Dan zou ik toch willen vragen over de hoofden van alle raadsleden heen, alle politieke partijen die hier in Halsteren geregistreerd zijn. Ik vind men praat niet om een voorbeeld te noemen van de Groe pering Wiersema of van de Groepering Graafmans. Neen, dat zijn duide lijke vertegenwoordigersrespectievelijk van de V.V.D en de F.v.d.A.Zo maakt ook ondergetekende deel uit van de Groepering Leefbaarheid. Een Groepering Roosenboom die bestaat niet en als zo danig wens ik ook niet te worden aangesproken. Ik denk dat het ge woon een kwestie van normaal verkeer is binnen deze raad. Ik vraag daar toch enig begrip voor. Het lid GraafmansMaar enkele opmerkingen. Een van de opmerkin gen, en dat heb ik bewust niet in eerste termijn gedaan, omdat dat bij ons iets is wat uiteindelijk op de tweede of misschien wel op de derde plaats komt. Maar wij willen ook als Partij van de Arbeid onze ogen niet sluiten voor de ekonomische belangen voor Halsteren en voor heel deze regio die gediend zijn bij deze xregomleggingEr zijn nu allerlei rapporten en gesprekken gaande over Europa 1992, wanneer de grenzen open gaan. Een goede verbinding tussen enerzijds onze zui derburen en dan specifiek Antwerpen en Rotterdam. Dat is natuurlijk een enorm belangrijke zaak voor heel deze regioLaten we vooraf zeg gen, dat houdt helemaal niet in dat heel deze regio volgebouwd moet worden met allerlei industrieën. Maar in een logistiek centrum waar sprake van is bij Ossendrecht, ontzettend veel vervoerders, bedrij ven die in heel Bergen op Zoom en ook Halsteren hun boterham verdie nen. Waar een aantal mensen uit onze gemeente hun boterham verdie nen. Ik denk dat we daar heel reëel in moeten zijn en zeggen dat daardoor deze weg ook voor deze regio en voor Halsteren heel erg belangrijk is. Ik heb het expres niet in eerste termijn gezegd, om dat voornamelijk iedereen het: over het milieu had en dan zou het uit de mond van de Partij van de Arbeid misschien raar kunnen klinken dat die gelijk de ekonomische motieven erbij genomen had. Maar wij willen dit hier in elk geval niet onvermeld laten. Reagerend op de heer Somers en even uitleggen waarom wij zijn motie, die hij even tueel in wil dienen, niet zullen steunen. Dat is dat in het rijkswe- genplan de Zoomweg wel genoemd wordt, maar dat de plannen daarover heel erg onzeker zijn. Zeker nu er ook gesproken wordt om de prioriteit te leggen bij het reduceren van het autogebruik. Nu zijn wij niet zo naïef om te den ken dat de gemeente Halsteren, wanneer ze nee zeggen tegen zo'n be stemmingsplan, dat dat ineens het autogebruik naar beneden zou bren gen. Maar de regering is bezig om het automobilisme, laten we het maar noemen, te ontmoedigen. Het is helemaal nog niet zo zeker wan neer dat beleid echt waarde blijkt te hebben, dat dan die Zoomweg er zal komen. Dat is een van de redenen dat we de motie van de heer So mers, om ons uit te spreken over die Zoomweg dat wij daar geen steun aan verlenen. Het lid MouwsRest mij alleen nog maar toch onze verwondering uit te spreken tussen hetgeen de heer Somers hier vanavond beweert en de brief door de voorzitter van hun groepering. Dan neem ik toch aan door hen duidelijk ondersteunde zaken, wat hij hier naar voren brengt. Wij achten er op zijn minst enige discripantie tussen aan te treffen. Maar misschien hebben wij die brief te letterlijk gelezen of misschien zelfs te serieus genomen. Maar anders kan ik tussen de ze twee zaken geen verband zien.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 130