-4- Wij zijn laatst ook nog met de provincie bij het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu geweest om over de subsuidie te diskussiëren. Het punt is namelijk dat de provincie er van uitging dat het gebied waarvoor subsidie gegeven zou worden, zich uitstrekte van de Bergse plaat tot en met de Bandijk. Zeg maar de hele hoek tegen de voormalige Oosterschelde aan. En op het mi nisterie is dat uitgelegd alléén voor de Bergse plaat. En in tweede instantie is dus verzuimd, dit voorjaar is nog het aantal gebieden uitgebreid, om de Bandijk ook mee te nemen en nu zal er weer een nieuwe procedure gestart worden om een toetsing te maken of dat gebied de Bandijk voor de milieupremieregeling in aanmerking komt. En verder ligt de zaak op schema. Be provincie heeft het plan in behandeling. En dat heeft toch zijn langste tijd, naar onze infor matie strekt, gehad. Ik heb wel goede hoop dat dat nu toch spoedig tot een verklaring van geen bezwaar zal leiden en ook tot een ver lening van de subsidie. Wethouder Sinke: Ik wil er nog best iets aan toevoegen. U hebt gemerkt, en dat is ook zeer terecht, dat ik nu geen Don Quichotte meer ben maar meer Sancho Panza. De burgemeester heeft zich erg goed ingewerkt in de problematiek van het ruimtelijke ordeninggebeuren daar. Het is inderdaad een wat,-dat kan ik me goed voorstellen-, naar de raadsleden verwarrend overkomend gebeuren. Maar het is ook een bijzonder interessant en ingewikkeld geheel. Er moest eerst een proefmolen zijn. Die moest beantwoorden aan de Nederlandse veilig heidsnormen. Aan de andere eisen van de hinderwet en die molen kon alleen besteld worden, als een lokatiemogelijkheid verzekerd was. Dat heeft vrij veel tijd gekost voor dat dat gebeurd was. En als zodanig is die tijd toch wel zo goed mogelijk door ons benut. Ik merk ook dat U zegt, ja, daar is niet goed aan gewerkt. Ik moet daar toch met alle kracht tegen protesteren. Ik vind dat onze afdeling er uitstekend aan gewerkt heeft. Het is een projekt wat misschien toch wel internationaal wordt. Een heel hoogwaardige kwaliteit geleverd heeft qua werking, korrespondentiebeoordeling van die zaken. Ik ben eigenlijk best trots op het pakket wat op het ogenblik in Den Bosch ligt. Ik denk dat de portefeuillehouder het met me eens is dat het daar heel goed gebracht is. Het spijt ons bijzonder, maar ik ben er ook van overtuigd andere molens in Nederland bijzonder langzaam malen en dat tot op hoge niveaus, ondanks alle toezeggingen. We zijn daar heel vroeg mee bij de provincie en bij de Bandijk geweest. Daar heb ben we carte blanche gekregen van, ja, wij staan volledig achter je. En nu worden de laatste regels weer opgezocht en wat ze ook daar ver geten hebben, wordt dan weer toegevoegd. Dat is ook bij het ministe rie zo. Zelfs bij de milieu-organisatie, en dat geeft me toch best zorgen. Niet om die molens, maar met de milieuproblematiek van de toekomst, is het mij opgevallen dat men daar bijzonder moeilijk kiezen kan. Men is er misschien nog nooit zo mee gekonfronteerd ge weest, dat je voor bepaalde dingen op een bepaald moment een be slissing moet nemen. Het is daar inderdaad toch een bijzonder be zwaar. Ik zie dat ook in het milieugebeuren zo. Als er in de toe komst naast de financiële offers, planologische of andere offers gebracht moeten worden om iets werkelijk te realiseren, dan hoop ik dat het sneller gaat dan in dit gebeuren. Als ik het heel kort nog een keer mag samenvatten. Het is zo dat inderdaad de voorgeschiedenis vrij lang geduurd heeft. Maar dat is toe te schrijven aan die proefmolen die in zijn totali teit eerst daar moest zijn en in beeld moest zijn. Die bestelling die er aan vooraf ging. Daarna is er toch wel door ons hard aan ge werkt. Voor de vakantie is het pakket op het provinciehuis bezorgd en ter bestudering aangeboden. Volgens mij is er voortvarend en goed aan dit projekt gewerkt. Het is een bijzonder interessant gebeuren en het is een bijzonder moeilijk gebeuren. Ik vind het een hoog standje voor ons land. Ik begrijp best dat het wat tijd kost, maar dit had mijns inziens niet gehoeven. En die gang naar Leidschendam. Dat is eigenlijk een beetje beschamend voor de hogere overheden. Daar is ons bij de aanvraag van het projekt gevraagd, kies voor ministeries voor Volksgezondheid en van Ekonomische Zaken, mensen van Nederland, gemeentebesturen, werk hier toch alstublieft aan mee. We hebben het zelf opgepakt en we moeten de bal nu terugkaatsen en zeggen, schieten jullie nu een beetje op. Het lid Roosenboom: Een korte reaktie op hetgeen U net zei. Het geval waar ik op inspeelde daar moet voor de legalisering oo een voorbereidingsbesluit worden genomen, want het is gewoon een wijziging in het bestèmmingsplan. En wil je dat daar legaliseren dan moet je ook voor het plan buitengebied een voorbereidingsbesluit nemen, want het is gewoon een wijziging in het bestemmingsplan. Zou dat voldoen aan een bestemmingsplan dan hadden we zo een vergunning kunnen verlenen. De voorzitter: Er is toch helemaal geen sprake van dat er iemand een vergunning gevraagd heeft. Dus er hoeft toch helemaal geen voor bereidingsbesluit... Het lid Roosenboom: Het is toch een planwijziging. De voorzitter: In het geval van het transportbedrijf is er niemand die een vergunning gevraagd heeft, die iets aan het bouwen is ofzo. Het lid' Roosenboom: Als je het wilt legaliseren, dan moet toch het plan veranderd worden? En dat kan alleen maar met een voorberei dingsbesluit De voorzitter: Daar ben ik het dus niet met U eens. Het lid Uytdewilligen: Op de eerste plaats hoor ik U spreken over een verlenging van een voorbereidingsbesluit. Maar hier staat dat er een nieuw voorbereidingsbesluit voor het onderhavige gebied vastge steld zal worden. Nu kan het natuurlijk zijn dat er een^stukje bij gekomen is. Dat het daarom een nieuw voorbereidingsbesluit is. Op de tweede plaats heb ik dacht ik geen antwoord gehad op mijn vraag of reklamanten nu opnieuw bezwaar moeten indienen, of dat die bezwaren gewoon gehandhaafd blijven. En op de derde plaats, of eventueel men sen die nog geen bezwaar gemaakt hadden, nu wel bezwaar zouden kun nen maken. Het lid van Eekelen: Het zou kunnen zijn dat ik het niet erg sn p te, maar U hebt in Uw beantwoording, U als voorzitter zijnde dan, enigszins de subsidiemogelijkheid aangestipt, waarbij U zei,-ten minste als ik het zo snel en zo goed kan onthouden-dat men de Ban dijk vergeten was bij de provincie, bij het rijk. Maar U hebt vol gens mij geen antwoord gegeven op de vraag hoe of het nu met de sub sidie voor Halsteren staat.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 25