-32- Maar dat is hier wel terdege gesteld. We willen deze opdracht die we aan het kollege gegeven hebben, echt niet doorkruisen. En we stellen dus voor om die diskussie op te schorten tot we een echt plan heb ben. We hebben helemaal geen financiële gegevens. Niets. Dat is nog allemaal volkomen onbekend. Inderdaad dat plan dat kwam, dat mapje, gisteren. Daar heb ik ook heel weinig meer mee kunnen doen. Trouwens het is financieel toch nog niet rond. Ik wil wel graag even rustig afwachten waar het kollege mee komt. Wethouder van der Weegen; Een hele hoop reakties vanuit de raad die toch wel een bepaalde lijn in zich hebben. Het is zo dat ik al eerder aan deze raad uitgelegd heb hoe de procedure van dit plan is geweest. We hebben daarnaast een uitvoerige toelichting gedaan in een drietal kommissies. De situatie die we nu in het haalbaarheids onderzoek verder voltooid hebben is eigenlijk alleen de eerste zeven pagina's of acht pagina's die in het plan zitten. De rest was ook toen al bekend bij de kommissiebehandeling. Ik heb toen met wethouder Sinke samen, die vergadering hebben we samen geleid, uiteengezet wat de probleemgebieden nog waren. Met name ruimtelijke ordening en de financiering. Daarnaast heb ik wel gezegd wat voor het kollege 'in elk geval het uitgangspunt was met betrek king tot de financiële konsequenties voor de gemeente. Die staan met name ook in die eerste acht pagina's van het boekwerk. Nogmaals daar is dan de financiering natuurlijk niet meegeregeld. Dat is een ander aspekt. We hebben alleen hierin weergegeven wat voor de gemeente de voorwaarden zouden zijn. De minimale voorwaarden zouden zijn om te participeren in dit komplex. Ik zal nu proberen het toch even door te lopen. Nogmaals het plan waar wij het over hebben is duidelijk een afweging van twee zaken. En ik denk dat dat ook de opdracht aan ons altijd is geweest. Het afwegen van het nut van een open zwembad, versus de kosten die daar aanhangen en het afwegen van het nut van een overdekt zwembad met de kosten die daaraan hangen. Nogmaals die situatie die vindt U ook terug in de eerste acht pagina's. Daar ziet U in elk geval de resultaten van. Ik kom daar zo direkt wel op terug bij met name de woorden van de heer Mouws en de heer van Elzakker. De heer Roosenboom heeft vooral genoemd het aspekt van de bevolking er in kennen. Meerderen hebben dat ook gezegd. Ook de heer van Elzak ker dacht ik heeft dat naar voren gebracht. De heer van Eekelen heeft een hele andere zaak naar voren gebracht, maar daar kom ik zo direkt wel even op. Er zijn in elk geval meer sprekers geweest die gezegd hebben, je moet voor dat je bij de raad komt toch ook de be volking voorlichten. Ik denk dat dat inderdaad een terechte opmer king is. Het is een dermate belangrijke situatie dat het normaal is dat je de bevolking daarbij betrekt. En anders komen wij er zeker niet mee naar de raad als we er niet achter zouden staan. Als het een goede zaak is en we kunnen dat goed verdedigen dan denk ik dat zo'n hearing ook een prima stuk promoting en reklame zou kunnen zijn. Ik denk dat ook de andere betrokken partijen, die bij ons voorstel in deze konstruktie zijn betrokken, daar geen enkel bezwaar tegen zullen hebben. Dan is dat een goed stuk reklame. -33- Het moet nogmaals een goede akkommodatie zijn willen we de huidige akkommodatie opgeven. Dat staat ook heel duidelijk in het stuk wat het kollege naar voren brengt. Dus ten aanzien van de hearing duide lijk een toezegging. Mevrouw Frietman heeft gezegd, eerst maar eens kijken inderdaad hoe je verder kunt komen met name ten aanzien van die aspekten die nog open liggen. Daarnaast is het zeker zo dat er voorwaarden door ons gesteld zullen worden aan de realisering van het plan. Ik hoop in elk geval dat als zij de stukken straks gelezen heeft dat ze dan ook hoogstwaarschijnlijk ziet dat diezelfde voor waarde ook voor ons voor een groot deel in de opzet zo wij die voor staan, gerealiseerd worden. Dus het veilig stellen bijvoorbeeld van eigendommen dat zit duidelijk in dit stuk in. Dat zwemmen betaalbaar blijft, ook daar hebben we in elk geval een stempel op gedrukt dat die prijs inderdaad betaalbaar moet blijven. U kunt dat ook lezen in het stuk. De openluchtrekreatie moet overeind blijven. Ook daar is heel duidelijk van in het stuk wat wij aangegeven hebben naar de provincie in het kader van de ruimtelijke ordening, dat het in elk geval niet zo zal zijn dat het een verdere aantasting van het gebied de Melanen mag en kan zijn. Het moet in elk geval binnen de huidige zwemakkommodatie kunn'en gebeuren. Dus de openluchtrekreatie als zodanig buiten het zwembad is veilig gesteld. Daarnaast ziet U in c opzet als U die goed bekeken hebt ook duidelijk dat de terreinen die over zouden blijven prima aangewend worden voor het kunnen zonneba den en dergelijke. De heer van Eekelen heeft nogmaals de stelling van de Werknemerspartij betuigd. Die is uitvoerig bekend. Hij heeft gezegd, er blijft in dit stuk f 64.000,over. Ik denk dat we die diskussie inderdaad niet nu moeten voeren, maar straks. Het is zoals ik het verhaal begonnen ben natuurlijk een afweging van, moet je met deze akkommodatie verder gaan of niet en meerdere adviezen hebben ons hierover bereikt. Ook van bijvoorbeeld Sportfondsen Nederland, die stellen dat het in principe zo is dat een open bad in Nederland geen toekomst heeft. Nogmaals, dat zijn niet onze woorden, dat zijn woorden van deskundi ge mensen. Nogmaals het is een veel grotere afweging dan alleen het financiële verschil wat er overblijft. De heer Mouws heeft gezegd, wij wachten de volledige uitwerking af. In principe heeft dat het kollege ook aangegeven in de reaktie op de stukken 28, 29 en 30. Wij vinden dat we eerst ons werk af moeten ma ken en daarna U volledig voor moeten kunnen lichten, want het is na tuurlijk zo dat de haalbaarheid pas 100% is als inderdaad die ruimte lijke ordening en de financiering haalbaar zijn. En dat zijn ze tot op heden in elk geval nog niet. Het C.D.A. blijft ogen houden in elk geval heb ik begrepen voor het open bad mits financieel haalbaar. Ik denk dat dat aan kan sluiten bij de opmerking die ook de heer van Elzakker gemaakt heeft. Van, bekijk eens de mogelijkheid om het ondiepe bad in takt te houden. Wij hebben zelf daar wel met de werkgroep die we daarvoor hebben, over gesproken. Zo dat onze kon takten met een paar andere gemeenten heeft duidelijk geleerd, dat als een overdekte akkommodatie en een buitenakkommodatie naast el kaar liggen dat dat dan op heel korte termijn daarna zal leiden tot het nauwelijks meer gebruiken van de open akkommodatie. Uiteraard zomers zoals die van 1989 waarschijnlijk wat uitgezonderd. We hebben met name in een gemeente als Cuijk en de gemeente Middelharnisdie een dergelijke situatie ook gekend hebben, dat duidelijk meegekre gen.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 17