-38- De heer van der Weegen kan zeggen, ja dat was omdat die partikulier persoon naar ons toe kwam, het ging niet uit van het gemeentebe stuur. Hier begint het al dat we in de fout gegaan zijn. Die kom missie Schakel heeft niet voor niets die stappen allemaal netjes op een rijtje gezet. Met de bedoeling, gemeente wees voorzichtig met privatisering. Ik wil nog verder gaan. Ook dient voorkomen te worden dat het gemeentebestuur in zijn dienstverlening naar de burger in een te afhankelijke positie terecht komt. We krijgen misschien nog een klein beetje medezeggenschap. Privatiseren kan gevolgen hebben voor bepaalde kwetsbare bevolkingsgroepen, hetzij door het ver dwijnen van bepaalde voorzieningen, hetzij door wijziging in de tariefstelling. Privatisering mag er niet toe leiden dat bepaalde bevolkingsgroepen van een voorziening worden uitgesloten. Dat is privatiseren en hier hebben wij mee te maken. -Als we dit hier gaan goedkeuren dan is wat wij in mei hebben besloten van nul en gener waarde. Wethouder van der Weegen: De heer Roosenboom heeft dacht ik geen vragen meer voor mij neergelegd. Mevrouw Frietman zegt dat ik gezegd heb dat Sportfondsen geen toekomst hebben. Ik heb gezeg dat er bij ons in elk geval een mededeling gedaan is door Sportfondsen Neder land dat open baden geen toekomst meer hebben, dat heb ik daarstraks gezegd. Dat is niet mijn mening, maar de mening van een deskundige heb ik daarstraks gezegd. Ik ben in voor lektuur dus als ik tijd over heb zal ik zeker daar kennis van nemen. De heer Mens, sorry dat ik het moet zeggen, die heeft het stuk in elk geval nog niet hele maal gelezen en waarschijnlijk daarnet ook niet geluisterd. Ik heb daarnet gezegd je moet als je deze afweging maakt het nut in de nieu we situatie pakken en het nut in de oude situatie pakken en daar een goede keuze uit maken. Dat is de afweging die ook in het rapport over privatisering staat. Dat heb ik daarnet wel heel duidelijk ge zegd. Ik heb net zelfs ook gezegd dat wij in het kader van de voor waarde die wij gesteld hebben om überhaupt hierin mee te denken, daar ook duidelijk gestalte aan gegeven hebben. Dat is nogmaals het stuk wat daar in staat. De toegankelijkheid van het gebeuren hebben we wel degelijk doorgesproken wat in het kader van de exploitatie-op- zet ten aanzien van het zwembad als maximale tarief gesteld mag worden. U zult in de notitie ook zien dat wij, althans dat hebt U ge lezen, zeggen je zou met dat overschot bijvoorbeeld een tariefbeïn vloeding verder nog kunnen doen voor bepaalde groepen. Ik denk dat U ook in het stuk kunt zien dat met name toegankelijkheid voor bejaar den, voor kleinere kinderen, voor gehandicapten, zeker zo groot zijn. Dat zijn nu net die doelgroepen die de heer Schakel in die no titie noemt van privatisering. De zwakkere in onze maatschappij. Waarvan ik zeg, daar is wel degelijk rekening mee gehouden. U hebt gezegd, Oesterdam en Binnenschelde. Wethouder Sinke heeft daarnet al gezegd, het gaat niet alleen om zwemmen. Het is zo dat er een aantal akkommodaties in West-Brabant komen die zeker voor bepaalde leef tijdsgroepen en dus ook voor bezoekers van het het open zwembad een konkurrent zijn. En dan kunt U zeggen, dat is niet zo, dat is gewoon wel zo. Er wordt gewoon aantrekkingskracht uitgeoefend door derge lijke akkommodaties. Als straks het stuk strand ook in Tholen klaar is, dan zult U zien dat daar mensen naar toe gaan. Misschien niet om te zwemmen maar wel om te zonnen. -39- We hebben destijds ook het Halsterse bad gehad. Daar gingen een hele hoop mensen naar toe en dan kwam er niet eens water. Maar ze gingen er wel naar toe. En wij hebben alleen maar aangegeven in dit stuk dat dat ook naar onze mening zo is. U kunt overigens ook uit de eer ste regel waar wij het rapport mee beginnen lezen, dat er achter deze tafel niemand zit die zegt het open bad zou persé dicht moeten. Wij zijn nog steeds bezig om te zoeken naar een betere akkommodatie voor de bevolking van Halsteren en die een heel jaar kan worden ge bruikt. Daar zijn we naar op zoek. Dat proberen we af te zetten ten opzichte van de buitenbadsituatie. En dat is de inbreng die de ge meente in dit kader gehad heeft. Ten aanzien van de zomer, ik kan die voorspelling ook niet doen. Maar ik denk dat er in elk geval een grotere zekerheid is dat we volgend jaar een slechtere zomer krijgen dan eenzelfde zomer. Maar nogmaals ik wil daar- best een weddenschap met U over afsluiten. Met betrekking tot wat cijfers die genoemd hebt uit het rapport, ik denk dat dat een kompliment is aan de be drijfsleiding van het zwembad. Met minder mensen in het zwembad ook minder kosten. Dat is best eens op zijn plaats denk ik. Er is in dit zwembad een goed beheer. Ook ten aanzien van de kostenbewaking. En dat kunt U lezen uit die cijfers. Het is zo, als er minder mensen komen dan is er, op uitdrukkelijk aandringen ook van het gemeente bestuur ook minder personeel. Dat mag U gerust weten, maar er is wel altijd goed op ingespeeld door met name de bedrijfsleiding. Dat er dan wat minder personeel aangenomen werd. Dat veroorzaakt als er min der mensen zijn ook een minder exploitatietekort. Dat is ook door ons regelmatig gezegd. Maar dat mag ook best hier in het openbaar gezegd worden. Daar is altijd een goed beheer gevoerd. Dat is ook niet de reden waarom U in dit stuk bijvoorbeeld leest, dat wij zeg gen, willen we ergens anders heen. Wij willen gewoon de afweging maken, nut ten opzichte van kosten, maar dan wel nut van een heel jaar zwemmen ten opzichte van maximaal vier maanden zwemmen. Het rapport op zich. U zegt het haalbaarheidsonderzoek dat zegt mij in die zin niets. Het is natuurlijk zo dat we ate maken hebben in deze situatie met een partikulier die een plan had. De gemeente zegt dat plan zou voor ons interessant kunnen zijn maar dan met name ten aanzien van het as- pekt zwembad. U zegt die andere aktiviteiten die daar nu in plaats vinden, zijn die nu allemaal dan alleen ten nutte van de Halsterse bevolking. Hebben we daar nu behoefte aan. Xk denk dat het zo is als een bedrijf zich in Halsteren wil vestigen, dat we ook die vras niet altijd stellen, van is dat nu nodig alleen voor de Halsterse bevolking. Er is in dit kader in elk geval duidelijk gezegd, dat in het totale plan en dat is onderbouwd in deze notitie. En ook in het onderzoek wat door betrokkene zelf is uitgevoerd, of de totale ex ploitatie van het totale plan, haalbaar is. Natuurlijk gaat dat dan uit buiten de grenzen van de gemeente Halsteren. Dat is heel duide lijk. De betrokkenheid van de gemeente Halsteren betreft uitsluitend het zwemgedeelte en daar moet je dus naar kijken. Is dat ten dienste van de bevolking van de gemeente Halsteren. Maar de rest mag best ook voor een deel ingebracht en gesteund worden door bevolking uit de gemeente Tholen en Steenbergen.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 20