-18- Ik wil U graag toezeggen dat als de behoefte er bij het betrokken personeel is en ik beluister dat toch, dan wil ik best nogmaals met de betrokkenen spreken dat is prima. Alleen moet U er enig begrip voor hebben dat wij toch steeds moeten blijven praten van mits, en als dat en als dit. Je vaart toch op een aantal senario's waarbij ook het senario kan zijn, er komt geen uitbreiding. Dat zou ook nog een senario kunnen zijn. Stel dat we helemaal geen subsidie krijgen en de raad zegt sorry, dan gaat het over. Dan zitten we in een nieu we stelling terug. Ik ga even van het ene uiterste naar het andere toe Het lid van Eekelen: Als dat zou kunnen. Wethouder van der Weegen: Dat is niet mijn optie. Maar die opties moet ik in elk geval open houden. De wethouder van Financiën zou dat misschien wel goed vinden, maar de wethouder van Welzijn die poogt in elk geval te zorgen dat er goede akkommodatie is, ook in Lepel straat. U hebt zelf de afweging gezien in het paarse boek. En ik heb dat ook meerdere malen betoogd, dat is niet gestoeld op één overwe ging maar op de zes of zeven die we genoemd hebben. Maar we hebben gekozen, de minst slechte of de beste, laten we het zo maar zeggen. Het lid van Eekelen: De op een na de beste. Wethouder van der Weegen: Daar verschillen we dus van mening over. U hebt gezegd, ik ben blij met de toezegging. De toezegging moet U dan wel terugbrengen tot datgene wat ik gezegd heb. Wij zullen nog maals ons uiterste best doen ten aanzien van het gebouw de Lepelaar. Dat hebben we toegezegd en dat mag U van ons ook verwachten. Als het bij de gemeente blijft, en daar heb ik ook van gezegd, er zijn een aantal afwegingen al van gemaakt, dan moet het ook een nuttig ge bruik kunnen hebben. Want je bent dan ook bezig met gemeenschaps gelden en ik denk dat je die afweging dan toch moet maken. Anders mag U van ons verwachten dat wij ons best zullen doen om de partiku- liere markt af te tasten om te kijken of het gebouw, wellicht in de vorm van een kantoor of welke zin dan ook, toch funktioneel binnen de Lepelstraatse gemeenschap kan blijven bestaan. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 13. AANBIEDING GEMEENTEBEGROTING 1990 EN VOORSTEL TOT BENOEMING VAN DRIE AFDELINGEN VAN DE RAAD VOOR HET ONDERZOEK VAN DE BEGROTING. lid Mens: ïïc wil via aan de voorzitter varï de afdeling meedelen dat ik op 2 oktober verhinderd ben. Dat ik niet aanwezig ben. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. BEHANDELING INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN: Punt 6 Goedkeuringsbesluit Gedeputeerde Staten aan de gemeenterekeningen 1986. Het lid MouwsAlleen maar ter informatie. Daar staat de opmerking bij van, jullie hebben nu die inhaalmanoeuvre gedaan via de Vereni ging Nederlandse Gemeenten en dat stellen wij niet zo op prijs. Je eigen afdeling Financiën moet dat doen. Het is de eerste keer dat ze deze opmerking maken. Eerder hebben ze dat nog nooit gedaan, ook el ders niet, volgens mijn informatie. -19- Mijn vraag is gewoon, waar bemoeien ze zich eigenlijk mee. Als wij daar geld voor beschikbaar hebben en daaraan wensen uit te geven dan dacht ik dat dat toch een bevoegdheid was waar we zelf over beslis sen. Of ligt het zo dat ze in de gaten krijgen dat wij een inhaal manoeuvre doen om eventueel los te komen van een goedkeuring. Een versnelde procedure. Is dat de angst? Wethouder van der Weegen: Het is inderdaad meneer Mouws de eerste keer dat ze het noemen. En ik denk ook omdat ze weten dat het de laatste keer kon zijn, vandaar dat ze het noemen. Ik denk dat U de opmerking meer moet zien in relatie tot,-en dat is vanuit een toe ziend orgaan wat natuurlijk de provincie in het financiële kader ook is-, meer de opmerking van degene die kontroleert, die heeft nu eigenlijk ook geholpen om de stukken samen te stellen. In principe is daar het dubbele petten-probleem, het collisiegevaar. Ik heb de brief in elk geval gelezen vanuit die opmerking. Ze weten van ons dat we de rekening 1987 die we ingestuurd hebben, op eigen kracht samengesteld hebben. Vandaar denk ik, het is de eerste keer maar ook de laatste keer dat ze het konden. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. Punt 4 Het ontbreken van de stukken van het Streekgewest bij de ingekomen stukken. Het lid van Eekelen: Dat verzuim zou nog niet zo erg zijn als het niet zo buitengewoon interessant was wat op de agenda stond van het Streekgewest. Wij hebben een aparte kommissie om het afvalstoffen- probleem te bekijken. Die hebben we in het leven geroepen. Maar deze agenda van het Streekgewest die bestaat eigenlijk voor zeventig pro cent juist over die materie. En dan bevreemdt mij dat punt een, de raadsleden daar geen kennis van hebben kunnen nemen. Men zou dat ook hebben kunnen spelen via de Streekgewestraadsleden, die mogelijkheid is er ook. Maar w.ij proberen steeds opnieuw, in alle eerlijkheid, om binnen het Streekgewest de mening vanuit Halsteren te vertolken. Af gelopen dinsdag ben ik naar een vergadering van het Streekgewest ge weest, de kommissie van Milieuzaken, waarbij echt pittige diskussies los gekomen zijn. En het had mij heel wat waard geweest, dat de raadsleden de mogelijkheid gehad hadden om daar kennis van te nemen en dat men dan hier er op zou reageren, zodat wij als raadsleden zittend in het Streekgewest in ieder geval een klein beetje rugdek king zouden hebben. Maar zo is het op een manier van, je bekijkt het maar, wij hebben onze eigen kommissie, dat is veel belangrijker, je komt af en toe nog eens in de pers ook en we rommelen maar een keer wat verder. Ik denk niet dat dat de bedoeling is. Ik denk dat de bedoeling is, en dat meen ik bloedserieus, voorzitter, dat wij met z'n allen de belangen van het Streekgewest en toch zeker de afval verwijdering, waar straks ieder verkiezingsprogram vol van zal staan, dat we daar met z'n allen over moeten denken en dan had het toch op zijn minst in deze raadsvergadering op de agenda moeten staan.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 32