-4- 8* VOORSTEL TOT HET VERLENEN VAN MEDEWERKING EX ARTIKEL 74 WBO VOOR DE AANSCHAF VAN EEN COPIEERAPPARAAT T.B.V. DE BASISSCHOOL "DE WEGWIJZER". Het lid van Eekelen: Wij hebben als Werknemerspartij er niets op tegen om het geld beschikbaar te stellen voor de copieermachine Maar onze vraag is, deze is uit eigen middelen aangeschaft en vol gens de advertentie is hij nog in zeer goede staat en kun je hem kopen. Maar in het vervolg, als dit copieerapparaat verkocht zou moeten worden, dan vind ik dat hij terug aan de gemeente zou moeten vallen die hem gefinancierd heeft en waarvoor je de verenigingen in het dorp die zitten te springen op een fotocopieermachine, in aanmerking kunnen komen. Daar zou je die mensen echt een plezier mee doen. Ik denk dat het mogelijk zou moeten zijn dat daar het verenigings leven gebruik van kan maken. Wethouder van der Weegen; Zo U weet en ook uit het volgende voor stel kunt zien, dan praten we over de financiering, is de princi pe-medewerking. Maar in dat volgende voorstel kunt U zien dat wij de Londonormen hanteren ook om dit te betalen. Dat houdt in dat het schoolbestuur een niet onaanzienlijk deel zelf betaalt om deze ma chine te kopen. Maar zoals ook de prijs gelimiteerd is bij Londo zijn daarnaast ook normen voor tijden dat men dat apparaat minimaal moet gebruiken, alvorens men voor een nieuwe aanvraag of vergoeding vanuit de gemeentekas in aanmerking kan komen, die systematiek han teren we. Dus nogmaals men kan niet binnen een bepaalde termijn met een nieuwe aanvraag komen. Daarna, als die termijn verstreken is en men dient een verzoek in en het voldoet nogmaals aan de normen die daarvoor staan, dan is het vanuit gemeentewegen denk ik niet moge lijk om dat op te houden. U vraagt, die machine die er nog staat, heb je daar als gemeente terug recht op? Ik heb daarnet aangegeven, in de meeste gevallen zullen de schoolbesturen ook een deel van eigen vermogen daarin investeren en wettelijk gezien denk ik dat wij in elk geval geen mogelijkheden hebben om dat af te dwingen. Wel is het zo dat wij in het kader van de scholen die geamoveerd zijn bij voorbeeld. Om dan te kijken met die schoolbesturen samen als daar inventaris is overgebleven om dat te gebruiken ten behoeve van ver enigingen en dergelijke. En ik wil U best toezeggen om dat ook de schoolbesturen in zaken als deze te vragen. Maar nogmaals de wette lijke mogelijkheden denk ik dat we niet hebben op dat gebied. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 9. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN KREDIET TEN BEHOEVE VAN DE AANSCHAF VAN EEN COPIEERAPPARAAT TEN BEHOEVE VAN DE BASIS SCHOOL "DE WEGWIJZER" (48E WIJZIGING BEGROTING 1989). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 10. VOORSTEL TOT HET VERLENEN VAN MEDEWERKING EX ARTIKEL 74 WBO VOOR DE AANSCHAF VAN EEN COPIEERAPPARAAT TEN BEHOEVE VAN DE BASISSCHOOL "RODE SCHOUW". Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. -5- V00RSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN KREDIET TEN BEHOEVE VAN DE AANSCHAF VAN EEN COPIEERAPPARAAT VOOR DE BASISSCHOOL "RODE SCHOUW" (49E WIJZIGING BEGROTING 1989). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. VOORSTEL TOT HET VASTSTELLEN VAN DE CONCEPT-NOTA EN HET DEFINITIEF ADVIES NOTA ALGEMEEN MAATSCHAPPELIJK WERK. Het lid Somers: Allereerst dank voor het tijdig toezenden van de komplexe materie, zodat het in ieder geval zorgvuldig kon worden doorgelezen. Bij de ter inzage gelegde stukken lag ook nog een forse stapel. Maar het was toch fijn om dat in ieder geval op je gemak thuis rustig na te kunnen lezen. De algemene indruk die je opdoet bij het lezen van de koncept-nota van de Stichting Maatschappelijk Werk, die komt bij mij een beetje over als, Maatschappelijk Werk behandelt over het algemeen gevallen, terwijl de doelstelling van het Algemeen Maatschappelijk Werk toch is, dat het een kwestie is van hulp bieden aan mensen die daar om vragen en waarbij dan een grote nadruk ligt op wisselwerking tussen persoon en omgeving. Ja, dat tussen persoon en omgeving dat vertaal ik dan in de richting van de cijfertjes en de kolommetjes die er allemaal staan, waarin je bijvoorbeeld tegenkomt dat een groot deel van de problemen die Maat schappelijk Werk op te lossen krijgt te maken hebben met huisves ting, inkomen en besteding daarvan. En wanneer bijvoorbeeld in een bepaalde wijk of een bepaalde gemeente veel huisvestingsproblemen zijn waar Maatschappelijk Werk mee te maken krijgt, dan zou ik me kunnen voorstellen dat in plaats van dat je dus individuele gevallen behandelt, het accent gaat leggen op het gemeenschappelijk oplossen van de problemen die er zijn. Mankeert er dan misschien iets aan het woningtoewijzingsbeleid of is er iets anders niet in orde. Wanneer er in een bepaalde straat veel burenruzies voorkomen, zou er dan preventief op een andere manier iets aan gedaan kunnen worden. Omdat de ene mens die wel problemen heeft naar Maatschappelijk Werk verwezen wordt/komt en de ander niet, los je daarmee het probleem in zijn totaliteit nog niet op. Ik kom in de veertien beleidsaanbevelingen dat eigenlijk niet tegen, ter wijl er in de nota toch vaak op gewezen wordt. Gemeenschappelijk aanpakken van problemen. Ik vind dat dat er ook een beetje bijhoort. Op pagina zeven van de nota kom ik tegen dat de stichting in haar beleidsnota stelt dat hulpverlenen een publieke verantwoordelijkheid is en daarvoor is een politieke uitspraak noodzakelijk. Ik ben het daarmee eens. Hulpverlenen is een publieke verantwoordelijkheid en de wijze waarop is een hele andere kwestie. Ik denk dat wij daar politiek een uitspraak over zouden moeten doen. En dan bedoel ik dus, wat ik net verteld heb, dat het Maatschappelijk Werk niet alleen een kwestie is van behandelen van gevallen, maar een beetje in ruimer verband zien. Wij vinden dat dat in de beleidsaanbevelin gen er eigenlijk bij zou moeten. De beleidsaanbevelingen een tot en met vier, die gaan vooral in op de zelfstandigheid en de onafhanke lijkheid van de Stichting Maatschappelijk Werk. Ja, ook daar zou je een vraag bij kunnen stellen. Als ik op pagina 29 van de nota lees, dat niet gebleken is dat het Algemeen Maatschappelijk Werk onvoldoen de bereikbaar is.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 37