-18-
Ik wil U graag toezeggen dat als de behoefte er bij het betrokken
personeel is en ik beluister dat toch, dan wil ik best nogmaals met
de betrokkenen spreken dat is prima. Alleen moet U er enig begrip
voor hebben dat wij toch steeds moeten blijven praten van mits, en
als dat en als dit. Je vaart toch op een aantal senario's waarbij
ook het senario kan zijn, er komt geen uitbreiding. Dat zou ook nog
een senario kunnen zijn. Stel dat we helemaal geen subsidie krijgen
en de raad zegt sorry, dan gaat het over. Dan zitten we in een nieu
we stelling terug. Ik ga even van het ene uiterste naar het andere
toe
Het lid van Eekelen: Als dat zou kunnen.
Wethouder van der Weegen: Dat is niet mijn optie. Maar die opties
moet ik in elk geval open houden. De wethouder van Financiën zou dat
misschien wel goed vinden, maar de wethouder van Welzijn die poogt
in elk geval te zorgen dat er goede akkommodatie is, ook in Lepel
straat. U hebt zelf de afweging gezien in het paarse boek. En ik heb
dat ook meerdere malen betoogd, dat is niet gestoeld op één overwe
ging maar op de zes of zeven die we genoemd hebben. Maar we hebben
gekozen, de minst slechte of de beste, laten we het zo maar zeggen.
Het lid van Eekelen: De op een na de beste.
Wethouder van der Weegen: Daar verschillen we dus van mening over.
U hebt gezegd, ik ben blij met de toezegging. De toezegging moet U
dan wel terugbrengen tot datgene wat ik gezegd heb. Wij zullen nog
maals ons uiterste best doen ten aanzien van het gebouw de Lepelaar.
Dat hebben we toegezegd en dat mag U van ons ook verwachten. Als het
bij de gemeente blijft, en daar heb ik ook van gezegd, er zijn een
aantal afwegingen al van gemaakt, dan moet het ook een nuttig ge
bruik kunnen hebben. Want je bent dan ook bezig met gemeenschaps
gelden en ik denk dat je die afweging dan toch moet maken. Anders
mag U van ons verwachten dat wij ons best zullen doen om de partiku-
liere markt af te tasten om te kijken of het gebouw, wellicht in de
vorm van een kantoor of welke zin dan ook, toch funktioneel binnen
de Lepelstraatse gemeenschap kan blijven bestaan.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
13. AANBIEDING GEMEENTEBEGROTING 1990 EN VOORSTEL TOT BENOEMING VAN
DRIE AFDELINGEN VAN DE RAAD VOOR HET ONDERZOEK VAN DE BEGROTING.
lid Mens: ïïc wil via aan de voorzitter varï de afdeling
meedelen dat ik op 2 oktober verhinderd ben. Dat ik niet aanwezig
ben.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
BEHANDELING INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN:
Punt 6
Goedkeuringsbesluit Gedeputeerde Staten aan de gemeenterekeningen
1986.
Het lid MouwsAlleen maar ter informatie. Daar staat de opmerking
bij van, jullie hebben nu die inhaalmanoeuvre gedaan via de Vereni
ging Nederlandse Gemeenten en dat stellen wij niet zo op prijs. Je
eigen afdeling Financiën moet dat doen. Het is de eerste keer dat ze
deze opmerking maken. Eerder hebben ze dat nog nooit gedaan, ook el
ders niet, volgens mijn informatie.
-19-
Mijn vraag is gewoon, waar bemoeien ze zich eigenlijk mee. Als wij
daar geld voor beschikbaar hebben en daaraan wensen uit te geven dan
dacht ik dat dat toch een bevoegdheid was waar we zelf over beslis
sen. Of ligt het zo dat ze in de gaten krijgen dat wij een inhaal
manoeuvre doen om eventueel los te komen van een goedkeuring. Een
versnelde procedure. Is dat de angst?
Wethouder van der Weegen: Het is inderdaad meneer Mouws de eerste
keer dat ze het noemen. En ik denk ook omdat ze weten dat het de
laatste keer kon zijn, vandaar dat ze het noemen. Ik denk dat U de
opmerking meer moet zien in relatie tot,-en dat is vanuit een toe
ziend orgaan wat natuurlijk de provincie in het financiële kader ook
is-, meer de opmerking van degene die kontroleert, die heeft nu
eigenlijk ook geholpen om de stukken samen te stellen. In principe
is daar het dubbele petten-probleem, het collisiegevaar. Ik heb de
brief in elk geval gelezen vanuit die opmerking. Ze weten van ons
dat we de rekening 1987 die we ingestuurd hebben, op eigen kracht
samengesteld hebben.
Vandaar denk ik, het is de eerste keer maar ook de laatste keer dat
ze het konden.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
Punt 4
Het ontbreken van de stukken van het Streekgewest bij de ingekomen
stukken.
Het lid van Eekelen: Dat verzuim zou nog niet zo erg zijn als het
niet zo buitengewoon interessant was wat op de agenda stond van het
Streekgewest. Wij hebben een aparte kommissie om het afvalstoffen-
probleem te bekijken. Die hebben we in het leven geroepen. Maar deze
agenda van het Streekgewest die bestaat eigenlijk voor zeventig pro
cent juist over die materie. En dan bevreemdt mij dat punt een, de
raadsleden daar geen kennis van hebben kunnen nemen. Men zou dat ook
hebben kunnen spelen via de Streekgewestraadsleden, die mogelijkheid
is er ook. Maar w.ij proberen steeds opnieuw, in alle eerlijkheid, om
binnen het Streekgewest de mening vanuit Halsteren te vertolken. Af
gelopen dinsdag ben ik naar een vergadering van het Streekgewest ge
weest, de kommissie van Milieuzaken, waarbij echt pittige diskussies
los gekomen zijn. En het had mij heel wat waard geweest, dat de
raadsleden de mogelijkheid gehad hadden om daar kennis van te nemen
en dat men dan hier er op zou reageren, zodat wij als raadsleden
zittend in het Streekgewest in ieder geval een klein beetje rugdek
king zouden hebben. Maar zo is het op een manier van, je bekijkt het
maar, wij hebben onze eigen kommissie, dat is veel belangrijker, je
komt af en toe nog eens in de pers ook en we rommelen maar een keer
wat verder. Ik denk niet dat dat de bedoeling is. Ik denk dat de
bedoeling is, en dat meen ik bloedserieus, voorzitter, dat wij met
z'n allen de belangen van het Streekgewest en toch zeker de afval
verwijdering, waar straks ieder verkiezingsprogram vol van zal
staan, dat we daar met z'n allen over moeten denken en dan had het
toch op zijn minst in deze raadsvergadering op de agenda moeten
staan.