-3- Een voorbeeld dat het niet altijd werkt zoals we verwachten is bij voorbeeld de EendrachtswegEr komt wel verkeer over, maar het heeft niet zozeer geleid tot het terugdringen van de drukte op Halsterse- weg of Steenbergseweg. Aan de orde is ook de aantasting van natuur en milieu en de geomorfologische aspekten in het gebied waar het tra cé komt te lopen. Als de aantasting van de Brabant Wal zo zwaar weegt bij de provincie, dan is het een beetje moeilijk om nu aan die geomofologische aspekten, Buitenlust, Halsters Laag, Dassenberg, zo maar voorbij te gaan. Het lijkt een beetje strijdig met elkaar. Uit het hele bestemmingsplan blijkt in ieder geval op te maken dat zorg vuldigheid in acht is genomenEn U zegt het ook in het voorstel schaden van belangen dienen zoveel mogelijk te worden vermeden. Ik besef heel goed dat de uitkomst van zo 'n bestemmingsplan altijd een kompromis is. Ik zag zojuist op T.V. de opening van de A58. Ook daar is het een en ander aan vooraf gegaan. Maar daar was een verkeers drukte van maar liefst 70000 voertuigen per etmaalterwij 1 we op de Halsterseweg spreken over 20.000 per etmaal. Maar ook dat is ge zien de struktuur van de Halsterseweg veel te veel. Leefbaarheid zou er niet zoveel problemen mee hebben als we maar zeker wisten dat de ze weg dé oplossing was voor de verkeersproblematiek voor de Halster- se- en Steenbergseweg. De eerste wiskundeles die ik vroeger op de Mu lo gekregen heb wasdat de kortste verbinding tussen twee punten een rechte lijn is. En ik denk dat automobilisten die stelling uit. de wiskunde helemaal niet nodig hebben. Want die ontdekken al heel snel de kortste weg tussen Bergen op Zoom en Halsteren. Ik vind in het bestemmingsplan nergens harde cijfers waarin verteld wordt, het probleem is dan dus straks opgelost. Dan moet ik toch ook in dit verband wel enige konnecties leggen met de toekomstige Zoom- weg NoordIk weet dat vaststelling van dat tracé nu beslist niet aan de orde is. U antwoordt dat ook aan verschillende bezwaarmakers. Maar de onderbouwing van het hele bestemmingsplan bevat maar liefst vijftien, zestien pagina's over de voorgeschiedenis van de Zoomweg. En die wordt ook aangedragen als één van de motivaties om dit tracé aan te leggen. Een paar dingetjes kort citerende, het voorkeurstracé is zodanig vormgegeven, pagina drie, dat de weg past in een later door het Rijk te organiseren wegverbinding tussen Bergen op Zoom en Dinteloord als schakel in het rijkshoofdwegennetEn 6 december 1984 zijn afspraken gemaakt over de overname van de omlegging Bergen op Zoom - Halsteren door het rijk, indien blijkt dat het tegelijkertijd door de minister vast te stellen tracé voor de Zoomweg samenvalt met het tracé van de omlegging. Ja, er zijn talloze citaten aan te ha len. Onder meer wordt uitgegaan van de aanleg van het gedeelte Ber gen op Zoom - Dinteloord als autoweg uit te breiden tot autosnelweg. Een advies-nota van de P.P.C., bij de tracé-uitwerking daterend 6 maart 1989. Dus vrij recent is technisch rekening gehouden met een mogelijke ombouw tot rijksweg als schakel in het rijkshoofdwegennet. Op deze wij ze worden zoveel mogelijk voorwaarden geschapen voor het mogelijk samenvallen voor tracé's van de rijksweg A4 en de provin ciale omlegging. Konsequentie van een en ander is dat nu een iets groter ruimtebeslag wordt gelegd en dat minder goed op plaatselijke landschappelijke waarde kan worden ingespeeld. Onder andere in ver band met andere grotere boogstralen.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 122