Dan zou ik toch willen vragen over de hoofden van alle raadsleden
heen, alle politieke partijen die hier in Halsteren geregistreerd
zijn. Ik vind men praat niet om een voorbeeld te noemen van de Groe
pering Wiersema of van de Groepering Graafmans. Neen, dat zijn duide
lijke vertegenwoordigersrespectievelijk van de V.V.D en de
F.v.d.A.Zo maakt ook ondergetekende deel uit van de Groepering
Leefbaarheid. Een Groepering Roosenboom die bestaat niet en als zo
danig wens ik ook niet te worden aangesproken. Ik denk dat het ge
woon een kwestie van normaal verkeer is binnen deze raad. Ik vraag
daar toch enig begrip voor.
Het lid GraafmansMaar enkele opmerkingen. Een van de opmerkin
gen, en dat heb ik bewust niet in eerste termijn gedaan, omdat dat
bij ons iets is wat uiteindelijk op de tweede of misschien wel op de
derde plaats komt. Maar wij willen ook als Partij van de Arbeid onze
ogen niet sluiten voor de ekonomische belangen voor Halsteren en
voor heel deze regio die gediend zijn bij deze xregomleggingEr zijn
nu allerlei rapporten en gesprekken gaande over Europa 1992, wanneer
de grenzen open gaan. Een goede verbinding tussen enerzijds onze zui
derburen en dan specifiek Antwerpen en Rotterdam. Dat is natuurlijk
een enorm belangrijke zaak voor heel deze regioLaten we vooraf zeg
gen, dat houdt helemaal niet in dat heel deze regio volgebouwd moet
worden met allerlei industrieën. Maar in een logistiek centrum waar
sprake van is bij Ossendrecht, ontzettend veel vervoerders, bedrij
ven die in heel Bergen op Zoom en ook Halsteren hun boterham verdie
nen. Waar een aantal mensen uit onze gemeente hun boterham verdie
nen. Ik denk dat we daar heel reëel in moeten zijn en zeggen dat
daardoor deze weg ook voor deze regio en voor Halsteren heel erg
belangrijk is. Ik heb het expres niet in eerste termijn gezegd, om
dat voornamelijk iedereen het: over het milieu had en dan zou het uit
de mond van de Partij van de Arbeid misschien raar kunnen klinken
dat die gelijk de ekonomische motieven erbij genomen had. Maar wij
willen dit hier in elk geval niet onvermeld laten. Reagerend op de
heer Somers en even uitleggen waarom wij zijn motie, die hij even
tueel in wil dienen, niet zullen steunen. Dat is dat in het rijkswe-
genplan de Zoomweg wel genoemd wordt, maar dat de plannen daarover
heel erg onzeker zijn.
Zeker nu er ook gesproken wordt om de prioriteit te leggen bij het
reduceren van het autogebruik. Nu zijn wij niet zo naïef om te den
ken dat de gemeente Halsteren, wanneer ze nee zeggen tegen zo'n be
stemmingsplan, dat dat ineens het autogebruik naar beneden zou bren
gen. Maar de regering is bezig om het automobilisme, laten we het
maar noemen, te ontmoedigen. Het is helemaal nog niet zo zeker wan
neer dat beleid echt waarde blijkt te hebben, dat dan die Zoomweg er
zal komen. Dat is een van de redenen dat we de motie van de heer So
mers, om ons uit te spreken over die Zoomweg dat wij daar geen steun
aan verlenen.
Het lid MouwsRest mij alleen nog maar toch onze verwondering uit
te spreken tussen hetgeen de heer Somers hier vanavond beweert en de
brief door de voorzitter van hun groepering. Dan neem ik toch aan
door hen duidelijk ondersteunde zaken, wat hij hier naar voren
brengt. Wij achten er op zijn minst enige discripantie tussen aan te
treffen. Maar misschien hebben wij die brief te letterlijk gelezen
of misschien zelfs te serieus genomen. Maar anders kan ik tussen de
ze twee zaken geen verband zien.