-36-
Er is aan de orde, een enthousiaste groep Halsterse en Lepelstraatse
mensen die zeer spontaan een handtekeningenaktie hebben gehouden. En
niet zo weinig. En dat spreekt de groepering Leefbaarheid aan. Wij
vinden dat je naar zoiets goed moet luisteren en daar nota van moet
nemen. Vandaar dat wij hebben gevraagd-,en er ook door het kollege
is toegezegd-, alvorens U hier komt met voorstellen naar de raad,
betrek daar dan de bevolking bijIk kan me ook voorstellen dat het
kollege met een voorstel naar de raad komt waarin zij het plan, zo
als dat nu circuleert, afwijst. Dan vind ik dat dan de mensen die
daarvoor zouden zijn, en dat is niet deze aktiegroep, die juicht dat
dan toe, maar dat weer andere mensen daar iets over kunnen zeggen.
Ik vind dat een belangrijke zaak. En nogmaals heel uitdrukkelijk die
bevolking daarbij betrekken. Die toezegging is gedaan. Wij zullen
dan ook die verdere stemming niet vragen. Overigens wil ik U wel een
paar zaken meegeven. In Veldhoven is ook iets dergelijks gebeurd.
Het schijnt geen succes te zijn geworden. Neem dat in de overwegin
gen eens mee. Informeer eens bij die gemeente, hoe dat daar is ge
gaan, dat kan dan ook bij de besluitvorming meespelen. Met betrek
king tot toezegging vooraf de bevolking daarin wordt gekend. Wij
zitten hier,-dat beloven wij ook altijd met de verkiezingen, die
staan volgend jaar weer voor de deur-, wij willen de belangen van de
inwoners behartigen. Ik vind dan ook dat je heel duidelijk naar de
mensen toe moet zijn. Er werd ook al gesuggereerd dat wij op de hand
zouden zijn van de aktiegroep. Ik heb er niets van gemerkt, want ik:
heb helemaal geen applausje gehad en de anderen wel. Dus ik had
eigenlijk moeten zeggen, wij zijn voor een open bad. Maar dat is
niet aan de orde.
Daar hengelen wij niet naar.
Het lid Frietman-HoppenerIk moet even wat rechtzetten, want wet
houder van der Weegen zegt dat Sportfondsen zou menen dat open baden
geen behoorlijke levensvatbaarheid meer hebben. Dit moet ik nadruk
kelijk tegenspreken. Al praten we hier niet over de weersafhankelijk
heid, maar over het beheer van buitenbaden, die hebben een lange ge
schiedenis en een goede. Het zijn juist degenen die de kastanjes uit
het vuur hebben gehaald. Die tendens is er wel geweest, maar er is
nu weer een positieve kijk op het open zwembad. Lektuur hierover wil
ik de wethouder graag verstrekken.
De voorzitter: Ik wil toch even de publieke tribune vragen zich
van applaus of dergelijke te onthouden. U hebt nu een paar keer Uw
hart mogen luchten. Het is niet gebruikelijk dat dat in de raadszaal
verder gebeurt. Dus ik zou U nogmaals willen vragen dit niet meer te
doen.
Het lid Mens: Bij de behandeling van punt 28 is al diverse malen
in punt 30, het zogenaamde haalbaarheidsonderzoek, ter sprake ge
weest. Dus ik had bij punt 30, het haalbaarheidsonderzoek netjes, om
het woord gevraagd. Maar ik vind zoals anderen het doen, ik nu ook
in punt 28 hierover kan praten.
-37-
Ik geloof niet dat dat enige reden tot protest zal uitlokken. Wat is
het namelijk, het haalbaarheidsonderzoek. Op zich een goede zaak.
De gemeente Halsteren is in het bezit van een royaal en goed gesi
tueerd openluchtzwembad "De Melanen". Prachtige openingszin vind ik
om de haalbaarheid van dit sportkomplex niet te doen uitvoeren. Dan
gaan ze verder over de bezoekersaantallen wat zou teruglopen. Toen
door de Binnenschelde en door de Oesterdam. Ik wil U wel verklaren
dat zowel de Binnenschelde als de Oesterdam geen konkurrent is voor
het zwembad "de Melanen", dat is zo. Tevens gaat men uit van een
prognose,-de heer Sinke heeft het zojuist ook al gezegd-, van mini
maal 50.000 bezoekers. En als men dan op dit moment boven de 80.000
zit dan vind ik dat die prognose niet juist is. Je kunt natuurlijk
uitgaan van het is een prima zomer. Wie zegt dat de zomers, 1990,
1991 en 2000 niet hetzelfde zullen zijn als 1989. Het gaat er maar
om dat je daarom niet over moet gaan tot het creëeren van dit sport
komplex. Dat is geen reden. Ik wilde tevens ook eens praten over de
financiën. Ik heb zojuist gelezen, als ik het op een rijtje zet, dan
verbaast mij iets, het exploitatieverlies van het zwembad "de Mela
nen" was in:
1984 f 219.077, iri 1985 f 281.985, in 1986 f 261.760, in
1987 f 262.272, in 1988 een toch slechte zomer voor het zwembad,
f 251.475,Nu vraag ik me af, die bezoekersaantallen vanaf 1984
met tussen de 80 en 100.000 dat gaf een exploitatieverlies van
f 290.000,De slechte zomer van 1988 met 40.000 of 50.000 bezoe
kers geeft een exploitatieverlies van f 251.000,f 275.000,
Dus minder aantal bezoekers en veel minder exploitatiekosten. Dan
zeg ik, nu gaat U in Uw haalbaarheidsonderzoek van het bezoekersaan
tal, dus de exploitatie.
Het lid Somers: Een kwestie van goed besturen Jan.
Het lid Mens: Ik bedoel maar. Het is voor mij een vraag die ik
niet begrijp. Tevens is er ook sprake van het rapport over het be
hoefte-onderzoek. Ja sorry, ik heb de rapporten niet thuisgestuurd
gekregen. Wel de fraktievoorzittermaar die had het ook nog maar
even. Ik kan hier nergens een behoefte-onderzoek uit halen. Wie
heeft er hier in Halsteren behoefte aan vier tennisbanen?
Waar staat het? Is er behoefte aan drie squashbanen? Waar kan ik dat
vinden? Is er behoefte aan een fitnessruimte? Waar kan ik het vin
den? Is er behoefte aan een sportshop? Ik kan het nergens vinden.
Een horecagelegenheid bij het zwembad? Ik kan het nergens vinden.
Dus het behoefteonderzoek staat hier volgens mij niet in. Het haa,;
baarheidsonderzoek is opgesteld door de initiatiefnemer. Die pro
beert het natuurlijk zo enthousiast en zo goed mogelijk te presen
teren, uiteraard. Waar het eigenlijk om gaat en het is hier vanavond
ook al enkele keren naar voren gekomen, het gaat om de privatise
ring. En daardoor zijn wij, de gemeente Halsteren, in de fout ge
gaan. In mei hebben wij hier over de privatiseringsnota gepraat. Wat
staat daar aan het begin in: daarnaast dient over garanties beschikt
te worden dat de kwaliteit en de kontinuïteit van de geprivatiseerde
aktiviteiten gewaarborgd is. Ook hieraan blijkt het in de praktijk
weieens te schorten. Het voorbeeld ligt hier voor ons. Om de lagere
overheden in staat te stellen die logische procesgang te volgen,
heeft de kommissie Schakel het stappenplan ontworpen. Fraktievoor—
zitter Jan van Eekelen heeft hier duidelijk gezegd. Met het zwembad
hebben wij zeven, acht stappen overgeslagen. We zijn er zo maar
ineens middenin getrapt.