-10- En tot slot werd er gezegd van, hoe kan het nu dat er zo weinig op de geomofologische kwaliteiten wordt gelet. Gezien de houding van de provincie ten opzichte van de Brabant Wal. Ik heb dat ook al in een eerdere fase gezegd. Het feit op zichzelf dat elders door de noodge dwongen, hele moeilijke afwegingen, die gemaakt moeten worden soms op zichzelf waardevolle stukjes moeten worden opgeofferd, betekent nog niet dat daarmee andere waardevolle stukjeswaar in elk geval volgens de provincie dergelijke gewichtige belangenafweging op dit moment niet aan de orde is, dat je die dan zo met elkaar zou kunnen vergelijken. En door te zeggen, als het daar niet kan dan kan het aan de andere kant ook niet. En niemand, die zegt dat er hier geen schade aan de hand zou zijn zoals het door verschillende leden van deze raad naar voren is gebrachtHet is zo dat je gewoon een moei lijke afweging hebt waarbij je gewoon een besluit moet neinen waar niemand echt blij mee isDie brengt ons hier in de positie dat je als gemeenteraad de belangen van de burgerij af moet wegen en een keuze moet maken. En daarvoor zitten we nu. En ik denk dat we daar ook niet voor weg moeten lopen. Ik hoor dat trouwens ook niemand doen, dat even voor de goede orde. Het lid SomersIk ben waarschijnlijk niet heel duidelijk geweest, maar ik denk dat ik namens Leefbaarheid ook duidelijk gezegd heb dat wij de problemen van de Halsterse- en Steenbergseweg erkennen. Ik heb ook helemaal niet gezegd dat bijvoorbeeld de raad van Halste ren lichtzinnige gedachten heeft en een weg aan gaat leggen waar die niet nodig zou zijn. Ik heb alleen de rechte lijn van het woon/werk verkeer Bergen op Zoom-Halsteren-Tholen, waar de cijfers over zijn, aangekaart en gevraagd, kunt U dat eens laten nagaan, hard maken, on derzoeken. Kijk de huidige Steenbergseweg. De voorzitter: Voor de goede orde. Ik weet niet of U de toelich ting op het bestemmingsplan gelezen hebt, dat staat er allemaal in, van Tholen naar Bergen op Zoom gaan enzovoorts. Het lid SomersIk heb duidelijk proberen te maken, maar dat is blijkbaar niet gelukt, U woont hier ook nog niet zo lang, dat juist het ontbreken van het deel van de zoomweg vanaf Dinteloord tot aan in dit geva1 nu de Zeeuwse wegomdat het zuidelijk tracé zoomweg in middels in de Ossendrechtse poldersdat daar aan gewerkt gaat wor den. Dat dat zal gaan betekenen dat met name het doorgaande verkeer na tuurlijk op dit nieuw aan te leggen tracé waarschijnlijk best druk ker zal worden. Maar het zal ook betekenen ondanks de verschrikke lijke drukke Halsterseweg, dat het nog helemaal niet zo zeker zal zijn dat het ook weer niet opnieuw meer verkeer aan zal trekken. Als je de grote lijnen op de kaart bekijkt en het toekomstige tracé van de Zoomweg, waarvan U natuurlijk zegt, heb ik ook nadrukkelijk ge zegd, dat is nu niet aan de orde. Maar in de onderbouwing van het bestemmingsplan zijn er zestien pagina's gewijd aan het onderdeel zoomweg omdat dat hier een belangrijke rol speelt. Dat is eigenlijk het enige wat ik vanavond wilde vragen. Al die betrokkenheid en de keuze tussen de belangen van betrokkenen, belangen van de natuur, het milieu, afweging tegenover de drukke Halsterseweg, dat is voor ons net zo duidelijk als voor U. Wij hebben het kollege nimmer, en zeker ook vanavond niet, verweten dat ze onzorgvuldig geweest is. Ik heb zelfs nog gezegd dat er zorgvuldige afwegingen hebben plaatsge vonden. i t

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 128