentele zaken die daar dan ook in gemotiveerd zijn, om die mee te nemen. U hebt als vraag ook opgeworpen, is centralisatie goed voor Halsteren. Ik heb U gezegd wat de achterliggende gedachten zijn geweest om daar destijds toe te besluiten. Je zit natuurlijk in een gemeenschappelijke rege ling. Je neemt dus besluiten met die gezamenlijke zes gemeenten. Daar is toe besloten om het op deze manier te doen. Met name om die kontinuïteit van die bereikbaarheid te waarborgen. We hebben, dat moeten we met z'n allen denk ik onder ogen zien, een tijd achter de rug waarin bijvoorbeeld arbeidstijdverkorting doorgevoerd hebben. Dat is ook gebeurd bij de Stichting Maatschappelijk Werk. Daar is een 24-uursdienst aan toegevoegd, met toch maar een beperkte extra vergoeding. Die zaken zijn allemaal voor een groot deel gefinancierd uit die lopende subsidie. En daar is gewoon destijds gedwongen min of meer, gezegd moeten worden, wij moeten centraliseren om die kon tinuïteit van die bereikbaarheid te kunnen blijven garanderen. Ten aanzien van de subsidiegrondslag, ook daar is Halsteren al enkele jaren zoals in het Streekgewest bezig om te kijken hoe zou dat nu moeten. Als je het subsidiebedrag per inwoner uitdrukt, dan zult U zien dat Halsteren het meeste subsidieert. Dat is voor ons de vraag geweest naar de direktie van de Stichting Maatschappelijk Werk, om daar naar de kommissie toe ook verantwoording af te komen leggen.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 39