-38-
De heer van der Weegen kan zeggen, ja dat was omdat die partikulier
persoon naar ons toe kwam, het ging niet uit van het gemeentebe
stuur. Hier begint het al dat we in de fout gegaan zijn. Die kom
missie Schakel heeft niet voor niets die stappen allemaal netjes op
een rijtje gezet. Met de bedoeling, gemeente wees voorzichtig met
privatisering. Ik wil nog verder gaan. Ook dient voorkomen te worden
dat het gemeentebestuur in zijn dienstverlening naar de burger in
een te afhankelijke positie terecht komt. We krijgen misschien nog
een klein beetje medezeggenschap. Privatiseren kan gevolgen hebben
voor bepaalde kwetsbare bevolkingsgroepen, hetzij door het ver
dwijnen van bepaalde voorzieningen, hetzij door wijziging in de
tariefstelling. Privatisering mag er niet toe leiden dat bepaalde
bevolkingsgroepen van een voorziening worden uitgesloten. Dat is
privatiseren en hier hebben wij mee te maken. -Als we dit hier gaan
goedkeuren dan is wat wij in mei hebben besloten van nul en gener
waarde.
Wethouder van der Weegen: De heer Roosenboom heeft dacht ik geen
vragen meer voor mij neergelegd. Mevrouw Frietman zegt dat ik gezegd
heb dat Sportfondsen geen toekomst hebben. Ik heb gezeg dat er bij
ons in elk geval een mededeling gedaan is door Sportfondsen Neder
land dat open baden geen toekomst meer hebben, dat heb ik daarstraks
gezegd. Dat is niet mijn mening, maar de mening van een deskundige
heb ik daarstraks gezegd. Ik ben in voor lektuur dus als ik tijd
over heb zal ik zeker daar kennis van nemen. De heer Mens, sorry dat
ik het moet zeggen, die heeft het stuk in elk geval nog niet hele
maal gelezen en waarschijnlijk daarnet ook niet geluisterd. Ik heb
daarnet gezegd je moet als je deze afweging maakt het nut in de nieu
we situatie pakken en het nut in de oude situatie pakken en daar een
goede keuze uit maken. Dat is de afweging die ook in het rapport
over privatisering staat. Dat heb ik daarnet wel heel duidelijk ge
zegd. Ik heb net zelfs ook gezegd dat wij in het kader van de voor
waarde die wij gesteld hebben om überhaupt hierin mee te denken,
daar ook duidelijk gestalte aan gegeven hebben. Dat is nogmaals het
stuk wat daar in staat. De toegankelijkheid van het gebeuren hebben
we wel degelijk doorgesproken wat in het kader van de exploitatie-op-
zet ten aanzien van het zwembad als maximale tarief gesteld mag
worden. U zult in de notitie ook zien dat wij, althans dat hebt U ge
lezen, zeggen je zou met dat overschot bijvoorbeeld een tariefbeïn
vloeding verder nog kunnen doen voor bepaalde groepen. Ik denk dat U
ook in het stuk kunt zien dat met name toegankelijkheid voor bejaar
den, voor kleinere kinderen, voor gehandicapten, zeker zo groot
zijn. Dat zijn nu net die doelgroepen die de heer Schakel in die no
titie noemt van privatisering. De zwakkere in onze maatschappij.
Waarvan ik zeg, daar is wel degelijk rekening mee gehouden. U hebt
gezegd, Oesterdam en Binnenschelde. Wethouder Sinke heeft daarnet al
gezegd, het gaat niet alleen om zwemmen. Het is zo dat er een aantal
akkommodaties in West-Brabant komen die zeker voor bepaalde leef
tijdsgroepen en dus ook voor bezoekers van het het open zwembad een
konkurrent zijn. En dan kunt U zeggen, dat is niet zo, dat is gewoon
wel zo. Er wordt gewoon aantrekkingskracht uitgeoefend door derge
lijke akkommodaties. Als straks het stuk strand ook in Tholen klaar
is, dan zult U zien dat daar mensen naar toe gaan. Misschien niet om
te zwemmen maar wel om te zonnen.
-39-
We hebben destijds ook het Halsterse bad gehad. Daar gingen een hele
hoop mensen naar toe en dan kwam er niet eens water. Maar ze gingen
er wel naar toe. En wij hebben alleen maar aangegeven in dit stuk
dat dat ook naar onze mening zo is. U kunt overigens ook uit de eer
ste regel waar wij het rapport mee beginnen lezen, dat er achter
deze tafel niemand zit die zegt het open bad zou persé dicht moeten.
Wij zijn nog steeds bezig om te zoeken naar een betere akkommodatie
voor de bevolking van Halsteren en die een heel jaar kan worden ge
bruikt. Daar zijn we naar op zoek. Dat proberen we af te zetten ten
opzichte van de buitenbadsituatie. En dat is de inbreng die de ge
meente in dit kader gehad heeft. Ten aanzien van de zomer, ik kan
die voorspelling ook niet doen. Maar ik denk dat er in elk geval een
grotere zekerheid is dat we volgend jaar een slechtere zomer krijgen
dan eenzelfde zomer. Maar nogmaals ik wil daar- best een weddenschap
met U over afsluiten. Met betrekking tot wat cijfers die genoemd
hebt uit het rapport, ik denk dat dat een kompliment is aan de be
drijfsleiding van het zwembad. Met minder mensen in het zwembad ook
minder kosten. Dat is best eens op zijn plaats denk ik. Er is in dit
zwembad een goed beheer. Ook ten aanzien van de kostenbewaking. En
dat kunt U lezen uit die cijfers. Het is zo, als er minder mensen
komen dan is er, op uitdrukkelijk aandringen ook van het gemeente
bestuur ook minder personeel. Dat mag U gerust weten, maar er is wel
altijd goed op ingespeeld door met name de bedrijfsleiding. Dat er
dan wat minder personeel aangenomen werd. Dat veroorzaakt als er min
der mensen zijn ook een minder exploitatietekort. Dat is ook door
ons regelmatig gezegd. Maar dat mag ook best hier in het openbaar
gezegd worden. Daar is altijd een goed beheer gevoerd. Dat is ook
niet de reden waarom U in dit stuk bijvoorbeeld leest, dat wij zeg
gen, willen we ergens anders heen. Wij willen gewoon de afweging
maken, nut ten opzichte van kosten, maar dan wel nut van een heel
jaar zwemmen ten opzichte van maximaal vier maanden zwemmen. Het
rapport op zich. U zegt het haalbaarheidsonderzoek dat zegt mij in
die zin niets.
Het is natuurlijk zo dat we ate maken hebben in deze situatie met
een partikulier die een plan had. De gemeente zegt dat plan zou voor
ons interessant kunnen zijn maar dan met name ten aanzien van het as-
pekt zwembad. U zegt die andere aktiviteiten die daar nu in plaats
vinden, zijn die nu allemaal dan alleen ten nutte van de Halsterse
bevolking. Hebben we daar nu behoefte aan. Xk denk dat het zo is
als een bedrijf zich in Halsteren wil vestigen, dat we ook die vras
niet altijd stellen, van is dat nu nodig alleen voor de Halsterse
bevolking. Er is in dit kader in elk geval duidelijk gezegd, dat in
het totale plan en dat is onderbouwd in deze notitie. En ook in het
onderzoek wat door betrokkene zelf is uitgevoerd, of de totale ex
ploitatie van het totale plan, haalbaar is. Natuurlijk gaat dat dan
uit buiten de grenzen van de gemeente Halsteren. Dat is heel duide
lijk. De betrokkenheid van de gemeente Halsteren betreft uitsluitend
het zwemgedeelte en daar moet je dus naar kijken. Is dat ten dienste
van de bevolking van de gemeente Halsteren. Maar de rest mag best
ook voor een deel ingebracht en gesteund worden door bevolking uit
de gemeente Tholen en Steenbergen.