-4-
Wij zijn laatst ook nog met de provincie bij het Ministerie van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu geweest om over de
subsuidie te diskussiëren. Het punt is namelijk dat de provincie er
van uitging dat het gebied waarvoor subsidie gegeven zou worden,
zich uitstrekte van de Bergse plaat tot en met de Bandijk. Zeg maar
de hele hoek tegen de voormalige Oosterschelde aan. En op het mi
nisterie is dat uitgelegd alléén voor de Bergse plaat. En in tweede
instantie is dus verzuimd, dit voorjaar is nog het aantal gebieden
uitgebreid, om de Bandijk ook mee te nemen en nu zal er weer een
nieuwe procedure gestart worden om een toetsing te maken of dat
gebied de Bandijk voor de milieupremieregeling in aanmerking komt.
En verder ligt de zaak op schema. Be provincie heeft het plan in
behandeling. En dat heeft toch zijn langste tijd, naar onze infor
matie strekt, gehad. Ik heb wel goede hoop dat dat nu toch spoedig
tot een verklaring van geen bezwaar zal leiden en ook tot een ver
lening van de subsidie.
Wethouder Sinke: Ik wil er nog best iets aan toevoegen. U hebt
gemerkt, en dat is ook zeer terecht, dat ik nu geen Don Quichotte
meer ben maar meer Sancho Panza. De burgemeester heeft zich erg goed
ingewerkt in de problematiek van het ruimtelijke ordeninggebeuren
daar. Het is inderdaad een wat,-dat kan ik me goed voorstellen-,
naar de raadsleden verwarrend overkomend gebeuren. Maar het is ook
een bijzonder interessant en ingewikkeld geheel. Er moest eerst een
proefmolen zijn. Die moest beantwoorden aan de Nederlandse veilig
heidsnormen. Aan de andere eisen van de hinderwet en die molen kon
alleen besteld worden, als een lokatiemogelijkheid verzekerd was.
Dat heeft vrij veel tijd gekost voor dat dat gebeurd was. En als
zodanig is die tijd toch wel zo goed mogelijk door ons benut. Ik
merk ook dat U zegt, ja, daar is niet goed aan gewerkt. Ik moet daar
toch met alle kracht tegen protesteren. Ik vind dat onze afdeling er
uitstekend aan gewerkt heeft. Het is een projekt wat misschien toch
wel internationaal wordt. Een heel hoogwaardige kwaliteit geleverd
heeft qua werking, korrespondentiebeoordeling van die zaken. Ik
ben eigenlijk best trots op het pakket wat op het ogenblik in Den
Bosch ligt.
Ik denk dat de portefeuillehouder het met me eens is dat het daar
heel goed gebracht is. Het spijt ons bijzonder, maar ik ben er ook
van overtuigd andere molens in Nederland bijzonder langzaam malen en
dat tot op hoge niveaus, ondanks alle toezeggingen. We zijn daar
heel vroeg mee bij de provincie en bij de Bandijk geweest. Daar heb
ben we carte blanche gekregen van, ja, wij staan volledig achter je.
En nu worden de laatste regels weer opgezocht en wat ze ook daar ver
geten hebben, wordt dan weer toegevoegd. Dat is ook bij het ministe
rie zo. Zelfs bij de milieu-organisatie, en dat geeft me toch best
zorgen. Niet om die molens, maar met de milieuproblematiek van de
toekomst, is het mij opgevallen dat men daar bijzonder moeilijk
kiezen kan. Men is er misschien nog nooit zo mee gekonfronteerd ge
weest, dat je voor bepaalde dingen op een bepaald moment een be
slissing moet nemen. Het is daar inderdaad toch een bijzonder be
zwaar. Ik zie dat ook in het milieugebeuren zo. Als er in de toe
komst naast de financiële offers, planologische of andere offers
gebracht moeten worden om iets werkelijk te realiseren, dan hoop ik
dat het sneller gaat dan in dit gebeuren. Als ik het heel kort nog
een keer mag samenvatten.
Het is zo dat inderdaad de voorgeschiedenis vrij lang geduurd heeft.
Maar dat is toe te schrijven aan die proefmolen die in zijn totali
teit eerst daar moest zijn en in beeld moest zijn. Die bestelling
die er aan vooraf ging. Daarna is er toch wel door ons hard aan ge
werkt. Voor de vakantie is het pakket op het provinciehuis bezorgd
en ter bestudering aangeboden. Volgens mij is er voortvarend en goed
aan dit projekt gewerkt. Het is een bijzonder interessant gebeuren
en het is een bijzonder moeilijk gebeuren. Ik vind het een hoog
standje voor ons land. Ik begrijp best dat het wat tijd kost, maar
dit had mijns inziens niet gehoeven. En die gang naar Leidschendam.
Dat is eigenlijk een beetje beschamend voor de hogere overheden.
Daar is ons bij de aanvraag van het projekt gevraagd, kies voor
ministeries voor Volksgezondheid en van Ekonomische Zaken, mensen
van Nederland, gemeentebesturen, werk hier toch alstublieft aan mee.
We hebben het zelf opgepakt en we moeten de bal nu terugkaatsen en
zeggen, schieten jullie nu een beetje op.
Het lid Roosenboom: Een korte reaktie op hetgeen U net zei.
Het geval waar ik op inspeelde daar moet voor de legalisering oo
een voorbereidingsbesluit worden genomen, want het is gewoon een
wijziging in het bestèmmingsplan. En wil je dat daar legaliseren dan
moet je ook voor het plan buitengebied een voorbereidingsbesluit
nemen, want het is gewoon een wijziging in het bestemmingsplan. Zou
dat voldoen aan een bestemmingsplan dan hadden we zo een vergunning
kunnen verlenen.
De voorzitter: Er is toch helemaal geen sprake van dat er iemand
een vergunning gevraagd heeft. Dus er hoeft toch helemaal geen voor
bereidingsbesluit...
Het lid Roosenboom: Het is toch een planwijziging.
De voorzitter: In het geval van het transportbedrijf is er niemand
die een vergunning gevraagd heeft, die iets aan het bouwen is ofzo.
Het lid' Roosenboom: Als je het wilt legaliseren, dan moet toch het
plan veranderd worden? En dat kan alleen maar met een voorberei
dingsbesluit
De voorzitter: Daar ben ik het dus niet met U eens.
Het lid Uytdewilligen: Op de eerste plaats hoor ik U spreken over
een verlenging van een voorbereidingsbesluit. Maar hier staat dat er
een nieuw voorbereidingsbesluit voor het onderhavige gebied vastge
steld zal worden. Nu kan het natuurlijk zijn dat er een^stukje bij
gekomen is. Dat het daarom een nieuw voorbereidingsbesluit is. Op de
tweede plaats heb ik dacht ik geen antwoord gehad op mijn vraag of
reklamanten nu opnieuw bezwaar moeten indienen, of dat die bezwaren
gewoon gehandhaafd blijven. En op de derde plaats, of eventueel men
sen die nog geen bezwaar gemaakt hadden, nu wel bezwaar zouden kun
nen maken.
Het lid van Eekelen: Het zou kunnen zijn dat ik het niet erg sn p
te, maar U hebt in Uw beantwoording, U als voorzitter zijnde dan,
enigszins de subsidiemogelijkheid aangestipt, waarbij U zei,-ten
minste als ik het zo snel en zo goed kan onthouden-dat men de Ban
dijk vergeten was bij de provincie, bij het rijk. Maar U hebt vol
gens mij geen antwoord gegeven op de vraag hoe of het nu met de sub
sidie voor Halsteren staat.