-6- Die worden, zo gauw er daar wat therapiegebouwen verwijderd zijn, dat was voorwaarde bij de verkoopdan worden die helemaal inge plant Dus ik denk dat er meer dan acht hectare bos, weliswaar op een andere plaats hoor, maar ook toch voor de mensen uit Halsferen en Lepelstraat, dat daar in ieder geval acht hectare zeker terugko men. Ik ken het plan niet helemaal uit mijn hoofd, maar ik denk dat er wel een 20, 25 hectare ingeplant worden, wat riu nog landbouwgrond is op ziekenhuis Vrederust. Dus wat dat betreft denk ik dat dat ook wel goed zit. Die hadden er waarschijnlijk, wel bijgekomen maar ik wilde er even melding van maken. Het lid Prineen: In de kommissie Ruimtelijke Ordening van 14 decem ber is dit agendapunt uitvoerig behandeld. Alle kommissieleden waren het eens met Uw toelichting en toezeggingen. Gemeentebelangen weet ook dat er een stuk natuur opgeofferd moet worden voor deze wegaan- legging, maar wij zijn al jaren bezig de Halsterseweg te ontlasten. Dit is ook een onhoudbare toestand. Als je in de spitsuren over de Halsterseweg de auto's ziet gaan en de fietsers rijden er over heen, dan is dat door de uitlaatgassen van die auto's ook niet aangenaam voor deze mensen. Als U de toezeggingen nakomt hebben wij geen be zwaar tegen dit voorstel. En de bezwaarmakers uitvoerig begeleiden. Deze zijn er het meest mee gedupeerd. Dan nog een vraag. Bij de uit voering kan misschien open asfalt worden gebruikt bij de mensen waar de weg naast hun woning komt te liggen. Gemeentebelangen zal dan ook Uw voorstel steunen. Het lid MensDe Werknemerspartij heeft ook in de kommissievergade ring van Ruimtelijke Ordening van 14 december, zijn mening inzake dit plan kenbaar gemaakt. Dan kun je allemaal wel weer in herhalin gen vallen, maar het is natuurlijk zo dat we sinds eind 1970 al be zig zijn om een oplossing te zoeken voor de Halsterseweg en Steen- bergseweg. Ik wil maar zeggen, mede door het convenant hebben we die niet gevonden. Ik vind dat we dit met beide handen moeten aangrijpen om te komen tot deze weg. Het is namelijk zo, daarnet werd hier de vergelijking gemaakt met de A58 door Breda, maar volgens mij is de Halsterseweg nog gevaarlijker. Want de A58 was vier rijstroken met 70.000 passerende auto's en de Halsterseweg is twee rijstroken met 20.000 passerende auto's. Maar aan weerskanten van de Halsterseweg ligt ook nog een fietspad waar honderden fietsers zich dagelijks van en naar Bergen op Zoom moeten begeven. Dat was op de A58 niet. Dus wat het gevaar betreft is de Halsterseweg zeker zo gevaarlijk als destijds de A58 die van daag geopend is. Tevens ligt de Halsterseweg ook door de bebouwde kom. Dus nogmaals, wij zijn van mening dat deze weg gerealiseerd moet worden. Met betrekking tot de bezwaarmakers. Ik heb het vorige week uitvoerig gezegd. Wij zijn niet over ijs van een nacht gegaan. Wij hebben de bezwaren van de Brabantse Milieufederatie, van het Bra bants Landschap, terdege meegenomen in onze besluitvorming. Het gaat ons ook aan het hart dat er acht hectare bos gekapt moet worden. Dat er door het Laag inderdaad een pracht van een natuurgebied, dat daar een weg doorkomt. Ik heb het ook gezegd, 32 jaar heb ik daar dage lijks rondgetoerd. Ik weet heus wel wat er gaande is. Dat gaat mij ook aan het hart. Maar je moet een beslissing durven nemen. En naar welke kant slaat de balans over. Dat is in dit geval naar deze weg.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 125