-9- Dan over de vraagstelling van, helpt die weg eigenlijk wel iets. Dat is natuurlijk toch een beetje een openslaande dubbele porte brissé- deur open zetten. Daar heeft ook onder andere de heer Princen op ge wezen. De enorme hoeveelheid fietsersde heer Mens heeft dat ook ge daan, die langs de weg moet. Dat dat een speciaal extra gevaarlijk element is. Dat nog even daar gelaten. Dat cijfer van 20.000 motor voertuigen dat stamt al uit 1977 zoals U in het bestemmingsplan blad zijde elf van de toelichting kunt lezen. Op een gegeven moment is ge lukkig de besluitvorming op gang gekomen. Toen zijn de tellingen ook gestaakt, althans ik heb in de gauwigheid geen nieuwe cijfers meer gezien in de toelichting. Maar ik durf er toch wel een goede fles wijn tussen te zetten dat dat inmiddels meer is. Daar hoeven we het denk ik verder niet over te hebben. De tellingen die er toen gehou den zijn die hebben dus geleid, en dat staat op figuur drie in het bestemmingsplan tegenover bladzijde elfdie hebben geleid tot een overzicht etmaalintensiteit in 1990. Wanneer de weg gerealiseerd zal zijn en daar staat de Halsterseweg op voor 8.760 voertuigen per et maal en de omleiding voor 12.160. Ik denk dat dat duidelijke taal is. Dat is aanzienlijk minder dan de helft van 20.000. Ik durf te zeggen dat het er nu meer zijn dan 20.000, dus uiteraard wordt daarmee die 8.760 anders, maar het is aanzienlijk minder dan de helft. Ik denk dat dat meer dan voldoende reden is en ook wat mij betreft het enige argument wat ik er verder over te melden heb, dat de aan leg van deze weg een zinnige zaak zou zijn. De heer Somers zei dat hij het nergens had kunnen vinden, dat is ge woon niet waar, het staat in de toelichting op het bestemmingsplan. Het is overigens ook nogal een beetje een lichtzinnige gedachte dat hier in Nederland misschien de raad van Halsteren weieens niet zulke verstandige besluiten neemt, maar dat dat ook zou gelden voor andere gemeenteraden plus het hele provinciale bestuursapparaat. Met andere woorden zomaar een weg aanleggen waar dat niet nodig isdat lijkt mij toch een beetje te veel van het goede. We zijn hier gewoon bezig met een konstruktie die gewoon soelaas moet bieden voor een zeer aan zienlijk probleem. En voor de goede orde dat de raad van Halsteren geen verstandige besluiten zou nemen dat is niet mijn opvatting, maar dat is gevolgtrekking die kennelijk achter het idee van de heer Somers moet worden gelegd. Want anders zou natuurlijk die hele dis- kussie over het konvenant en alle onderhandelingen met de provincie. Bergen op Zoom en Steenbergen enzovoorts, natuurlijk allemaal ij dele inspanning zijn geweest en ik bestrijd dat. Verder is het toch gewoon zo dat waar het de Zoomweg als autosnelweg aangaat daar gewoon een afzonderlijke procedure voor is waarin niet alleen de gemeenteraad, maar ook de burgerij van de gemeente Halste ren alle gelegenheid heeft om opvattingen en denkbeelden dienaangaan de naar voren te brengen. En die procedure zal gewoon volgens de re gels die daarvoor staan, uitgevoerd worden. En is op dit moment niet aan de orde. Dan is een vraag gesteld van, waar zal eventueel her plant plaatsvinden? Dat is nu nog moeilijk om daar een. konkreet ant woord op te vinden of op te gevenWij zullen dat uiteraard in over leg met de provincie doen, omdat die ook degene is die als uitvoer der van de weg daar ook mee te maken heeft. Maar ik denk dat dat op zichzelfin elk geval van onze kantbereidheid bestaat om daar mo gelijkheden voor te scheppen in planologische zin.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 127