-10-
En tot slot werd er gezegd van, hoe kan het nu dat er zo weinig op
de geomofologische kwaliteiten wordt gelet. Gezien de houding van de
provincie ten opzichte van de Brabant Wal. Ik heb dat ook al in een
eerdere fase gezegd. Het feit op zichzelf dat elders door de noodge
dwongen, hele moeilijke afwegingen, die gemaakt moeten worden soms
op zichzelf waardevolle stukjes moeten worden opgeofferd, betekent
nog niet dat daarmee andere waardevolle stukjeswaar in elk geval
volgens de provincie dergelijke gewichtige belangenafweging op dit
moment niet aan de orde is, dat je die dan zo met elkaar zou kunnen
vergelijken. En door te zeggen, als het daar niet kan dan kan het
aan de andere kant ook niet. En niemand, die zegt dat er hier geen
schade aan de hand zou zijn zoals het door verschillende leden van
deze raad naar voren is gebrachtHet is zo dat je gewoon een moei
lijke afweging hebt waarbij je gewoon een besluit moet neinen waar
niemand echt blij mee isDie brengt ons hier in de positie dat je
als gemeenteraad de belangen van de burgerij af moet wegen en een
keuze moet maken. En daarvoor zitten we nu. En ik denk dat we daar
ook niet voor weg moeten lopen. Ik hoor dat trouwens ook niemand
doen, dat even voor de goede orde.
Het lid SomersIk ben waarschijnlijk niet heel duidelijk geweest,
maar ik denk dat ik namens Leefbaarheid ook duidelijk gezegd heb
dat wij de problemen van de Halsterse- en Steenbergseweg erkennen.
Ik heb ook helemaal niet gezegd dat bijvoorbeeld de raad van Halste
ren lichtzinnige gedachten heeft en een weg aan gaat leggen waar die
niet nodig zou zijn. Ik heb alleen de rechte lijn van het woon/werk
verkeer Bergen op Zoom-Halsteren-Tholen, waar de cijfers over zijn,
aangekaart en gevraagd, kunt U dat eens laten nagaan, hard maken, on
derzoeken. Kijk de huidige Steenbergseweg.
De voorzitter: Voor de goede orde. Ik weet niet of U de toelich
ting op het bestemmingsplan gelezen hebt, dat staat er allemaal in,
van Tholen naar Bergen op Zoom gaan enzovoorts.
Het lid SomersIk heb duidelijk proberen te maken, maar dat is
blijkbaar niet gelukt, U woont hier ook nog niet zo lang, dat juist
het ontbreken van het deel van de zoomweg vanaf Dinteloord tot aan
in dit geva1 nu de Zeeuwse wegomdat het zuidelijk tracé zoomweg in
middels in de Ossendrechtse poldersdat daar aan gewerkt gaat wor
den.
Dat dat zal gaan betekenen dat met name het doorgaande verkeer na
tuurlijk op dit nieuw aan te leggen tracé waarschijnlijk best druk
ker zal worden. Maar het zal ook betekenen ondanks de verschrikke
lijke drukke Halsterseweg, dat het nog helemaal niet zo zeker zal
zijn dat het ook weer niet opnieuw meer verkeer aan zal trekken. Als
je de grote lijnen op de kaart bekijkt en het toekomstige tracé van
de Zoomweg, waarvan U natuurlijk zegt, heb ik ook nadrukkelijk ge
zegd, dat is nu niet aan de orde. Maar in de onderbouwing van het
bestemmingsplan zijn er zestien pagina's gewijd aan het onderdeel
zoomweg omdat dat hier een belangrijke rol speelt. Dat is eigenlijk
het enige wat ik vanavond wilde vragen. Al die betrokkenheid en de
keuze tussen de belangen van betrokkenen, belangen van de natuur,
het milieu, afweging tegenover de drukke Halsterseweg, dat is voor
ons net zo duidelijk als voor U. Wij hebben het kollege nimmer, en
zeker ook vanavond niet, verweten dat ze onzorgvuldig geweest is. Ik
heb zelfs nog gezegd dat er zorgvuldige afwegingen hebben plaatsge
vonden.
i
t